Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
Jaha?
Jaha?
Vill tydliggöra lite missuppfattningar:
Att man inte agar sitt barn, dvs straffar eller tillrättavisar fysiskt, betyder inte att man inte sätter gränser för sitt barn. genom att visa barnen, prata med barnen och låta barnen uppleva naturliga konsekvenser i vissa lägen lär de sig vad som är OK och inte. I lägen där det inte fungerar flyttar man föremål eller barn eller avleder tills barnet är moget nog att förstå sina handlingar. Vid uppenbar fara är det naturligtvis OK att vara mer fysisk än annars med att t ex ta tag i eller rycka undan ett barn.
Jag har bara skrikit åt min son en gång som jag just nu kan komma på.De var nu på semester då han fick för sig att springa ut på en parkering,precis då en bil kom.Han höll på att klättra in i vår bil o plötsligt så for han ner i sprang iväg.Då skrek jag i panik o då stannade han tvärt o vart jätteledsen.
Man kan göra mycke med sin röst,om man använder den rätt o på ett bra sätt.
Ingenting är okey... Anser att det är aga. Men sen får man väl se lite till situationen kanske.
Min tös var på väg med en pinne in i en kontakt. En kontakt jag inte trodde hon kom åt... Hon var ja... typ en halv cm ifrån med pinnen.... Av ren reaktion fick hon en smäll när jag skulle få bort händerna. Det var ju inte meningen att det skulle bli en smäll, meningen var ju att få bort henne snabbt som attans. Men reaktionen från mej var snabbare än jag hann tänka.
Ja nu var det ju inte rätt av mej alls. Å ena sidan var det aga... å andra får jag hoppas att det räddade hennes liv...
Men att använda sig av nyp i öronen eller slå på fingrar i vardaglig uppfostran är absolut inte rätt. Här hemma kör vi med avledningsmanövrar alá nya lekar... funkar förmodligen bättre än aga...