Gladabarnensmamma skrev 2009-08-18 19:27:37 följande:
har lite svårt att tolka vad folk egentligen menar med kränkning. jag tycker inte att fysiskt våld (orsaka smärta) är okej, men det vore intressant med en tråd som diskuterar just de bästa sätten att sätta gränser som förälder. Detta vore mera intressant än att läsa om alla dessa verbala konstruktioner och tilltag som cirkulerar för att trycka dit föräldrar; ofta ser man ord som "muta" "hot" vad gäller belöning/bestraffning och "kränkning" om barnet gråter. Personligen tycker jag att det är värre när folk INTE uppfostrar sina barn genom att sätta (och stå fast vid) gränser. Dessa (ignorerade) barn har verkligen inte flygande start i livet... Ofta illa omtyckta och svårt att få/behålla kompisar samt att leka med andra barn i blandade åldrar. Har en hel hög med bekanta jag inte längre umgås med sen dom fick barn eftersom deras ungar inte har några gränser. Jag ryter till åt mina ungar ibland och ja, kör time-out om det spårat ut helt (som när 2-åringen drog mig för 10:e gången i håret & sparkade mig i min höggravida mage vid blöjbytet) och visst, det blir tårar & skrik - men dom är hur lätta som helst att ta med ut på äventyr eftersom dom vet att jag ser dom, bryr mig, ger mig inte och ruckar inte på gränser.
Det finns andra sätt än att använda skamvrå att uppfostra barn, jag gör det med respekt, acceptans och tålamod