• Anonym (Senaste)

Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?

En fråga till kvinnor här som är i föhållande. Om ni slapp ha sex helt och hållet. Och att det inte heller är några förväntningar alls på sex. Er man ger upp, tappar sexlusten, sexdriften eller vad det nu är. Och ni är helt och fullt införstådd med att han faktiskt inte längre vill eller behöver ha sex...

Skulle inte det vara en enomr lättnad? ingen press. Inga besvikna blickar, suckar eller kommentarer. Inget dåligt samvete eller tankar på att ni borde, att du borde att det finns en förhoppning eller förvantan på något som du inte vill.

• Svar på tråden Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?
  • Anonym (Undrar)
    molly50 skrev 2025-02-04 13:43:36 följande:
    Jag ska tillägga att man kan tappa sexlusten av att någon tar för mycket initiativ och är för på också. Åtminstone som kvinna.
    Det gör att man känner en press. Och man vill inte känna sig pressad till att ha sex.
    Jag har förstått att frun råkade ut för det med en pojkvän i unga år. Han ville hela tiden och hon var oerfaren och kunde inte säga nej så det blev ganska jobbigt för henne. Kanske därför som hon sen har försökt styra upp så att det har blivit en rytm som passar henne.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-02-04 14:17:15 följande:
    Det händer nu och då att det inte går för mig, och det är lite jobbigt. Men det är väl en viss skillnad i det avseendet för kvinnor och män. Men jag är tacksam för att vi kan ha sex ja, även om det är sällan. Men såklart skulle jag gärna se att det gick också för henne.
    Om du la ner tiden och energin som krävs för bra sex och du aldrig kommer då? Skulle du någonsin vilja?

Vilken är skillnaden mellan män och kvinnor menar du?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-04 15:14:30 följande:
    Om du la ner tiden och energin som krävs för bra sex och du aldrig kommer då? Skulle du någonsin vilja?

Vilken är skillnaden mellan män och kvinnor menar du?
    Intressant tanke, om det aldrig skulle gå. Då kanske jag skulle vilja ha sex bara någon enstaka gång nu och då... 
    Jag tänker mig att det för mannens del under samlaget byggs upp en mängd sperma i sädesblåsorna som "måste" ut. Om det inte går, blir man kvar med en pressande otillfredsställd känsla.
    Men för kvinnornas del saknas denna fysiska aspekt, och därför finns inte samma "automatik" när det gäller orgasm, utan den är svårare att nå, men kanske också lättare att klara sig utan.
    Alla gillar kanske inte detta resonemang, Men det tycks finnas olika synpunkter också hos kvinnor hur viktig orgasmen är.
  • Tyra myra

Varför inte konstatera de fakta som trots allt finns.

Kvinnors sexualitet varierar mellan individerna så också lusten. 
    Mäns sexualitet varierar mellan individer så också lusten

Det finns kvinnor som lever lyckliga i sexlösa relationer.
    Det finns män som lever lyckliga i sexlösa relationer.

Man kan inte säga att en relation med sex måste vara lyckligare än en utan. De kan vara lika lyckliga eller olyckliga båda två. 

Att påstå att någon har rätt eller fel i den här diskussionen är omöjligt.

Den enda sanningen som finns är att lyckligast är man i relationer där man är i fas med varandra sexuellt och emotionellt. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:20:45 följande:
    Så när en sådan kvinna kommer till en punkt där mannens sexinviter och förväntas slutar så kommer det som en enorm lättnad. Bara hon vågar erkänna det för sig själv.
    Du kan ju testa det ett tag och se vad som händer i din relation då? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Undrar) skrev 2025-02-04 15:26:47 följande:
    Intressant tanke, om det aldrig skulle gå. Då kanske jag skulle vilja ha sex bara någon enstaka gång nu och då... 
    Jag tänker mig att det för mannens del under samlaget byggs upp en mängd sperma i sädesblåsorna som "måste" ut. Om det inte går, blir man kvar med en pressande otillfredsställd känsla.
    Men för kvinnornas del saknas denna fysiska aspekt, och därför finns inte samma "automatik" när det gäller orgasm, utan den är svårare att nå, men kanske också lättare att klara sig utan.
    Alla gillar kanske inte detta resonemang, Men det tycks finnas olika synpunkter också hos kvinnor hur viktig orgasmen är.
    Eller så är det just den synen på sex som ställer till problem. 
  • New  Dawn
    Ezmeraldah skrev 2025-02-04 14:17:19 följande:
    Håller inte med. Det finns mycket mer än sex som skiljer en vänskapsrelation från en kärleksrelation. 
    Så sant, så sant! 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Senaste) skrev 2025-02-04 10:57:32 följande:

Jag ser att tråden har spårat iväg under tiden som jag har ägnat mig åt det verkliga livet.

