• anna apelsin

Har du fördomar mot unga föräldrar?

Fördomar finns överallt, men hur har du det när det gäller unga föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?
  • Phlippan87
    TessaS skrev 2009-08-13 10:41:56 följande:
    Det spelar ju ingen roll om du minns hur det var att vara tonåring. DIN tonåring kommer tycka du är torr och tråkig och fattar ju ingentiiiing... precis som alla andra tonåringar. Newsflash: Man blir inte lobotomerad när man fyller 30. Jag minns det mesta, en del som jag gärna hade glömt också från min tonårstid.
    som sagt, er tonårstid skiljer sig mer från hur det är att vara tonåring nu än vad min gör, och om 10 år kommer den skillnaden vara ännu större...
  • Phlippan87

Zack o Bella skrev 2009-08-13 10:51:49 följande:

Hmm ok. Ja i dessa områden förstår jag att kötiden är kort...
    kista och haninge har jättefina områden, men anledningen till den korta kötiden är alla fördomar... kötiden är ännu kortare i blackeberg och rinkeby men även jag har en gräns...
    och alla behöver inte bo i danderyd, lidingö, innerstan eller dyl. där är jag inte ett dugg förvånad om man får stå i kö i 10-15 år för en vettig bostad..
  • TessaS

Och om du inte skaffar barn när du är 5 år så kommer det inte hjälpa ett skit när du sitter där med obstinata tonårsbarn med en HELT annan vilja och spunk än du.
    Det mest patetiska som finns i mina ögon är föräldrar som inbillar sig att de VET hur deras tonåringar har det och tänker...
    De flesta tonåringar sliter ihjäl sig för at vara anti sina föräldrar ändå. Det är det som ÄR att vara tonåring. Man anser sig vara världsvan och mentalt peakar vid 15... Då kan du ta din erfarenhet från din tonårstid 15-20 år bort och stoppa i lämplig anatomisk öppning.

Phlippan87 skrev 2009-08-13 11:09:22 följande:
    som sagt, er tonårstid skiljer sig mer från hur det är att vara tonåring nu än vad min gör, och om 10 år kommer den skillnaden vara ännu större...
  • Me o Mike

Mjo Haninge kan man hitta något som är ok.. Men det är LÅÅÅNGT bort!
    Även blackeberg har en del OK områden faktiskt..
    Rinkeby är ju ett NO NO!!

Phlippan87 skrev 2009-08-13 11:11:30 följande:
    kista och haninge har jättefina områden, men anledningen till den korta kötiden är alla fördomar... kötiden är ännu kortare i blackeberg och rinkeby men även jag har en gräns...och alla behöver inte bo i danderyd, lidingö, innerstan eller dyl. där är jag inte ett dugg förvånad om man får stå i kö i 10-15 år för en vettig bostad..
  • Darla

Hmm ok. Ja i dessa områden förstår jag att kötiden är kort...
    Precis.
  • pussgurkan86

alltså kan ni sluta upp att snacka om vart man ska bo isthlm och var man inte bör bo. det har väl ingenting med tråden att göra???

det spelar väl ingen roll om man bor i rinkeby eller i sthlms innerstad. bara man är en bra förälder.

• Darla
    Phlippan87 skrev 2009-08-13 11:11:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-13 10:51:49 följande: kista och haninge har jättefina områden, men anledningen till den korta kötiden är alla fördomar... kötiden är ännu kortare i blackeberg och rinkeby men även jag har en gräns... och alla behöver inte bo i danderyd, lidingö, innerstan eller dyl. där är jag inte ett dugg förvånad om man får stå i kö i 10-15 år för en vettig bostad..
    Ok. Som uppväxt i Stor Stockholm och som är där flera månader om året så kan jag ju säga att allt inte bara är fördomar....
  • Darla

Jag har bara en sak att tillägga i den här helt utflippade OT diskussionen, och det är Kom igen när ni är 30 så tar vi en diskussion då om hur det är att vara förälder och om hur mycket man minns och hur relevant det är samt hur mycket lika eller olika tonåringar är nu som då. Jag har varit 18, 20, 30 och vet hur det är så jag kan jämföra. Allt annat är antaganden från yngres sida. Saker förändras inte så mycket som man gärna tror när man är yngre, och man är inte lastgammal tant som inte minns någont, men det trodde jag med i min naivitet så det är inget fel med att tro det. Men den som lever lär.

• Me o Mike

Amen!!

Darla skrev 2009-08-13 11:23:00 följande:
    Jag har bara en sak att tillägga i den här helt utflippade OT diskussionen, och det är Kom igen när ni är 30 så tar vi en diskussion då om hur det är att vara förälder och om hur mycket man minns och hur relevant det är samt hur mycket lika eller olika tonåringar är nu som då. Jag har varit 18, 20, 30 och vet hur det är så jag kan jämföra. Allt annat är antaganden från yngres sida. Saker förändras inte så mycket som man gärna tror när man är yngre, och man är inte lastgammal tant som inte minns någont, men det trodde jag med i min naivitet så det är inget fel med att tro det. Men den som lever lär.
  • Phlippan87
    Darla skrev 2009-08-13 11:17:51 följande:
    Ok. Som uppväxt i Stor Stockholm och som är där flera månader om året så kan jag ju säga att allt inte bara är fördomar....
    som dotter till en urstockholmare med mycket tid i sthlm och sambo till en sthlmare så har jag ganska bra koll jag med..
    TessaS skrev 2009-08-13 11:14:28 följande:
    Och om du inte skaffar barn när du är 5 år så kommer det inte hjälpa ett skit när du sitter där med obstinata tonårsbarn med en HELT annan vilja och spunk än du. Det mest patetiska som finns i mina ögon är föräldrar som inbillar sig att de VET hur deras tonåringar har det och tänker... De flesta tonåringar sliter ihjäl sig för at vara anti sina föräldrar ändå. Det är det som ÄR att vara tonåring. Man anser sig vara världsvan och mentalt peakar vid 15... Då kan du ta din erfarenhet från din tonårstid 15-20 år bort och stoppa i lämplig anatomisk öppning.
    som sagt, en 50-årings tonårstid skiljer sig enormt från en 35-årings... och även de mest envisa tonåringar är medvetna om den skillnaden... jag är själv dotter till en "gammal" mamma och på hennes tid var det flickskola som gällde vilket väl säger en hel del om tidsskillnaden och hur mycket jag kände att hon kunde relatera till mitt liv i samma ålder..
    nu vet ju inte jag hur alla andra tonåringar är eller har varit men trots det så tyckte jag inte att mian föräldrar var pest och pina, inte några av mina vänner heller för den delen...
Svar på tråden Har du fördomar mot unga föräldrar?