• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Glamrockare
    mamman2008 skrev 2009-08-20 10:37:16 följande:
    PRECIS.... tyvärr så kommer du nu anses som barnmisshandlare av en del här på fl.... för det är många härinne som anser att dom är bäst och alla som en petar på sitt barn är barnmisshandlare!Det funkar att göra så för en del och det behöver inte göra ont..... men tydligen e man barnmisshandlare för att man gör så....
    ja eftersom det är en kränkande handling emot den som får ta knäppet på fingrarna.

Skulle du uppskatta om din chef gick runt o knäppte dig på fingrarna så fort du pillade eller gjorde ngt han/hon tyckte var olämpligt, fel, ej ok osv.

förmodligen inte!
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Pralin M
    näradig skrev 2009-08-20 10:39:29 följande:
    bara för att det "FUNKAR" så betyder det inte att det är rätt, bra eller lagligt.det funkar nog att få tyst på dig genom kränkning eller genom att skrämma upp dig med men tycker du det skulle vara rätt av mig att göra så för det?
    precis!
  • Minxy
    PRECIS.... tyvärr så kommer du nu anses som barnmisshandlare av en del här på fl.... för det är många härinne som anser att dom är bäst och alla som en petar på sitt barn är barnmisshandlare!Det funkar att göra så för en del och det behöver inte göra ont..... men tydligen e man barnmisshandlare för att man gör så....
    ...och vissa MC-gäng misshandlar folk till tystnad när dom ska vittna mot dom i rättgång.
    Det funkar ju, alltså är det ok?
    ***S+M=L***
  • Ruggugglan

Det är inte rätt.

Jag föredrar att ta i hennes händer, sätta mig ner på huk så att jag är i dotterns höjd och titta henne i ögonen för att förklara vad hon gjorde fel.

BF 19 januari.
  • vampyria2
    PRECIS.... tyvärr så kommer du nu anses som barnmisshandlare av en del här på fl.... för det är många härinne som anser att dom är bäst och alla som en petar på sitt barn är barnmisshandlare! Det funkar att göra så för en del och det behöver inte göra ont..... men tydligen e man barnmisshandlare för att man gör så....
    litenfius skrev 2009-08-20 10:34:43 följande:
    Vi har faktiskt knäppt våran äldsta son på fingrana några gånger. Någon pilligare unge får man någ leta efter. Och ja måste säga att för oss så funkande det! Vi käppte inte så hårt att han fick ont men han tog bort fingrarna!
    Vad de lär sig av sånt är att när jag rör tex ugnen då gör mamma/pappa illa mig, de lär sig inte at akta sig för ugnen.
    Om ni måste knäppa dem på fingrarna för att de ska lyssna när de är små, vad ska ni göra när de blir äldre, slå dem med baseboll trä eller? Det blir inte enklare att vara förälder än vad det är när de är små och att skräma dem till lydnad är inte den lätta vägen att gå förr eller senare så får de nog och då är det inte en knäpp på ingrarna ni får tillbaka.
  • Pralin M
    Glamrockare skrev 2009-08-20 10:46:45 följande:
    ja eftersom det är en kränkande handling emot den som får ta knäppet på fingrarna.Skulle du uppskatta om din chef gick runt o knäppte dig på fingrarna så fort du pillade eller gjorde ngt han/hon tyckte var olämpligt, fel, ej ok osv.förmodligen inte!
    Ja, eller om barnets pappa skulle knäppa er på fingrarna ifall ni till exempel råkat glömma spisen på.
  • mamman2008
    Glamrockare skrev 2009-08-20 10:46:45 följande:
    ja eftersom det är en kränkande handling emot den som får ta knäppet på fingrarna.Skulle du uppskatta om din chef gick runt o knäppte dig på fingrarna så fort du pillade eller gjorde ngt han/hon tyckte var olämpligt, fel, ej ok osv.förmodligen inte!
    Om jag inte sköter mitt jobb så får jag väl sparken? Om ja då går och rotar i saker ja ej har med att göra eller inte håller mig till det som jag ska göra på jobbet så är de väl klart chefen blir arg.... men nej han kanske inte knäpper mig på fingrarna nej men han ger mig definitivt en varning eller så får ja sparken direkt.