Jag tänker inte gå in och svara på varje inlägg här utan bara komma med en samlad kommentar:

- Jag vet att kvinnor KAN få orgasm. Men det händer under onani eller möjligen under sex med andra kvinnor. Det läser man ofta om...att kvinnor i lesbiska förhållanden har bättre sex och får fler orgasmer än de som lever med män.

- Min tråd handlar inte om vad jag vill eller inte vill. Min tråd handlar om vad jag kommit till insikt om. Varken mer eller mindre.

- Det intressanta här är att i stort sett alla svar från kvinnor i den här tråden försöker argumentera på flera sätt hur fel jag har och att man visst njuter av sex med män och visst får orgasm. I andra trådar läser man i regel det raka motsatta. Det är lite märkligt att alla dessa kvinnor som i övrigt beskriver en situation som jag tar upp här inte syns till i den här debatten. Eller så är det så enkelt att det vi ser här är ett exempel på lagen om balans och normalitet i naturen. Naturen vill ha balans. Så när jag beskriver situationen som jag gör så skall alla rusa till och hävda motsatsen...för att få balans. Om jag istället hade påstått att de flesta kvinnor njuter och får orgasm under sex med män så hade responsen här kantrat åt andra hållet. 

Det understrukna är så otroligt dumt. Inser du inte det? 
    Om en kvinna kan ge en annan kvinna orgasm, varför i hela världen kan inte en man det? 
    En man kan ju göra exakt samma sak med en kvinna som en kvinna kan. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:20:45 följande:
    Hej
    Allt det du tar upp i sista stycket är sånt som man i regeln får höra eller läsa och vi tickar i alla boxarna. Vi har väldigt jämfördelat förhållande vad gäller hushållsaarbete osv (märkligt att man alltid skall tvingas förtydliga det). Vi tillbringar mycket tid tillsammans och har ett antal gemensamma hobbies. Vi är kärleksfulla och fysiska med varandra. Stöttar varandra och har en öppen dialog.

Men min fasta övertygelse är att kvinnor (de allra flesta) ser sex som något som används för att bilda ett förhållande och för att alstra barn. När det här är gjort så är sex ett "ok" och något som skall uthärdas. Nu läser man ibland om kvinnor som försöker låta påskina något annat (att dom vill ha ses) men jag är fullständigt övertygad om att dom inte är ärliga. Alternativt att man säger/skriver på "automatik". Därför att man förväntas ha sex. Man förväntas ha en sexlust. Har man inte sex är man misslyckad eller lever i ett misslyckat förhållande. Och det vill ju ingen. Så därför försöker man intala sig sig (och ev andra) att man visst vill ha sex. Men innerst inne så är det inte så. Det är min fasta övertygelse. Så när en sådan kvinna kommer till en punkt där mannens sexinviter och förväntas slutar så kommer det som en enorm lättnad. Bara hon vågar erkänna det för sig själv.
    Vet inte om det ÄR så men så är min syn på det hela, däremot finns det undantag från regeln så att säga.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-02-04 15:26:47 följande:
    Om du hade en relation med en person där du fick orgasm 5% av gångerna ni hade sex så hade du säkert med intalat dig att det inte är så viktigt att komma. För om man utgår från att orgasm ingår i sex och man inte får den - då är sexlivet helt värdelöst, kan vara jobbigt att inse.

Nu vet ju inte jag hur det känns för en man att bli upphetsad och inte komma, men för mig är det klart obehagligt. Har hört från kvinnor att när dom har ett sånt där sexliv där dom kommer 50% av gångerna att dom går runt och är sugna hela tiden, dom får ju för få orgasmer.
Svar på tråden Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?