• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • MrsHoppas
    VSGJ2025 skrev 2025-03-12 07:50:50 följande:

Jasså, ok! Jag går också på Livio (men Gärdet) och fick som sagt veta redan dagen efter, vilket de informerade om innan. Kan ju kanske varit pga. att vi ska frysa allt. Hade planen varit en insättning efter 5-6 dagar hade vi kanske också behövt vänta till dess. Förstår att det måste varit väldigt påfrestande och man bygger upp alla möjliga scenarion, oftast de värsta 😮?💨 men som du säger, sådan onödig ångest som varken gör till eller från men hur ska man undvika det?? Jag har alltid varit en övertänkare. Men det enda vi kan göra är att fortsätta hoppas, och inte ge upp samt bara vara beredda på att det kommer vara många prövningar och, även om man inte kan föreställa sig eventuell otröstlig smärta och besvikelse om det inte fungerar denna gång, försöka vara beredd på att man kanske kommer må piss ett tag. 

Angående processen. ja, tror också det kallas bortfallsblödning, den som kommer efter uttaget. För oss som inte gör en insättning med färskt embryo, utan behöver göra en totalfrys, har jag förstått det som att vi ska vänta till nästa normala cykel. Då ringer man kliniken när man fått sitt bortfallsblödning och då kan de räkna ut när man ska börja ta ägglossninstest, som då ska visa på när i cykeln som livmodern är redo att ta emot ett embryo, vilket är då normalt runt 4 veckor senare om jag förstod det rätt. I mitt fall, som inte har en regelbunden cykel, kommer vi istället behöva göra en ?mindre? stimulering(?) för att framkalla ägglossning osv, för att kunna göra återföringen. Det räknas också vara runt 4 veckor efter bortfallsblödning, om allt går som det ska om jag förstått det rätt. Problemet är att jag inte varit så lättstimulerad med ?små? doser tidigare så jag är lite orolig att det inte ska lyckas, men jag antar att proffsen vet vad de gör!

Heej, så intressant att höra hur processen är efter totalfrys :O Jag var nämligen på andra VUL igår och då hade jag plötsligt mer än 20 mogna äggblåsor (10 i lördags). Så då konstaterade dom att det blir äggplock på fredag med totalfrys.. man blir ju så besviken :( 

Men då vet jag att det dröjer nog i alla fall 4 veckor till efter blödningen innan man kan då återföringen.. 
  • VSGJ2025
    Kruxokrax skrev 2025-03-13 08:14:16 följande:
    Så märkligt att det kan vara så olika mellan kliniker, när båda är Livio-kliniker?! Jag ska fråga om man verkligen måste vänta längre än till efter nästa ägglossning? 

Jag är också en kronisk övertänkare, tror INTE att det underlättar den här processen, haha.

Vaknade imorse och kände direkt att jag inte längre har förhöjd basaltemperatur (som man får efter ägglossning). Efter att ha hållt på med Natural cycles i hur många år som helst (särskilt åren då vi försökt få barn) vet jag direkt hur det känns. När temperaturen sjunker är man inte gravid, och mensen är på väg. Är helt kall och tom av besvikelse och känner att jag är tillbaka i känslan före IVF-processen - total hopplöshet. Men det var jätteskönt att våga hoppas ett litet tag. Ska försöka hitta den känslan igen. 
    Ja men dubbelkolla, kanske har det blivit något missförstånd! Förhoppningsvis behöver du inte vänta så länge, om det är nödvändigt med ny återföring.

men åh nej, vad tråkigt att läsa. Jag hoppas att du har fel, men du känner ju såklart din kropp bäst och magkänslan brukar ju stämma tyvärr :( ge dig lite tid att vara besviken och ledsen, fokusera på dig och ditt mående och sätt dig själv i första rummet en tid här, så hoppar du upp på hästen om ett tag med nya försök och nytt hopp! Hade du/ni fler embryon i frysen?
  • VSGJ2025
    MrsHoppas skrev 2025-03-13 08:27:22 följande:
    Heej, så intressant att höra hur processen är efter totalfrys :O Jag var nämligen på andra VUL igår och då hade jag plötsligt mer än 20 mogna äggblåsor (10 i lördags). Så då konstaterade dom att det blir äggplock på fredag med totalfrys.. man blir ju så besviken :( 

