• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Glamrockare
    logg81 skrev 2009-08-21 07:55:20 följande:
    Ingenting är okey... Anser att det är aga. Men sen får man väl se lite till situationen kanske. Min tös var på väg med en pinne in i en kontakt. En kontakt jag inte trodde hon kom åt... Hon var ja... typ en halv cm ifrån med pinnen.... Av ren reaktion fick hon en smäll när jag skulle få bort händerna. Det var ju inte meningen att det skulle bli en smäll, meningen var ju att få bort henne snabbt som attans. Men reaktionen från mej var snabbare än jag hann tänka. Ja nu var det ju inte rätt av mej alls. Å ena sidan var det aga... å andra får jag hoppas att det räddade hennes liv... Men att använda sig av nyp i öronen eller slå på fingrar i vardaglig uppfostran är absolut inte rätt. Här hemma kör vi med avledningsmanövrar alá nya lekar... funkar förmodligen bättre än aga...
    fast skillnaden på det du gjorde o det mamma2008 talar är omedveten handling o medveten handling.

Du reagerar på pågående fara mamma2008 har redan bestämt sig för att hon skall använda sig av vissa aga metoder för att uppfostra sina barn två helt olika saker.

Ex. en person som har fastnat i en elström vad gör du för att få bort dem där ifrån tar du i den o drar "fastnar" du också, det ända alternativet du har är att sparka "slå" loss dem.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • ViktorochAgnes

Jag höjer rösten och beskriver allvaret i handlingen och påvisar konsekvensar..

• Tettan
    Veladis skrev 2009-08-20 21:15:24 följande:
    Man kan ha ett lås på plattorna - det har väl de flesta moderna spisar? Eller ett skydd. Det är ju enbart under en period i livet det är spännande att sätta på spisar, och det är ju när man har lärt sig hur man gör. Tyvärr är det inte en så resonabel ålder, så ett spisskydd/hällskyd med kominerat vredskydd är en kanongrej.
    Visst kan man ha det (vi har spikat ett skydd framför på vår spis) men ibland hälsar man faktiskt på hos andra också, och man kan inte begära att vänner och bekanta ska byta spis bara för att vi har småbarn...

Och att tala tillrätta - jag måste ha väldigt ohyfsade barn som inte lyssnar. Ibland är deras trots bra mycket mer ihållig än mitt tålamod, måste jag säga.

OBS (innan jag får påhopp) jag slår eller inte håller hårt i mina barn. Det har hänt någon enstaka gång (kanske 1ggr/barn) vid kritiska tillfällen.
  • SaramedM
    Tettan skrev 2009-08-22 13:55:28 följande:
    Visst kan man ha det (vi har spikat ett skydd framför på vår spis) men ibland hälsar man faktiskt på hos andra också, och man kan inte begära att vänner och bekanta ska byta spis bara för att vi har småbarn...Och att tala tillrätta - jag måste ha väldigt ohyfsade barn som inte lyssnar. Ibland är deras trots bra mycket mer ihållig än mitt tålamod, måste jag säga.OBS (innan jag får påhopp) jag slår eller inte håller hårt i mina barn. Det har hänt någon enstaka gång (kanske 1ggr/barn) vid kritiska tillfällen.
    Men jag umgås också med andra och jag måste ändå inte slå M
    Kanske låter de bli att lyssna för att tappar respekten om du använder fyskisk bestraffning
  • Dr Mupp
    Tettan skrev 2009-08-22 13:55:28 följande:
    Visst kan man ha det (vi har spikat ett skydd framför på vår spis) men ibland hälsar man faktiskt på hos andra också, och man kan inte begära att vänner och bekanta ska byta spis bara för att vi har småbarn... Och att tala tillrätta - jag måste ha väldigt ohyfsade barn som inte lyssnar. Ibland är deras trots bra mycket mer ihållig än mitt tålamod, måste jag säga. OBS (innan jag får påhopp) jag slår eller inte håller hårt i mina barn. Det har hänt någon enstaka gång (kanske 1ggr/barn) vid kritiska tillfällen.
    Varför inte bara lyfta bort barnet om de petar på spisen?
  • Eisa
    Dr Mupp skrev 2009-08-22 22:28:03 följande:
    Varför inte bara lyfta bort barnet om de petar på spisen?
    Good point.
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • susie su

Ja precis, flytta barnet och går barnet tillbaka så flytta det igen. Så tycker jag man kan säga nej också bestämt och tydligt! Handlar det om farliga saker så gäller detta hos oss, annars försöka avleda med annat som är roligare. Men så måste de ju lära sig vad som verkligen är nej också, typ vägguttag, plastpåsar och spisen...

• Tettan
    SaramedM skrev 2009-08-22 15:53:03 följande:
    Men jag umgås också med andra och jag måste ändå inte slå MKanske låter de bli att lyssna för att tappar respekten om du använder fyskisk bestraffning
    Jag slår inte mina barn - det har hänt ett par gånger att jag daskat till (inte alls hårt) på fingrarna under mina barns sammanlagda 14 år...
  • Dr Mupp
    Tettan skrev 2009-08-23 09:17:16 följande:
    Jag slår inte mina barn - det har hänt ett par gånger att jag daskat till (inte alls hårt) på fingrarna under mina barns sammanlagda 14 år...
    Du kan kalla det för vad du vill, men aga är det fortfarande. Daska, smälla, snärta betyder samma sak nämligen slå.
  • SaramedM
    Tettan skrev 2009-08-23 09:17:16 följande:
    ja om det var för att straffa är det aga, sen kan du kalla det vad du vill
Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?