Mkay skrev 2025-01-30 11:13:33 följande:
Varför pratar du om det som att kvinnor i förhållande i regel inte vill ha sex? Det är lite bakåtvänt tänk, i ett hälsosamt förhållande vill båda ha sex (även om det kan diffa kring vem som är mest drivande samt skifta kring det under förhållandets gång). Är själv kvinna, 30, har barn med min fästman och vi har varit tillsammans i 4,5 år nu. även om det är svårt att få till det lika ofta nu med småbarn så är vi båda måna om att ha sex lite då och då, skulle säga att vi båda är lika drivande i det.
Om du eller din partner inte vill ha sex så skulle jag råda er att tänka till kring ert förhållande, hur ni har det hemma (gör båda lika mycket hemma?), hur det är mellan er (får ni till datenights ibland? Säger vad ni uppskattar med varandra och att ni älskar varandra ibland? avsätter ni tid för varandra och pratar med varandra om dagarna, gör grejer med varandra?) eller om det är något annat som skaver. Relationsrådgivare och sexologer kan man också ta hjälp av.
Hej
Allt det du tar upp i sista stycket är sånt som man i regeln får höra eller läsa och vi tickar i alla boxarna. Vi har väldigt jämfördelat förhållande vad gäller hushållsaarbete osv (märkligt att man alltid skall tvingas förtydliga det). Vi tillbringar mycket tid tillsammans och har ett antal gemensamma hobbies. Vi är kärleksfulla och fysiska med varandra. Stöttar varandra och har en öppen dialog.
Men min fasta övertygelse är att kvinnor (de allra flesta) ser sex som något som används för att bilda ett förhållande och för att alstra barn. När det här är gjort så är sex ett "ok" och något som skall uthärdas. Nu läser man ibland om kvinnor som försöker låta påskina något annat (att dom vill ha ses) men jag är fullständigt övertygad om att dom inte är ärliga. Alternativt att man säger/skriver på "automatik". Därför att man förväntas ha sex. Man förväntas ha en sexlust. Har man inte sex är man misslyckad eller lever i ett misslyckat förhållande. Och det vill ju ingen. Så därför försöker man intala sig sig (och ev andra) att man visst vill ha sex. Men innerst inne så är det inte så. Det är min fasta övertygelse. Så när en sådan kvinna kommer till en punkt där mannens sexinviter och förväntas slutar så kommer det som en enorm lättnad. Bara hon vågar erkänna det för sig själv.