• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • Phlippan87
    Darla skrev 2009-08-13 13:23:49 följande:
    Det är inte min avsikt att säga att äldre alltid har rätt, ingen har alltid rätt. Men, faktum kvarstår, vid 30 har man mer livserfarenhet än vid 20. Ingen har samma erfarenheter än den andra, vissa har samlat på sig mer, andra mindre men det går inte att ha 30 års erfarenheter vid 20 det säger ju sig självt. Att skaffa barn är det mest osjälviska man kan göra, man hamnar alltid i andra hand, det är en enorm uppoffring och man inser inte hur mycket förrän barnet är fött - fast det är det bästa som man någonsin gjort samtidigt. Vill man göra något men barnet är sjukt så ställer man in, så enkelt är det. Vet många yngre föräldrar som har mycket svårt med just detta. Därför är det in min mening betydligt bättre att vara "färdig" med allt som man velat göra innan man skaffar barn. Annars är det lätt att barnet hamnar i skymundan ibland och inte får sina behov tillfresställda.
    och vad säger att man har just de behoven bara för att man är ung? planer ändras ständigt pga sjukdomar både för en själv och övrig familj. visst, vissa är inte redo att ta ansvaret vid 20-25, men så finns det de som inte är redo att ta ansvaret vid 30 heller...
    att skaffa barn är något av det mest egoistiska man kan göra, det är iaf min uppfattning, men bara för att jag är ung innebär det inte att jag inte älskar mitt ofödda barn villkorslöst. att vara gravid sätter en hel del käppar i hjulet på olika sätt, oavsett ålder, men ett barn är även den vackraste gåvan man kan få.
  • Reglementet

Tss, naturen. Naturen fixar att 10-åringar kan bli gravida, men inte är de så bra på att bära barnet.

• Underbara ungar

Beror på hur det ser ut.

Ser jag en 16 åring med barnvagn och en cig i mungipan blir jag lätt väldigt fördomsfull.
    Likaså om man ser en höggravid typ 16-17 åring på stan med en ölburk i näven.

Annars är jag det inte. Att skaffa barn som ung är inte alltid dåligt, det sker en enorm mognadsprocess under graviditeten.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824 * Bebis i magen BF 100116
  • pussgurkan86

Underbara ungar skrev 2009-08-13 13:52:00 följande:

Beror på hur det ser ut.Ser jag en 16 åring med barnvagn och en cig i mungipan blir jag lätt väldigt fördomsfull.Likaså om man ser en höggravid typ 16-17 åring på stan med en ölburk i näven.Annars är jag det inte. Att skaffa barn som ung är inte alltid dåligt, det sker en enorm mognadsprocess under graviditeten.
    hade du haft fördomar om du ser en 30 åring med barnvagn med cigg/ eller öl i munnen?? hade du haft andra tankar om henne eller?
  • SomeOone

Underbara ungar skrev 2009-08-13 13:52:00 följande:

Beror på hur det ser ut.Ser jag en 16 åring med barnvagn och en cig i mungipan blir jag lätt väldigt fördomsfull.Likaså om man ser en höggravid typ 16-17 åring på stan med en ölburk i näven.Annars är jag det inte. Att skaffa barn som ung är inte alltid dåligt, det sker en enorm mognadsprocess under graviditeten.
    Men hur ska du veta att just hon är 16 år då?. bara en fråga
  • Underbara ungar
    SomeOone skrev 2009-08-13 14:02:42 följande:
    Underbara ungar skrev 2009-08-13 13:52:00 följande: Men hur ska du veta att just hon är 16 år då?. bara en fråga
    Man ser ju skilnad på 16 och 30 år, eller hur??
  • Syrenia

Haha.. ofta är det första jag får höra när jag träffar nya mammor eller andra som jag träffar när jag har med mig barnet att jag är ju en så UNG förälder, men hallå... jag är 30 år! Var 28 när jag fick honom.
    Jag visar fortfarande leg på Systemet och när jag köper cigaretter, och har mött på fördomar från både förskolepersonal och andra mammor bara för att jag ser yngre ut.
    Korkad är jag inte heller, vilket många verkar anta.
    Sedan brukar de bli ganska paffa när de förstår att de gjort bort sig rejält.
    Mest fördonmar tycker jag det verkar vara mot att jag är högutbildad, att jag har ett spännande liv, att jag fortfarande går ut ibland, går på konserter och köper snygga kläder till mig själv. Att jag hade en lätt förlossning och inte gick upp i vikt efteråt utan gick ut från BB i storlek 34-36 var inte heller poppis.
    Ja, det blev lite flummigt, men så verkar det tycker jag.
    Det är ju larvig att försöka se yngre ut än vad man är, men man måste väl inte deka ned sig heller?
    Jag blir förskräckt när jag ser mina gamla klasskompisar som nu är 30 år gå runt i tantkläder eller mjukiskläder, med håret i en tofs, feta och med ett missnöjt uttryck i ansiktet. Varför skulle de vara mognare än vad jag är?
    Tror fördomarna mot unga mammor egentligen bara är avundsjuka.

• Underbara ungar
    pussgurkan86 skrev 2009-08-13 14:00:29 följande:
    Underbara ungar skrev 2009-08-13 13:52:00 följande: hade du haft fördomar om du ser en 30 åring med barnvagn med cigg/ eller öl i munnen?? hade du haft andra tankar om henne eller?
    Som jag skrev... BEROR PÅ HUR DET SER UT!!!!!!

Jag reagerar likadant på en 30 åring, men det är ju inte detta den här tråden handlar om, eller hur??
  • SomeOone

Underbara ungar skrev 2009-08-13 14:03:57 följande:

Man ser ju skilnad på 16 och 30 år, eller hur??
    Det finn dom som ser vääldigt mycket äldre ut !
  • SomeOone
    Syrenia skrev 2009-08-13 14:04:51 följande:
    Haha.. ofta är det första jag får höra när jag träffar nya mammor eller andra som jag träffar när jag har med mig barnet att jag är ju en så UNG förälder, men hallå... jag är 30 år! Var 28 när jag fick honom.Jag visar fortfarande leg på Systemet och när jag köper cigaretter, och har mött på fördomar från både förskolepersonal och andra mammor bara för att jag ser yngre ut. Korkad är jag inte heller, vilket många verkar anta.Sedan brukar de bli ganska paffa när de förstår att de gjort bort sig rejält. Mest fördonmar tycker jag det verkar vara mot att jag är högutbildad, att jag har ett spännande liv, att jag fortfarande går ut ibland, går på konserter och köper snygga kläder till mig själv. Att jag hade en lätt förlossning och inte gick upp i vikt efteråt utan gick ut från BB i storlek 34-36 var inte heller poppis. Ja, det blev lite flummigt, men så verkar det tycker jag.Det är ju larvig att försöka se yngre ut än vad man är, men man måste väl inte deka ned sig heller?Jag blir förskräckt när jag ser mina gamla klasskompisar som nu är 30 år gå runt i tantkläder eller mjukiskläder, med håret i en tofs, feta och med ett missnöjt uttryck i ansiktet. Varför skulle de vara mognare än vad jag är?Tror fördomarna mot unga mammor egentligen bara är avundsjuka.
    Tyckte att det var väldigt bra skrivet
Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?