RH93 skrev 2025-03-02 07:21:01 följande:
Hej.
Jag är också spruträdd och har genomgått 2 ivf behandlingar. Jag hade gonal f och tyckte den sprutan gick bra då nålen är smal, men min sambo tog den åt mig.
Sprutan som ska förhindra ägglossning, jag har haft fyremadel och ganirelix, är tjockare. Jag har då använt lokalbedövande plåster som man sätter på en timme innan och då känns sticket ingenting 😊 (tapin plåster är en billig variant) jag har tagit fyremadel 1 gång utan plåster och tyckte det gjorde väldigt ont, men där är alla olika såklart.
Lycka till, man tar sig igenom det och vänjer sig även om det är lite tufft.
alison13 skrev 2025-03-05 10:41:10 följande:
Hej - jag är en "lurkare" i gruppen i väntan att få IVF remiss i maj. Men jag vill ge dig lite råd då jag har också sprutfobi och har kollat runt lite om det.
Om det är du och inte din sambo/make som ska göra sprutorna, kolla med din läkare om du kan få ut en låg dos betablockerare. Det kan hjälpa med det kroppsliga reaktionen till nervositet (såsom skakande händer), vilket i sin tur kan hjälpa med den psykiska rädslan. Det finns dock några kontraindikationer mot att ta betablockerare - därför du ska be om läkareråd.
Tack båda två för tips! :D
Jag har tagit första sprutan nu två dagar och det har gått bra. Det var mest läskigt första dagen, men känns bättre när man klarat av det. Jag har tagit det på mig själv då jag har kontrollbehov och det känns bättre haha.
Har även köpt hem bedövningskräm men sparar det till dom jobbigare sprutorna som jag börjar med på fredag 😫