• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • Me o Mike

Nej man är inte ett barn vid 24 års ålder..
    Men som sagt. Vid 16 är man det.
    Visst kan man kanske ta hand om sig själv någorlunda, men det är skillnad när ett barn är inblandat.

Lavish skrev 2009-08-31 08:36:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:33:12 följande:
    Jovisst men mindre naiv blir man väl hela livet dessvärre? Förhoppningsvis kommer jag ha mycket mer livserfarenhet och visdom om 10 år, men det betyder inte att jag är ett barn nu, eller?Jag drar gränsen mellan vuxen och barn i om en person ser sig själv som fullständigt ansvarig för sitt eget liv, och är redo och kapabel att ta det ansvaret.Jag tycker däremot inte att man måste vara redo att bli förälder för det. Vuxen är man för att man är redo att ta hand om sig själv, man behöver inte klara att ta hand om andra också. Jag var inte redo att bli mamma vid 16, men jag hade klarat att ta ansvar för mig själv.
  • Phlippan87
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:33:12 följande:
    Ja exakt.. Naivare är ett ganska bra ord. Och idag är du 24. Det är också väldigt ungt!
    om 24 är ungt, hur gammal måste man då vara för att inte vara "ung och omogen" i dina ögon? 65 och redo för pension?
    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • julanta

Att vara mamma är ingen ålder,
    det är inställningen.

Jag var 18 när jag blev gravid, jag var mogen, förlovad, bodde i lägenhet med karln och jag kan säga att jag var mogen till att skaffa barn. Min inställning på livet är ett liv fullt av kärlek, vårt hem är fullt av kärlek och jag hade inte velat ha min dotter när jag är 25. Jag fick henne precis i rättan tid men jag kan hålla med om att 16 är väldigt ungt, 18 är också ungt men då är man i alla fall myndig och bara där finns en stor gräns. Jag tror att många mognas bara genom att fylla 18 och känna att de "får lov" att ta hand om sig själva...

• BlommyNess12
    Randig Panda skrev 2009-08-31 08:41:42 följande:
    Nja inte direkt då jag själv fick mitt första tre månader innan jag fyllde 17.Däremot så vet jag nu att jag var inte redo för barn då och det var min pojkvän verkligen INTE heller . Jag tycker inte egenligen att man bör få barn innan man är myndig. Känns lite oklokt att bestämma över någon annans liv när man knappt bestämmer lagligt över sitt eget. Finns många fördelar och nackdelar med både ung och äldre förälder. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag INTE glömt den endaste lilla p-pillan som gjorde att C kom till. Cs pappa är fortfarande inte ens ä närheten av "mogen" när det gäller att uppfostra och ta hand om sitt barn. Och då är han ändå 24. Så det är skillnad på män och kvinnor också. Hmm vad rörigt det blev. hehe . Nej eller jo fördomar kanske lite grann frafmröallt om man är under 18 OCH det beror endast på att jag vet vad man får gå ingeom som omyndig förälder.
    Vad får man gå igenom som omyndig förälder?
  • Lavish

Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:42:29 följande:

Nej man är inte ett barn vid 24 års ålder..Men som sagt. Vid 16 är man det.Visst kan man kanske ta hand om sig själv någorlunda, men det är skillnad när ett barn är inblandat.
    Jo fast jag tror nog också att det har med hur samhället är upplagt nu. Det blir med all säkerhet ett helvette att skaffa barn när man är 16 och kanske även 18, eftersom det så att säga inte är planerat att man ska göra så. Man är inte klar med den utbildning som behövs för att klara sig hyffsat och har inte kunnat jobba ihop någon erfarenhet. Men det gör inte personen till ett barn. Det gör bara att det är rätt osmidigt att skaffa barn själv då.
  • anna apelsin
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:18:51 följande:
    Säger det inte sig självt att ett barn inte är lämplig förälder?? anna apelsin skrev 2009-08-30 22:45:40 följande:
    Nej, man behöver inte vara ett barn i sinnet när man är 16 år.
  • Me o Mike

Har inte sagt att man är för ung och omogen vid 24. Sa att det är ungt! Jag har ju bara mina 30 år att jämföra med. Ja alltså hur jag tänkte då och hur jag tänker nu.

Phlippan87 skrev 2009-08-31 08:48:04 följande:
    om 24 är ungt, hur gammal måste man då vara för att inte vara "ung och omogen" i dina ögon? 65 och redo för pension?
  • Me o Mike

Fast man ÄR ett barn. Ett stort barn. Moget eller omoget sådant. Man är under sin tonårstid. Man formas till den människa man blir senare i livet..

Lavish skrev 2009-08-31 08:57:52 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 08:42:29 följande:
    Jo fast jag tror nog också att det har med hur samhället är upplagt nu. Det blir med all säkerhet ett helvette att skaffa barn när man är 16 och kanske även 18, eftersom det så att säga inte är planerat att man ska göra så. Man är inte klar med den utbildning som behövs för att klara sig hyffsat och har inte kunnat jobba ihop någon erfarenhet. Men det gör inte personen till ett barn. Det gör bara att det är rätt osmidigt att skaffa barn själv då.
  • Phlippan87
    Zack o Bella skrev 2009-08-31 09:44:56 följande:
    Har inte sagt att man är för ung och omogen vid 24. Sa att det är ungt! Jag har ju bara mina 30 år att jämföra med. Ja alltså hur jag tänkte då och hur jag tänker nu.
    men med ung så borde alltså en 24-åring klassas som ung förälder, och unga föräldrar är ju omogna, saknar livserfarenhet osv, alltså ung och omogen
    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Me o Mike

Du beter dig precis som en UNG nu!!

Du behöver inte lägga in ord i min "mun". Blir bara så knasigt då förstår du..

Phlippan87 skrev 2009-08-31 09:47:42 följande:
    men med ung så borde alltså en 24-åring klassas som ung förälder, och unga föräldrar är ju omogna, saknar livserfarenhet osv, alltså ung och omogen
Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?