Men då vet jag att det dröjer nog i alla fall 4 veckor till efter blödningen innan man kan då återföringen.. 
    ta mig verkligen inte på orden, men så har jag uppfattat det i alla fall! Jag får återkomma när jag gått igenom min process.

jag förstår verkligen besvikelsen. Även om de redan från start flaggade för att det skulle bli totalfrys och längre väntan så hoppades jag ändå till sista dag att de skulle säga ?nej men det ser bra ut, vi återför om några dagar?. Är ju så jobbigt att vänta :( men vi får tänka positivt, att vi behöver totalfrysa beror ju på att vi får så många blåsor och då förhoppningsvis många ägg och då ännu fler chanser att lyckas 🥰
  • Kruxokrax
    VSGJ2025 skrev 2025-03-13 18:00:14 följande:
    Ja men dubbelkolla, kanske har det blivit något missförstånd! Förhoppningsvis behöver du inte vänta så länge, om det är nödvändigt med ny återföring.

men åh nej, vad tråkigt att läsa. Jag hoppas att du har fel, men du känner ju såklart din kropp bäst och magkänslan brukar ju stämma tyvärr :( ge dig lite tid att vara besviken och ledsen, fokusera på dig och ditt mående och sätt dig själv i första rummet en tid här, så hoppar du upp på hästen om ett tag med nya försök och nytt hopp! Hade du/ni fler embryon i frysen?
    Ja, vi har sju embryon i frysen, har förstått att vi ska vara väldigt nöjda med det. Har dock redan hunnit tänka ?om inget av dessa tar sig faller äggplock två säkert under sommarstängt 2026?, det är så ORIMLIGT negativt, haha! Men men, idag tillåter jag mig att vara så knäpp. 

Det var hemskt påfrestande att jobba idag, men är ändå inte så panikledsen, och det är nog ändå tack vare att vi har så många i frysen. 

Vet du när ni får nästa lägesrapport för era embryon?
  • Kruxokrax
    MrsHoppas skrev 2025-03-13 08:27:22 följande:

Ja fy vad tråkigt, väntan är elände! Men tänker också att det ändå innebär många ägg och många chanser! Min läkare var noga med att säga att frysåterföring numera, tack vare tekniska framsteg, ger lika god chans som en färsk.
  • VSGJ2025
    Kruxokrax skrev 2025-03-13 18:19:01 följande:
    Ja, vi har sju embryon i frysen, har förstått att vi ska vara väldigt nöjda med det. Har dock redan hunnit tänka ?om inget av dessa tar sig faller äggplock två säkert under sommarstängt 2026?, det är så ORIMLIGT negativt, haha! Men men, idag tillåter jag mig att vara så knäpp. 

Det var hemskt påfrestande att jobba idag, men är ändå inte så panikledsen, och det är nog ändå tack vare att vi har så många i frysen. 

Vet du när ni får nästa lägesrapport för era embryon?
    Men så bra, då tror jag åtminstone någon av de sju är ert mirakel! 

förhoppningsvis får vi mer info på måndag!
  • MrsHoppas
    Kruxokrax skrev 2025-03-13 18:23:12 följande:
    Ja fy vad tråkigt, väntan är elände! Men tänker också att det ändå innebär många ägg och många chanser! Min läkare var noga med att säga att frysåterföring numera, tack vare tekniska framsteg, ger lika god chans som en färsk.
    10 ägg blev det vid utplock i alla fall 😊 hoppas många blir befruktade! 
  • VSGJ2025
    MrsHoppas skrev 2025-03-14 14:39:32 följande:
    10 ägg blev det vid utplock i alla fall 😊 hoppas många blir befruktade! 
    vad spännande, lycka till! 😍 får ni veta på måndag? 
  • MrsHoppas
    VSGJ2025 skrev 2025-03-14 17:07:29 följande:
    vad spännande, lycka till! 😍 får ni veta på måndag? 
    Dom ska ringa imorgon så får veta mer då 😁
  • VSGJ2025
    MrsHoppas skrev 2025-03-14 17:39:35 följande:
    Dom ska ringa imorgon så får veta mer då 😁
    Aah vad schysst att de ringer på helgen också 😃
Svar på tråden IVF 2025