• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • MrsHoppas
    Kruxokrax skrev 2025-03-06 12:59:42 följande:

Jag ska tillägga att jag fick lugnande, tror det var stesolid, så det är väl ändå rätt starkt. lugnande tablett och två Alvedon får alla inför plocket, i alla fall på min klinik. Det var piller man fick en halvtimme innan ingreppet, sen morfin i infart under ingreppet. Om jag förstod rätt kunde man få extra lugnande i infarten Vid behov. 

Jag fick testdatum två veckor efter insättning, just nu känns det som en kort väntan, men tror att det kommer kännas annorlunda om några dagar 😅

Känner igen mig att det blir jobbigt att sticka sig när man tvekar, det tyckte jag med trots att jag är okej med nålar. Så impad av alla er som trotsar er rädsla och kämpar på! Har du skaffat några bedövande plåster? För mig gjorde inte de större nålarna ont, men kan tänka mig att obehaget dämpas om huden är bedövad. 

Spännande med ultraljud på lördag, då har du chans att ställa lite frågor också, det tyckte jag var skönt. Har dock insett att det kan vara bra att skriva ner sina frågor, så lätt att glömma under besöket när det är så mycket tankar och känslor i omlopp

Okej bra att veta! 😄

Haha jag kommer aldrig orka vänta så länge.. Uppdatera gärna här om du har några symptom eller så, och så hur det går sen när du ska testa! 

Jag har köpt hem bedövningskräm, men har sparat det till dom större sprutorna, Gonal-F tycker jag ändå är så smal så den går bra! 
  • Anonym (Mimi)

Hej! 

Vi är nu inne på vår 4e återföring av blastocyst, ruvardag 4. Vi har 2 kvar i frysen efter det. Har innan det gjort 4 inseminationer som inte lyckats. (Samkönat par) Första återföringen blev kemisk graviditet. 

Är det någon som gått igenom liknande resa? I forum för regnbågsfamiljer och så skrivs det mest om de som lyckats på första försöken osv och hur IVF är sån dröm med resultaten. Kan inte undgå att känna mig besviken och undrande över varför min kropp inte vill ta emot embryona som förs in. Finns det fortfarande hopp, är det någon här som testat Intralipid med resultat?

• Kruxokrax
    Anonym (Mimi) skrev 2025-03-07 07:18:43 följande:

Hej! 

Vi är nu inne på vår 4e återföring av blastocyst, ruvardag 4. Vi har 2 kvar i frysen efter det. Har innan det gjort 4 inseminationer som inte lyckats. (Samkönat par) Första återföringen blev kemisk graviditet. 

Är det någon som gått igenom liknande resa? I forum för regnbågsfamiljer och så skrivs det mest om de som lyckats på första försöken osv och hur IVF är sån dröm med resultaten. Kan inte undgå att känna mig besviken och undrande över varför min kropp inte vill ta emot embryona som förs in. Finns det fortfarande hopp, är det någon här som testat Intralipid med resultat?

Hej!

Det finns säkert någon annan som har mer liknande erfarenheter, men vill bara säga att det inte låter som något konstigt eller illavarslande resultat. Hur många ägguttag har ni gjort? En av mina IVF-läkare sa att drygt 70% (när kvinnan i behandling är under 40) blir gravida efter tre IVF-cykler (dvs tre ägguttag, kan vara många frysåterföringar däremellan), men att ännu fler blir gravida om de orkar och har råd att göra fler försök efter det.

Det är så jäkla svårt att inte jämföra sig eller tappa modet av alla med bättre resultat. Men för att vända lite på det: Låter bra att ni fått så många blastocyster, har förstått att ungefär hälften inte ens får något till frysen! 

Hoppas du har en bra klinik som kan stötta dig och tolka dina resultat på ett vettigt sätt. Vissa läkare/barnmorskor är ju toppen på att ge perspektiv och hopp och förklara vad det kan bero på.

• Solrosen96

Jag är gravid!!

Jag kan inte tro det, det är så läskigt. 
    Jag har haft bruna flytningar i 5 dagar och tänkt att det kanske inte funkade pga dom men det var positivt imorse. Är det någon annan som haft bruna flytningar? Man har ju läst både positiva o negativa grejer om det. 

• Jassan123
    Solrosen96 skrev 2025-03-07 08:56:15 följande:

Jag är gravid!!

Jag kan inte tro det, det är så läskigt. 
    Jag har haft bruna flytningar i 5 dagar och tänkt att det kanske inte funkade pga dom men det var positivt imorse. Är det någon annan som haft bruna flytningar? Man har ju läst både positiva o negativa grejer om det. 

Grattis till plusset! Så roligt 🤗!
  • EB90
    Anonym (Mimi) skrev 2025-03-07 07:18:43 följande:

Hej! 

Hej! 

