• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • MrsHoppas
    Kruxokrax skrev 2025-03-10 18:21:10 följande:
    Hur har det gått med de tjockare nålarna förresten? 🥲
    Det har gått såå himla bra 😁 jag har tagit bedövningskräm innan. Enda jobbiga med dom är att dom svider så mycket efter
  • Kruxokrax
    MrsHoppas skrev 2025-03-10 19:32:49 följande:
    Det har gått såå himla bra 😁 jag har tagit bedövningskräm innan. Enda jobbiga med dom är att dom svider så mycket efter
    Vad duktig du är!! Jag tror att man klarar mycket som känns läskigt med hög motivation, hehe 

jag tyckte också att det sved efter, men bara ibland, så oklart! 
  • VSGJ2025

Hejhej! 

ny i tråden 🙋?♀️ 28 år, sambon 32 år. Jag har haft ägglossningsrubbningar sedan snart 2 år, visat sig vara PCOS, och vi har försökt få barn i knappt 1,5 år. Har prövat ägglossningsstimulering tidigare: först letrosol som inte gav någonting och sedan menopur, där vi fick för många blåsor så behandlingarna (2 st) fick avbrytas. Remiss för IVF skickades in i november och imorse hade vi vårt första (och förhoppningsvis sista 🤞) ägguttag. Av  50+ äggblåsor, varav 13 mogna i onsdags, fick vi ut 17 st ägg. Nu håller vi alla tummar och tår att så många som möjligt av dem först befruktas till imorgon, och sedan klarar sig till frysen inom den kommande veckan. Pga risken för överstinuleringskomplikationer kommer det bli totalfrys för oss (om det finns något att frysa dvs.) och återföringen får ske efter stimulerad ägglossning (då jag på över 1 års tid har haft totalt 2 egna / naturliga ägglossningar och mens så någon normal cykel är inte att hoppas på). Förhoppningsvis kan det bli en återföring om 5-6 veckor 🤞 

grattis till alla ni som plussat och lycka till med era graviditeter! Lycka till också till er andra som påbörjat eller ska påbörja era behandlingar! ❤️

• Kruxokrax
    VSGJ2025 skrev 2025-03-10 20:54:46 följande:

Hejhej! 

ny i tråden 🙋?♀️ 28 år, sambon 32 år. Jag har haft ägglossningsrubbningar sedan snart 2 år, visat sig vara PCOS, och vi har försökt få barn i knappt 1,5 år. Har prövat ägglossningsstimulering tidigare: först letrosol som inte gav någonting och sedan menopur, där vi fick för många blåsor så behandlingarna (2 st) fick avbrytas. Remiss för IVF skickades in i november och imorse hade vi vårt första (och förhoppningsvis sista 🤞) ägguttag. Av  50+ äggblåsor, varav 13 mogna i onsdags, fick vi ut 17 st ägg. Nu håller vi alla tummar och tår att så många som möjligt av dem först befruktas till imorgon, och sedan klarar sig till frysen inom den kommande veckan. Pga risken för överstinuleringskomplikationer kommer det bli totalfrys för oss (om det finns något att frysa dvs.) och återföringen får ske efter stimulerad ägglossning (då jag på över 1 års tid har haft totalt 2 egna / naturliga ägglossningar och mens så någon normal cykel är inte att hoppas på). Förhoppningsvis kan det bli en återföring om 5-6 veckor 🤞 

grattis till alla ni som plussat och lycka till med era graviditeter! Lycka till också till er andra som påbörjat eller ska påbörja era behandlingar! ❤️

Skönt att äntligen ha fått komma igenom äggplocket! Hur mår du nu? Och får ni löpande besked gällande era embryon eller får ni besked först när de odlats till dag 5/6? Jag tyckte att dagarna mellan plock och besked var så sjukt långa

Hoppas ni får goda besked i veckan! 🥰
  • VSGJ2025
    Kruxokrax skrev 2025-03-11 09:52:40 följande:
    Skönt att äntligen ha fått komma igenom äggplocket! Hur mår du nu? Och får ni löpande besked gällande era embryon eller får ni besked först när de odlats till dag 5/6? Jag tyckte att dagarna mellan plock och besked var så sjukt långa

