• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • Underbara ungar

Jag va själv 23 när jag fick mitt första barn, 25 med det andra och kommer va 27 med det tredje...
    JAG är alltså själv en UNG förälder, men jag KAN ha fördomar ändå.
    Precis som ALLA ni andra här inne har.

Väx upp, snälla?! Lägg inte in era egna värderingar i saker som skrivs och tolka framför allt inte in egna saker i ANDRAS inlägg.
    Det finns en anledning till att jag sällan svarar på sådana här trådar och TACK för att ni åter igen bekräftade varför!!

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824 * Bebis i magen BF 100116
  • Garageänkan
    Syrenia skrev 2009-08-13 14:04:51 följande:
    Haha.. ofta är det första jag får höra när jag träffar nya mammor eller andra som jag träffar när jag har med mig barnet att jag är ju en så UNG förälder, men hallå... jag är 30 år! Var 28 när jag fick honom. Jag visar fortfarande leg på Systemet och när jag köper cigaretter, och har mött på fördomar från både förskolepersonal och andra mammor bara för att jag ser yngre ut. Korkad är jag inte heller, vilket många verkar anta. Sedan brukar de bli ganska paffa när de förstår att de gjort bort sig rejält. Mest fördonmar tycker jag det verkar vara mot att jag är högutbildad, att jag har ett spännande liv, att jag fortfarande går ut ibland, går på konserter och köper snygga kläder till mig själv. Att jag hade en lätt förlossning och inte gick upp i vikt efteråt utan gick ut från BB i storlek 34-36 var inte heller poppis. Ja, det blev lite flummigt, men så verkar det tycker jag. Det är ju larvig att försöka se yngre ut än vad man är, men man måste väl inte deka ned sig heller? Jag blir förskräckt när jag ser mina gamla klasskompisar som nu är 30 år gå runt i tantkläder eller mjukiskläder, med håret i en tofs, feta och med ett missnöjt uttryck i ansiktet. Varför skulle de vara mognare än vad jag är? Tror fördomarna mot unga mammor egentligen bara är avundsjuka.
    I princip är det så för mig också (samma ålder osv)
    Folk tror att jag är typ 8-10 år yngre än vad jag är

Jag är ganska späd i kroppen och då antar folk genast att man är ung. Klär mig inte omoget eller överddrivet moget, har inte klippt mig i en kort lättskött frisyr (kanske därför)

Har två barn och när jag är ute med yngsta ensam så antar folk att det är första barnet och börjar ge en massa råd och tips. Kan vara ganska irriterande och skrattretande. När jag nämner att jag har en treåring hemma så antar folk genast att det är med olika pappor också eftersom folk verkar ha fördomar mot yngre tjejer att de knappast har sambo eller samma pappor till barnen ens.

Men gud du ser ju så ung ut kläcker de ur sig.

Så jag förstår verkligen om unga mammor utsätts för en massa fördomar, jag gör ju det och jag räknas ju som "äldre" mamma då eller?
  • pussgurkan86

Underbara ungar skrev 2009-08-13 14:05:48 följande:

Som jag skrev... BEROR PÅ HUR DET SER UT!!!!!!Jag reagerar likadant på en 30 åring, men det är ju inte detta den här tråden handlar om, eller hur??
    nej men man kan ju undra då jag har sett många äldre mammor med cigg i munnen.
  • Sanningens väg

Zack o Bella skrev 2009-08-13 11:14:50 följande:

Mjo Haninge kan man hitta något som är ok.. Men det är LÅÅÅNGT bort!Även blackeberg har en del OK områden faktiskt..Rinkeby är ju ett NO NO!!
    Haninge är inte alls långt bort.
    Tyresö är också ett fint ställe.
  • Sanningens väg

Zack o Bella skrev 2009-08-13 11:14:50 följande:

Mjo Haninge kan man hitta något som är ok.. Men det är LÅÅÅNGT bort!Även blackeberg har en del OK områden faktiskt..Rinkeby är ju ett NO NO!!
    Haninge är inte alls långt bort.
    Tyresö är också ett fint ställe.
  • Sanningens väg

Som jag skrev... BEROR PÅ HUR DET SER UT!!!!!!Jag reagerar likadant på en 30 åring, men det är ju inte detta den här tråden handlar om, eller hur??
    Jag skulle reagera kraftigare om en 30 årig gravid kvinna går med en öl i handen...
  • Phlippan87

ser jag någon som är gravid och går med en öl i näven skulle jag inte påstå att det är mina fördomar som talar när jag blir förbannad och ser ner på personen i fråga... oavsett ålder
    för där har jag då belägg för mina tankar som då är oansvarig jäkel som inte förtjänar sitt barn. öl och graviditet funkar inte tillsammans och om man inte kan låta bli ölen under sin graviditet så är man garanterat inte mogen nog för det ansvaret.. men att direkt, pga någons utseende eller ålder anta att en person är si eller så, det är fördomar för mig...

• Butterscotch

Sanningens väg skrev 2009-08-13 14:26:12 följande:

Jag skulle reagera kraftigare om en 30 årig gravid kvinna går med en öl i handen...
    Varför skulle det vara värre än om en ung gravid kvinna går med en öl i handen? Jag tyckte nyss att argumenten från ung-mamma-sidan var att det inte är någon skillnad på mammor och mammor, eftersom mamma inte är en ålder?

Vilka löjliga pajkastningsdiskussioner det alltid blir av såna här frågeställningar.
  • Sanningens väg
    Butterscotch skrev 2009-08-13 14:39:02 följande:
    Varför skulle det vara värre än om en ung gravid kvinna går med en öl i handen? Jag tyckte nyss att argumenten från ung-mamma-sidan var att det inte är någon skillnad på mammor och mammor, eftersom mamma inte är en ålder?Vilka löjliga pajkastningsdiskussioner det alltid blir av såna här frågeställningar.
    Jag anser att det är värre i och med att hon är äldre och bör då ha insett att det är ett felaktigt beteende. En 16 åring har jag lite mer "förståelse" för. Hon kanske inte förstår bättre eftersom hon är så ung. Vill understryka att det forfarande är lika fel och skadar barnet lika mycket.
  • Sanningens väg
    Butterscotch skrev 2009-08-13 14:39:02 följande:
    Varför skulle det vara värre än om en ung gravid kvinna går med en öl i handen? Jag tyckte nyss att argumenten från ung-mamma-sidan var att det inte är någon skillnad på mammor och mammor, eftersom mamma inte är en ålder?Vilka löjliga pajkastningsdiskussioner det alltid blir av såna här frågeställningar.
    Jag anser att det är värre i och med att hon är äldre och bör då ha insett att det är ett felaktigt beteende. En 16 åring har jag lite mer "förståelse" för. Hon kanske inte förstår bättre eftersom hon är så ung. Vill understryka att det forfarande är lika fel och skadar barnet lika mycket.
Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?