Lider verkligen med er och förstår er oro ❤️ har inte precis samma resa men lite liknande. Blev gravid på första blasto-återföringen i stimulerad cykel men det blev tyvärr MA. Sen två FET i naturlig cykel utan resultat. Inför det sista gick jag till Fertilitetplus för att utreda bla immunförsvaret. Hade inte förhöjda "killer cells" men de upptäckte att jag hade lite högt TSH. Fick ändå rådet att prova intralipid vilket jag gjorde. Blev dock SÅ sjuk. Kanske bara otur, vem vet, men fick typ influensa med hög feber och hosta. Försöket misslyckades och kände lite att det kanske inte var så konstigt iom att min kropp var så svag. Känns dock skönt att ha kollat upp det och att iaf ha testat, och det var ju bra att de hittade sköldkörtelvärdet, tar Levaxin dagligen för det nu.

Vår vanliga IVF-klinik har varit väldigt villiga att testa nya grejer, så inför fjärde FET stimulerade vi ägglossning med Letrozol och de gjorde även assisted hatching (hjälper embryot att kläcka) och embryoglue (något medel som ska hjälpa embryot att fästa). Den här gången har det satt sig och vid VUL i v. 8 förra veckan såg det bättre ut än första gången när vi gjorde VUL vid samma tidpunkt, så har lite mer hopp nu.

Tar också extra progesteron i spruta var tredje dag den här gången. Även om det kanske inte spelar någon roll egentligen tycker vi att det är skönt att det inte bara är samma samma varje gång utan att vi får testa nya saker. 

Har du gjort i naturlig eller stimulerad cykel? 
  • saltlakrits10

Hej!
    Jag är 33 och min sambo 36 har försökt få barn i över 2år. Vi fick göra utredning och sen påbörja ivf. Jag har pcos och min sambo har avvikelser på spermierna. Jag har en son på 8år sen tidigare som blev till naturligt efter ätit ägglossnings tabletter. Trodde detta skulle gå denna gång också eftersom men efter som sambon har få spermier så va ivf det ända för oss. Jag var rädd men förväntansfull att göra denna resa. Men det har gått över förväntan. Äggplocket va hemskt, gjorde så ont för mig. Men fick ut 34ägg 8 befruktade och 4 embryon till  frysen. Men med risk för överstimmulering så fick jag inte sätta in ett färskt så fick vänta för att kunna göra en FET. Tyvärr tog det sig inte på första. Nu har jag gjort min andra FET. Är på ruvardag 10. Har testat 11/3. Jag hoppas så denna gång.

• Solrosen96
    saltlakrits10 skrev 2025-03-08 07:53:16 följande:

Hej!
    Jag är 33 och min sambo 36 har försökt få barn i över 2år. Vi fick göra utredning och sen påbörja ivf. Jag har pcos och min sambo har avvikelser på spermierna. Jag har en son på 8år sen tidigare som blev till naturligt efter ätit ägglossnings tabletter. Trodde detta skulle gå denna gång också eftersom men efter som sambon har få spermier så va ivf det ända för oss. Jag var rädd men förväntansfull att göra denna resa. Men det har gått över förväntan. Äggplocket va hemskt, gjorde så ont för mig. Men fick ut 34ägg 8 befruktade och 4 embryon till  frysen. Men med risk för överstimmulering så fick jag inte sätta in ett färskt så fick vänta för att kunna göra en FET. Tyvärr tog det sig inte på första. Nu har jag gjort min andra FET. Är på ruvardag 10. Har testat 11/3. Jag hoppas så denna gång.

Håller tummarna för dig! 💕 Hoppas, hoppas! 
  • Vixens

Hallå igen! Det var ett tag sen jag skrev här, var i samband med testdagen den 19/2.

Nu har några veckor passerat och jag var på vul igår, där fick vi se ett pickade litet hjärta i vecka 7+0 🥹😍.

Känner mig inte helt lugn ännu, men att få se hjärtslag har iaf gett mig mer acceptans att jag faktiskt är gravid. Nu vill jag bara komma förbi vecka 12 för att kunna njuta lite och inte ha samma oro.

Lycka till alla ni som är igång med ivfer eller ruvar, och grattis till er som redan plussat! 😍🌸💕

• Jassan123
    Vixens skrev 2025-03-08 11:39:05 följande:

Hallå igen! Det var ett tag sen jag skrev här, var i samband med testdagen den 19/2.

Nu har några veckor passerat och jag var på vul igår, där fick vi se ett pickade litet hjärta i vecka 7+0 🥹😍.

Känner mig inte helt lugn ännu, men att få se hjärtslag har iaf gett mig mer acceptans att jag faktiskt är gravid. Nu vill jag bara komma förbi vecka 12 för att kunna njuta lite och inte ha samma oro.

Lycka till alla ni som är igång med ivfer eller ruvar, och grattis till er som redan plussat! 😍🌸💕

Åh va roligt ! Hoppas verkligen att allt går bra för er 🥰 
    Är 6+2 idag , har egentligen inte haft så mycket symtom, ömma och spända bröst och att jag behöver springa och kissa 1-2 gånger per natt 😅 så känner verkligen igen känslan av att ha svårt att förstå att man är gravid. Konstant oro för att det inte ska gå vägen !! Hoppas och tror att det blir mer verklighet efter ultraljud. Har tid för det den 17/3 och hoppas verkligen på att det finns ett litet 💖 som slår. 
Svar på tråden IVF 2025