• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Glamrockare
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:13:49 följande:
    Har hänt säkerligen för många. Eller så kanske man får skäll eller en tillsägelse... jag tror nog inte att pappan klappar mamma på huvudet och säger duktigt lilla mamma elda upp huset du! *ironi*
    nä men knärrte han dig på fingrarna eller daska till dig i baken kan jag lova att du kännt dig kränkt. Att man ens kan tänka tanken på att göra sina små illa eller vilja lära dem att vara rädda för sina föräldrar bara för att de är större o starkare.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Minxy
    Har hänt säkerligen för många. Eller så kanske man får skäll eller en tillsägelse... jag tror nog inte att pappan klappar mamma på huvudet och säger duktigt lilla mamma elda upp huset du! *ironi*
    Det är väl ingen som klappar sitt barn på huvudet och säger "duktigt lilla barnet, elda upp huset du."

På samma sätt som jag bemöter vuxna bemöter jag barn. Dom är alla människor.
    Skillnaden ligger i att en vuxen person förstår genast vad jag menar om jag säger: "Men du kan ju inte ställa en plastbytta på spisplattan - den brinner ju upp!"
    Ett litet barn förstår inte så långa meningar. Då får man korta ner det hela + ta ögonkontakt med barnet och visa vad man menar:
    "Inte ställa saker på spisen - det är ajaj" eller Bara mamma och pappa får använda spisen" osv.

Skulle någon vuxen människa smälla mig på fingrarna/dra mig i örat eller ge mig en lavett när jag gjorde nåt fel skulle jag polisanmäla den jäveln.
    ***S+M=L***
  • mamman2008
    Glamrockare skrev 2009-08-20 13:22:14 följande:
    nä men knärrte han dig på fingrarna eller daska till dig i baken kan jag lova att du kännt dig kränkt. Att man ens kan tänka tanken på att göra sina små illa eller vilja lära dem att vara rädda för sina föräldrar bara för att de är större o starkare.
    Kränkt?? HAHA om min sambo daska till mig i baken eller knäpper mig på fingarna så blir ja defintivt inte kränkt!
    Om han anser att ja gjort något fel så ska jag väl få höra det eller? Så att jag LÄR mig att inte göra om det.

Ett barn blir inte rädd för en förälder bara för att det har tydliga regler och gränssättningar... visa isf ett bevis på ditt påstående...

VART står de i lagboken att ett barn INTE ska ha regler och gränser?
  • Minxy
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:32:42 följande:
    Kränkt?? HAHA om min sambo daska till mig i baken eller knäpper mig på fingarna så blir ja defintivt inte kränkt!Om han anser att ja gjort något fel så ska jag väl få höra det eller? Så att jag LÄR mig att inte göra om det.Ett barn blir inte rädd för en förälder bara för att det har tydliga regler och gränssättningar... visa isf ett bevis på ditt påstående... VART står de i lagboken att ett barn INTE ska ha regler och gränser?
    I lagboken står det att man inte får aga barn.
    Till aga hör kroppsliga bestraffningar/tillrättavisningar.

Kan inte du och din man prata? Som vanliga människor? Måste ni ta till fysisk bestraffning för att budskapet ska gå in? Skrämmande....
    ***S+M=L***
  • Trulis
    Är det någon i denna tråd som förespråkat *klapp på huvudet* när det gäller att skydda barnet från faror?
    Jo jag ser att du var ironisk här, men det är just DET som blir så dumt, och ditt resonemang faller.

Självklart kan man kombinera handling med samtal, genom att lyfta bort från faran och prata. Samt använda ansiktsuttrycken i samma andetag. Det enklaste är inte alltid det bästa.
  • Eisa
    Kränkt?? HAHA om min sambo daska till mig i baken eller knäpper mig på fingarna så blir ja defintivt inte kränkt!
    Haha, seriöst??
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Lillan7704
    Kränkt?? HAHA om min sambo daska till mig i baken eller knäpper mig på fingarna så blir ja defintivt inte kränkt!Om han anser att ja gjort något fel så ska jag väl få höra det eller? Så att jag LÄR mig att inte göra om det.Ett barn blir inte rädd för en förälder bara för att det har tydliga regler och gränssättningar... visa isf ett bevis på ditt påstående... VART står de i lagboken att ett barn INTE ska ha regler och gränser?
    Ja just det.. helt riktigt.. Du ska få HÖRA det! Inte bli knäppt på fingarna!

Och varför bor alla som knäpper sina barn på fingrarna i lägenheter/hus som inte har barnsäkra eluttag, barnsäkra spisar/ugnsdörrar osv?
    Alla dessa människor verkar bo i totalt obarnsäkrade bostäder.. Tycker det är lite lustigt faktiskt..... För det är bara dom som gör det....
  • Pralin M
    Ja, det får stå för dig då. Jag vet inte vad du har för typ av förhållande till din man. Men min man skulle då aldrig knäppa mig på fingrarna eller dra mig i örat ifall jag glömt plattan på, vilket jag är tacksam för.
  • Glamrockare
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:09:38 följande:
    Om jag inte sköter mitt jobb så får jag väl sparken? Om ja då går och rotar i saker ja ej har med att göra eller inte håller mig till det som jag ska göra på jobbet så är de väl klart chefen blir arg.... men nej han kanske inte knäpper mig på fingrarna nej men han ger mig definitivt en varning eller så får ja sparken direkt.Sen sa ja inte att man ALLTID ska knäppa barn på fingrarna, man förklarar naturligtvis oxå vad som är fel....en del av er skriver att man ska prata med barnet och tala om vad den gjort fel och att det då lär sig det! Men det är inte alltid så de funkar heller. Om mit barn ex petar i eluttaget och jag knäpper det på fingrarna sen naturligtvis så PRATAR ja med barnet och talar om vad den gjorde för fel. Då har man KOMBINERAT båda sakerna!För om ja inte tar bort mitt barn från eluttaget så kommer barnet få en stöt och det är massa volt igenom HELA deras små kroppar, och barnet får defintivit MER ont av att få en stöt med el i sig än att ja knäpper det på fingrarna! Stötar är väl mer skadligt än om ett barn blir knäppt på fingrarna en eller två ggr under deras uppväxt?
    jag säger bara så här psykiska skador har du väll aldrig hört talas om då men det lär ni ju bli varse om när barna växer upp. jag vill egentligen inte säga ngt ont om en annan förälder men jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att varken du eller din man är mina föräldar o att mina barn är mina o inte era.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • vampyria2
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:12:09 följande:
    DU säger att de lär sig akta sig för ugnen om man PRATAR med barnet eller hur? Men om barnet vet att mamma eller pappa gör illa det när de rör ungnen så lär de sig inte att akta sig för den.. Men vad tror du om att KOMBINERA både prat och en markering att det där e AJ AJ! Självklart knäpper man inte ett barn på fingrarna och sen går därifrån utan att säga något men det kanske du trodde? Man prata oxå tydligt med barnet att ugnen är AJ AJ!
    Så är det den starkaste känslan barnet kommer i håg och det är att föräldern gör det illa.
    Jag annser att all typ av fysisk bestafning, hur liten den är är helt fel.
    Jag har så svårt att förstå att man medvetet kan förnedra det bästa manhar på det viset.
    Varför måste man knäppa på barnet när det går lika bra att prata, avleda och förhindra det den gör fel, den lär sig med tiden.
Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?