Hoppas ni får goda besked i veckan! 🥰
    tack snälla du! 🥰 jag mår bra och har mått bra i princip ända sedan uttaget. Molande värk där första timmen, men den gick över med värktabletter och värmedyna. Inte behövt det sedan dess. Energin är bra så vore det inte för den svullna magen hade jag inte trott att något var annorlunda. jag var beredd på så mycket värre 😅 men kanske kommer de kommande dagarna när blåsorna fylls på med vätska igen?

barnmorskan ringde för en stund sen, av 17 utplockade ägg har 15 st befruktats 😍 vi får veta på måndag nästa vecka (i Kivra eller om vi ringer till kliniken) hur många som klarat celldelningen och får åka in i frysen. Ännu en veckas väntan. Och efter det många veckors väntan till återföring. Jag håller med dig, dagarna blir väldigt långa? Riktigt tålamodsprövande detta, så stor eloge till oss alla som går igenom det. Jag ska försöka se det positiva i det, jag får unna mig ett par glas rosévin när uteserveringarna öppnar inom kort 😂
  • saltlakrits10

Jag kan inte tro det är sant, men jag är gravid, testade positivt idag på testdagen. 😱 haft som mensvärk till ifrån 1 vecka men det var tydligen positivt. Det tog sig på 2a återföringen (FET). 

• Jassan123
    saltlakrits10 skrev 2025-03-11 17:31:57 följande:

Jag kan inte tro det är sant, men jag är gravid, testade positivt idag på testdagen. 😱 haft som mensvärk till ifrån 1 vecka men det var tydligen positivt. Det tog sig på 2a återföringen (FET). 

Grattis till plusset 😁 
    Jag hade svag mensvärk näst intill varje dag från dagen vi gjorde FET till testdagen ungefär . Nu kommer den och går lite då och då . Blir lika orolig varje gång det värker till , så rädd för missfall. Men försöker intala mig att mensvärken är positivt och att det betyder att det växer för fullt i lilla magen 🤗
  • VSGJ2025

Grattis!! Vad spännande 😍😍 lycka till!
  • Kruxokrax
    VSGJ2025 skrev 2025-03-11 10:16:31 följande:
    tack snälla du! 🥰 jag mår bra och har mått bra i princip ända sedan uttaget. Molande värk där första timmen, men den gick över med värktabletter och värmedyna. Inte behövt det sedan dess. Energin är bra så vore det inte för den svullna magen hade jag inte trott att något var annorlunda. jag var beredd på så mycket värre 😅 men kanske kommer de kommande dagarna när blåsorna fylls på med vätska igen?

barnmorskan ringde för en stund sen, av 17 utplockade ägg har 15 st befruktats 😍 vi får veta på måndag nästa vecka (i Kivra eller om vi ringer till kliniken) hur många som klarat celldelningen och får åka in i frysen. Ännu en veckas väntan. Och efter det många veckors väntan till återföring. Jag håller med dig, dagarna blir väldigt långa? Riktigt tålamodsprövande detta, så stor eloge till oss alla som går igenom det. Jag ska försöka se det positiva i det, jag får unna mig ett par glas rosévin när uteserveringarna öppnar inom kort 😂

Men vad kul med ett så fint resultat! Och skönt att må så bra. Jag kände mig som mest svullen dag fyra, men det verkar vara olika för alla, du kanske slipper! Tror att man ska försöka fira varenda liten milstolpe för att inte bli helt galen, haha. Har märkt att jag lätt fastnar i alla saker som kan gå fel framöver, och det blir liksom en ohållbar situation - särskilt om det blir så att vi måste köra fler rundor med stimulering, plock och insättningar.

skönt med snabb uppdatering från kliniken! Vi fick inget förrän jag låg med rumpan bar i gynstolen inför eventuell återföring 😅 Det var fem fruktansvärt nervösa dagar.

Och ja, passa på att njuta av vår-vinet! Jag har en snarlik tröst-plan om insättningen inte tar sig. I så fall blir det två månader till insättning - känns som en evighet, men då hinns det med några soliga, våriga stunder på vinbar 🥲

• Kruxokrax

Men vad kul, grattis!! 🥹 Ska försöka ändra inställning till mina mensvärkskänningar (rd 6), men tycker det är svårt när det är en så bekant och deppframkallande känsla
Svar på tråden IVF 2025