• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • Phlippan87
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 09:48:42 följande:
    Du beter dig precis som en UNG nu!! Du behöver inte lägga in ord i min "mun". Blir bara så knasigt då förstår du..
    men det är ju det som har sagts, jag har fortfarande inte fått svar på när man är "vuxen" och mogen, när man slutar vara ung i dina ögon
    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • cna

absolut inte är själv "ung"mamma som folk brukar kalla det men enligt mig själv är jag bara mamma. För mig är mamma ingen ålder utan det är något man är!
    &fördommar mot "ungamammor" kommer det alltid att vara. Men en "ungmamma" kan ta hand om sitt barn likabra som en äldre mamma kan det finns äldre mammor också som lever på soc inte kan ta hand om sina barn osv så det att det bara är ungamammor är bara skit snack.

Jag hade hellrde velat ha en "unga" mamma som finns där under hela min uppväxt och änu längre än en gamal mamma som kanske går bort när jag är runt 15-20 år. Många äldre får inte se sina barn växa upp bara för dom har valt att skaffa barn när dom är 35+!!

& alla som kommer med fördommar till mig - det åker in i ena örat &ut i andra för jag VET att jag är den bästa mamman min son kan får, och jag vet att jag kommer uppfostra honom bra osv.

sen ser jag att någon har skrivit att ungaföräldrar oftast går skilda vägar vilket inte alls är sant vissa gör det vissa inte. men jag vet lika många äldre föräldrar som har gjort det som unga föräldrar. Sen hällrde att dom går skilda vägar när barnet är så litet att det inte förstår än att göra det när barnet är äldre och förstår allt!

&det här med festa också, bara för att man är mamma betyder det inte att ens liv är slut och man kan inte gå ut och roa sig. både äldre&yngre gör det och det tycker jag absolut man ska. man kan gå ut &roa sig någongång ibland för det förtjänar man efter att ha varit med sitt barn 24/dyng i flera månader, så längre man bara går ut någongång ibland &inte varje helg.

detta är min åsikt &jag struntar i vad alla andra tycker &tänker för jag kommer ALDRIG ändra uppfattning

• Nettan1

Vi fick första barnet när vi var 18, ej planerat.
    Andra när vi var 21, planerat.
    För oss så känns det jätte bra, kan inte tänka mig ett liv utan barn.
    Men jag tror nog att det hade varit stor skillnad om jag och min sambo bott hemma tills vi var 18 som jag tror är det vanligaste. Då hade det nog blivit en oerhörd omställning. Nu hade vi bott hemifrån sen vi var 15 då vi gick i gymnasiet 60 mil hemifrån.
    Jag tycker inte att åldern är det viktigaste.
    Känner flera som har fått barn i samma ålder som oss och som också är jätte bra föräldrar. Har även träffat på en del unga föräldrar (som fått barn vid 16 års ålder) som jag inte riktigt förstår mig på.

• cna

Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:33:12 följande:

Ja exakt.. Naivare är ett ganska bra ord. Och idag är du 24. Det är också väldigt ungt!
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:33:12 följande:
    Ja exakt.. Naivare är ett ganska bra ord. Och idag är du 24. Det är också väldigt ungt!
    åldern spelar ingen roll för mamma är ingen ålder det är något man är.. &erfaranhet om att ta hand om sitt barn har ingen innan man fått sitt egna barn så om man är 20 eller 40.
  • Me o Mike

Spelar det någon roll när JAG tycker man är "vuxen"?

Phlippan87 skrev 2009-08-31 09:50:03 följande:
    men det är ju det som har sagts, jag har fortfarande inte fått svar på när man är "vuxen" och mogen, när man slutar vara ung i dina ögon
  • Me o Mike

Men om jag nu ska sätta en ÅLDER på när JAG tycker man är vuxen nog att skaffa så får jag väl säga typ 24-25 kanske.. Men jag säger inte att man är FÖR ung när man är 20 eller 22. Men 24-25 är en rätt så bra ålder..

• Phlippan87
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 10:40:07 följande:
    Men om jag nu ska sätta en ÅLDER på när JAG tycker man är vuxen nog att skaffa så får jag väl säga typ 24-25 kanske.. Men jag säger inte att man är FÖR ung när man är 20 eller 22. Men 24-25 är en rätt så bra ålder..
    och ändå klassade du nyss 24 som ung... det är där jag blir fundersam, om man klassar 24 som ung och samtidigt säger att 24 är en bra ålder att skaffa barn så säger man, indirekt, att unga föräldrar är ok? eller är det jag som missuppfattat något?
  • JOHSAN

Min mamma var 19 år när hon fick mig och 35-38 år när mina småsyskon kom. Hon har helt klart bättre förutsättningar att vara en bra mamma åt mina syskon än vad hon hade när jag var liten.
    Det fick mig att vänta med barn ... Jag anser att det är viktigt att man funnit sig själv, har en stabil ekonomi, trygg relation med bra kommunikation samt ett stabilt boende.
    När jag var 19 år hade jag absolut ingen självinsikt vilket jag har utvecklat idag.

Jag tror helt klart att man blir en bättre förälder ju äldre man blir.. Jag hade säkert blivit bättre om jag väntat 5 år.

Fördomar? Ja kanske ...

• Me o Mike

Ja, man ÄR ung när man är 24!! Jag har aldrig nånsin sagt att man är FÖR ung när man är 24. Har jag det eller??

Phlippan87 skrev 2009-08-31 10:45:38 följande:
    och ändå klassade du nyss 24 som ung... det är där jag blir fundersam, om man klassar 24 som ung och samtidigt säger att 24 är en bra ålder att skaffa barn så säger man, indirekt, att unga föräldrar är ok? eller är det jag som missuppfattat något?
  • Phlippan87
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 10:48:21 följande:
    Ja, man ÄR ung när man är 24!! Jag har aldrig nånsin sagt att man är FÖR ung när man är 24. Har jag det eller??
    nej, men i just den här tråden handlar det ju om fördomar mot unga föräldrar, och om man är ung förälder när man är 24 så borde ju samma fördomar gälla även där.. det är det jag försöker få fram, fördomarna fallaer ganska snabbt när personen i fråga passerat 20-22 men epitetet ung förälder hänger med i ytterligare ett antal år
  • Me o Mike

Ja tråden handlar om unga föräldrar, men sen har DU promt velat veta vad JAG tycker. Och då har jag svarat. Och ja, blir man mamma vid 23 tex så är man en ung förälder, men inte så ung att jag rynkar på näsan iaf!

Phlippan87 skrev 2009-08-31 11:15:43 följande:
    nej, men i just den här tråden handlar det ju om fördomar mot unga föräldrar, och om man är ung förälder när man är 24 så borde ju samma fördomar gälla även där.. det är det jag försöker få fram, fördomarna fallaer ganska snabbt när personen i fråga passerat 20-22 men epitetet ung förälder hänger med i ytterligare ett antal år
Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?