Sen sa ja inte att man ALLTID ska knäppa barn på fingrarna, man förklarar naturligtvis oxå vad som är fel....

en del av er skriver att man ska prata med barnet och tala om vad den gjort fel och att det då lär sig det! Men det är inte alltid så de funkar heller. Om mit barn ex petar i eluttaget och jag knäpper det på fingrarna sen naturligtvis så PRATAR ja med barnet och talar om vad den gjorde för fel. Då har man KOMBINERAT båda sakerna!

För om ja inte tar bort mitt barn från eluttaget så kommer barnet få en stöt och det är massa volt igenom HELA deras små kroppar, och barnet får defintivit MER ont av att få en stöt med el i sig än att ja knäpper det på fingrarna!

Stötar är väl mer skadligt än om ett barn blir knäppt på fingrarna en eller två ggr under deras uppväxt?
  • mamman2008
    vampyria2 skrev 2009-08-20 11:38:33 följande:
    Vad de lär sig av sånt är att när jag rör tex ugnen då gör mamma/pappa illa mig, de lär sig inte at akta sig för ugnen.Om ni måste knäppa dem på fingrarna för att de ska lyssna när de är små, vad ska ni göra när de blir äldre, slå dem med baseboll trä eller? Det blir inte enklare att vara förälder än vad det är när de är små och att skräma dem till lydnad är inte den lätta vägen att gå förr eller senare så får de nog och då är det inte en knäpp på ingrarna ni får tillbaka.
    DU säger att de lär sig akta sig för ugnen om man PRATAR med barnet eller hur?

Men om barnet vet att mamma eller pappa gör illa det när de rör ungnen så lär de sig inte att akta sig för den..

Men vad tror du om att KOMBINERA både prat och en markering att det där e AJ AJ!

Självklart knäpper man inte ett barn på fingrarna och sen går därifrån utan att säga något men det kanske du trodde?
    Man prata oxå tydligt med barnet att ugnen är AJ AJ!
  • mamman2008
    Pralin M skrev 2009-08-20 11:47:54 följande:
    Ja, eller om barnets pappa skulle knäppa er på fingrarna ifall ni till exempel råkat glömma spisen på.
    Har hänt säkerligen för många. Eller så kanske man får skäll eller en tillsägelse... jag tror nog inte att pappan klappar mamma på huvudet och säger duktigt lilla mamma elda upp huset du! *ironi*
  • Minxy
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:09:38 följande:
    Om jag inte sköter mitt jobb så får jag väl sparken? Om ja då går och rotar i saker ja ej har med att göra eller inte håller mig till det som jag ska göra på jobbet så är de väl klart chefen blir arg.... men nej han kanske inte knäpper mig på fingrarna nej men han ger mig definitivt en varning eller så får ja sparken direkt.Sen sa ja inte att man ALLTID ska knäppa barn på fingrarna, man förklarar naturligtvis oxå vad som är fel....en del av er skriver att man ska prata med barnet och tala om vad den gjort fel och att det då lär sig det! Men det är inte alltid så de funkar heller. Om mit barn ex petar i eluttaget och jag knäpper det på fingrarna sen naturligtvis så PRATAR ja med barnet och talar om vad den gjorde för fel. Då har man KOMBINERAT båda sakerna!För om ja inte tar bort mitt barn från eluttaget så kommer barnet få en stöt och det är massa volt igenom HELA deras små kroppar, och barnet får defintivit MER ont av att få en stöt med el i sig än att ja knäpper det på fingrarna! Stötar är väl mer skadligt än om ett barn blir knäppt på fingrarna en eller två ggr under deras uppväxt?
    För det första är dagens uttag väldigt säkra - för att man ska få en stöt så krävs det att man stoppar in två metallföremål (t.ex. strumpstickor) samtidigt i uttagets två hål.
    Att ett litet barn klarar av det är inte särskilt troligt.

För det andra - jag köper inte ditt resonemang. Jag tror inte på att man behöver kombinera smällar på fingrarna med förklaring. Det är iaf inte något varken jag, mina syskon eller de i vår umgängeskrets upplevt.
    ***S+M=L***
Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?