• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • LaTjej

Inte mot unga föräldrar i sig men deras prioriteringar har jag fördomar om. Är det inte bättre med, utbilning, inkomst, bostad innan man planerar barn? Så tänker jag =) =) Men jag tror absolut att en ung kan vara bra förälder.

Nu kör jag lite dubelmoral eftersom jag kommer skaffa min utbildning samtidigt som jag är gravid och får barn men det var lite oplanerat med bebis .

• Sanningens väg

531 är inte avsedd för denna tråd...

• Sanningens väg
    LaTjej skrev 2009-08-13 09:47:05 följande:
    Inte mot unga föräldrar i sig men deras prioriteringar har jag fördomar om. Är det inte bättre med, utbilning, inkomst, bostad innan man planerar barn? Så tänker jag =) =) Men jag tror absolut att en ung kan vara bra förälder.Nu kör jag lite dubelmoral eftersom jag kommer skaffa min utbildning samtidigt som jag är gravid och får barn men det var lite oplanerat med bebis .
    Sedan ska man ju ha i åtanke att alla ungdomar som har barn kanske inte har planerat barnet. Finns ju faktiskt de som råkat blivit gravida trots skydd.
  • LaTjej
    Sanningens väg skrev 2009-08-13 09:56:12 följande:
    Sedan ska man ju ha i åtanke att alla ungdomar som har barn kanske inte har planerat barnet. Finns ju faktiskt de som råkat blivit gravida trots skydd.
    Jo det förstår jag med men mitt riktade sig mot unga som planerar barn Skulle kanske lagt till det i texten med. Allt är relativt =) =)
  • zanna80

Det finns inget annat ställe än på FL (och främst i liknande trådar) som mina fördomar blir bekräftade.
    Läste en tråd tidigt i morse där en 17-åring med bebis i magen tyckte på fullt allvar att människor är uppdelade i raser. Det är tragiskt att unga föräldrar som inte är färdigutvecklade eller (uppenbarligen) färdigutbildade ska uppfostra barn.

Dock, på min arbetsplats finns det föräldrar som fått barn som tonåringar, de är numera vuxna och de är långt från mina fördomar. Så det finns självklart undantag.

• Phlippan87

till er som frågar om VART i sthlm vi tittat på lägenheter, läs mitt inlägg igen..
    och enligt stockholms bostadskö's egen statistik förmedlas de flesta lägenheterna till de som stått mellan 2 och 5 år i kön... finns en hel del fina lägenheter i kista, skärholmen och många andra platser också där kötiderna inte alls är megalånga...
    eller så får ni flytta hit, här har vi för tillfället 4 lediga lägenheter i ett hyreshus med sammanlagt 12 lägenheter.. och standarden är kanon så..

Queen70 skrev 2009-08-12 23:43:28 följande:
    Men livserfarenhet är väl ändå nåt som underlättar i de flesta situationer....och sånt har man ju faktiskt mer av i 30 års åldern än vid 18 eller hur.
    självklart har man mer livserfarenhet vid 30 än 18, men å andra sidan har en 40-åring mer livserfarenhet än en 30-åring också... man lär så länge man lever heter det ju så med andra ord borde ingen skaffa barn för man saknar livserfarenheten..
    jag resonerar som så här: när mitt barn kommer i tonåren är jag 35.. jag minns då hur det är att vara tonåring på ett sätt som en 45-åring inte gör, och en 55-åring... dessutom ligger min tonårsperiod närmre i tiden, och vi vet ju alla hur mycket klimatet i skolor osv förändras på bara några år.. så de erfarenheter en 50-åring har av skolan, tonåren osv är helt annorlunda än de erfarenheter en 30-åring har av samma period...
  • zanna80
    Phlippan87 skrev 2009-08-13 10:33:18 följande:
    till er som frågar om VART i sthlm vi tittat på lägenheter, läs mitt inlägg igen.. och enligt stockholms bostadskö's egen statistik förmedlas de flesta lägenheterna till de som stått mellan 2 och 5 år i kön... finns en hel del fina lägenheter i kista, skärholmen och många andra platser också där kötiderna inte alls är megalånga... eller så får ni flytta hit, här har vi för tillfället 4 lediga lägenheter i ett hyreshus med sammanlagt 12 lägenheter.. och standarden är kanon så.. självklart har man mer livserfarenhet vid 30 än 18, men å andra sidan har en 40-åring mer livserfarenhet än en 30-åring också... man lär så länge man lever heter det ju så med andra ord borde ingen skaffa barn för man saknar livserfarenheten.. jag resonerar som så här: när mitt barn kommer i tonåren är jag 35.. jag minns då hur det är att vara tonåring på ett sätt som en 45-åring inte gör, och en 55-åring... dessutom ligger min tonårsperiod närmre i tiden, och vi vet ju alla hur mycket klimatet i skolor osv förändras på bara några år.. så de erfarenheter en 50-åring har av skolan, tonåren osv är helt annorlunda än de erfarenheter en 30-åring har av samma period...
    Så du menar att på 10 år kommer du tappa minnet?
  • TessaS

