Darla skrev 2009-08-13 11:32:25 följande:
Jag har en "äldre" mamma (32 då hon fick mig och antar är mycket äldre än din då du är 22?) och hon har alltid hängt med i trender och alltid förstått mig, som tonåring var hon i stort sett den enda som jag och mina kompisar kunde komma till. Men det är ju olika på person, nu har jag alltid haft ungdomliga föräldrar och är ungdomlig själv. Men, jag tycker att flera av mina vänner under uppväxten som hade yngre föräldrar saknade en viss trygghet hemifrån.
min mamma var 38 när jag föddes och även om hon inte är en gammal kärring så skiljer sig hennes erfarenheter väldigt mycket från de jag har eftersom samhället ändrar sig så mycket.
TessaS skrev 2009-08-13 11:32:20 följande:
Min mamma var en "ung mamma" som precis som du, trodde att hon hade koll på läget. En tonåring blir inte lättare att tas med bara för att man går och "kommer ihåg hur det var"... för tonåringen skiter i det. Men du får gärna fortsätta tycka att just det är en stor fördel med att vara ung mamma, för det gör ju din vardag mycket lättare. Jag säger att det är skitsamma. Ung, gammal, lång, kort... har du en jobbig tonåring så har du, inte en enda "jag minns själv hur det var när jag var i din ålder" hjälper.
jag tror inte att jag har koll på läget, det finns ingen som har förens man hamnar i situationen, om ens då.. men eftersom det handlar om fördomar mot unga föräldrar så väljer jag att försöka ge ett anant perspektiv på mångas fördomar..
livserfarenhet har en 60-åring mer än en 30-åring, och en 30-åing mer än en 18-åring.. ingen tvekan om saken, men det är väldigt olika livserfarenheter...
en 30-åring som aldrig har haft det kämpigt med ekonomin, har ingen erfarenhet av hur det är att leva på existensminimum, att pussla ihop ett fungerande liv i den situationen något som många yngre kanske har. så att säga att man har mer livserfarenhet när man är äldre är för visso sant men den livserfarenheten kanske inte hjälper särskilt mycket när man väl får barn.
någon som aldirg varit stupfull har inte den erfarenheten osv.
att unga inte har egen bostad, inga ambitioner osv är i många fall också felaktiga påståenden..
fördomar kan bara motarbetas med erfarenheter av att ens fördomar inte stämmer.
ju fler unga "rötägg" man möter desto mer benägen är man självklart att tro att alla är så, lika väl som att man är mer benägen att tro på sina fördomar om äldre om man möter många som stämmer in på de fördomarna...
så om någon säger att unga inte har ambitioner, egen bostad osv så kan jag inte göra annat än att antingen låta personen i fråga tro på det eller att ge dem exempel på att det inte stämmer, ju fler som bevisar motsatsen för en desto troligare är det att man kan bearbeta sina fördomar