Det spelar ju ingen roll om du minns hur det var att vara tonåring. DIN tonåring kommer tycka du är torr och tråkig och fattar ju ingentiiiing... precis som alla andra tonåringar.

Newsflash: Man blir inte lobotomerad när man fyller 30. Jag minns det mesta, en del som jag gärna hade glömt också från min tonårstid.

till er som frågar om VART i sthlm vi tittat på lägenheter, läs mitt inlägg igen.. och enligt stockholms bostadskö's egen statistik förmedlas de flesta lägenheterna till de som stått mellan 2 och 5 år i kön... finns en hel del fina lägenheter i kista, skärholmen och många andra platser också där kötiderna inte alls är megalånga...eller så får ni flytta hit, här har vi för tillfället 4 lediga lägenheter i ett hyreshus med sammanlagt 12 lägenheter.. och standarden är kanon så..

självklart har man mer livserfarenhet vid 30 än 18, men å andra sidan har en 40-åring mer livserfarenhet än en 30-åring också... man lär så länge man lever heter det ju så med andra ord borde ingen skaffa barn för man saknar livserfarenheten.. jag resonerar som så här: när mitt barn kommer i tonåren är jag 35.. jag minns då hur det är att vara tonåring på ett sätt som en 45-åring inte gör, och en 55-åring... dessutom ligger min tonårsperiod närmre i tiden, och vi vet ju alla hur mycket klimatet i skolor osv förändras på bara några år.. så de erfarenheter en 50-åring har av skolan, tonåren osv är helt annorlunda än de erfarenheter en 30-åring har av samma period...
  • Me o Mike

Hmm ok. Ja i dessa områden förstår jag att kötiden är kort...

till er som frågar om VART i sthlm vi tittat på lägenheter, läs mitt inlägg igen.. och enligt stockholms bostadskö's egen statistik förmedlas de flesta lägenheterna till de som stått mellan 2 och 5 år i kön... finns en hel del fina lägenheter i kista, skärholmen och många andra platser också där kötiderna inte alls är megalånga...eller så får ni flytta hit, här har vi för tillfället 4 lediga lägenheter i ett hyreshus med sammanlagt 12 lägenheter.. och standarden är kanon så..

självklart har man mer livserfarenhet vid 30 än 18, men å andra sidan har en 40-åring mer livserfarenhet än en 30-åring också... man lär så länge man lever heter det ju så med andra ord borde ingen skaffa barn för man saknar livserfarenheten.. jag resonerar som så här: när mitt barn kommer i tonåren är jag 35.. jag minns då hur det är att vara tonåring på ett sätt som en 45-åring inte gör, och en 55-åring... dessutom ligger min tonårsperiod närmre i tiden, och vi vet ju alla hur mycket klimatet i skolor osv förändras på bara några år.. så de erfarenheter en 50-åring har av skolan, tonåren osv är helt annorlunda än de erfarenheter en 30-åring har av samma period...
  • Valandur

Jag är nog ganska fördomsfull vad gäller unga föräldrar, trots att jag nog skulle klassas som ung förälder själv! (Är 20 år)
    Mina fördomar gäller dock inte ekonomi eller utbildning, själv tycker jag det är en utmärkt tid att skaffa barn då man studerar eftersom man ofta har mer tid över än en som arbetar. Den ekonomiska biten handlar om planering och prioriteringar.
    Både jag och min sambo studerar, har lägenhet i stockholms innerstad, har två hundar och en son, vi klarar oss jättebra på csn-lån och föräldrapenning! (Jag studerar på distans, så jag får FP+studiemedel.)

Mina fördommar bygger främst på de unga föräldrar jag känner till i min omgivning, som skaffar barn med fel personer, fortsätter festa mycket, inte sätter barnen i första hand, är ansvarslössa m.m..

Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?