• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Jassan123
    Vixens skrev 2025-02-19 16:12:36 följande:

Hej, 

Hade testdag idag, och fick ringa till kliniken och bekräfta GRAVIDITET 🥹 Har tjuvtestat lite tidigare, men inte vågat tro på det. 

Så idag slog det digitala testet om från 1-2 veckor (förra veckan) till 2-3 veckor 🥹❤️.

Har tid för vul den 7/3, hoppas tiden går snabbt tills dess och att allt är som det ska där inne ✊🏻🙏🏻🙈

Stort grattis  och lycka till!! 🥳🌺
  • Vixens
    Jassan123 skrev 2025-02-19 16:19:16 följande:
    Stort grattis  och lycka till!! 🥳🌺
    Tack detsamma! 🙏🏻😍💕
  • Nanna1

Hej,

Stort Grattis till er som fått plus och håller tummarna för er andra.. ❤️
    Jag håller oxå på. Jag är 37 och har fryst ägg när jag var 34 och 35. I förra veckan tinade vi upp 15 av dom, varv 13 överlevde.. 7 visade därefter tecken på befruktning efter två dagar och idag så ringde dom från kliniken och berättade att endast ett hade överlevt till blastocyst och att den enda blastocysten var av dålig kvalitet (5CC)😥... Jag har 10 ägg till frysta på kliniken och bestämde för att tina även dom nu för att förhoppningsvis få ett bättre resultat med fler blastocyster med bätte kvalitet.. Jag har planerad återföring på tisdag så förhoppningsvis utvecklas npgra av dom 10 till blastocyster med bra kvalitet... Dom sa att dom ändå rekommenderar återföring av det embryot med dålig kvalitet, men jag är så rädd att eftersom det är dålig kvalitet att barnet skall få allvarliga sjukdomar eller något... 

• Wimbi

idag är jag väldigt nere..
    tid bokad för återföring igår, men dom ringde några timmar innan och sa att det inte blir något.
    embryot hade delat sig för långsamt för återföring.

däremot skulle dom fortsätta odla det över helgen 
    och isåfall frysa ner det på måndag.. på tisdag hör dom av sig igen

Någon som varit med om liknande?
    känner att allt är hopplöst just nu

• Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-02-21 12:24:32 följande:

idag är jag väldigt nere..
    tid bokad för återföring igår, men dom ringde några timmar innan och sa att det inte blir något.
    embryot hade delat sig för långsamt för återföring.

däremot skulle dom fortsätta odla det över helgen 
    och isåfall frysa ner det på måndag.. på tisdag hör dom av sig igen

Någon som varit med om liknande?
    känner att allt är hopplöst just nu

Åh lider med dig, hade bara velat ge dig en kram nu 💕
    Vi får hoppas att embryot går att frysa på måndag och återföras senare.
  • Solrosen96

Jag hade återföring idag, alla 5 ägg var befruktade.
    På tisdag får vi veta om något klaras att frysas. 

Så nu är jag också ruvare 🥰

• Jassan123
    Solrosen96 skrev 2025-02-21 16:17:15 följande:

Jag hade återföring idag, alla 5 ägg var befruktade.
    På tisdag får vi veta om något klaras att frysas. 

Så nu är jag också ruvare 🥰

Åh vad roligt för er ! Grattis och lycka till 🤗🌺
  • Siriit

Hej!
    Jag är 36 och min man är 37, vi har haft sex oskyddat i åtta år och "försökt" i ett år utan graviditet. Vi började med IVF i januari, fick ut 14 ägg, 12 befruktade, 6 embryon till frysen och ett färskt till insättning. Då jag blev gravid fick jag överstimuleringssyndrom som jag precis börjat repa mig från. Blev en natt på sjukhuset och tre veckors sjukskrivning, och dagliga heparininjektioner genom första trimestern. Det har varit en kämpig erfarenhet men det har gått bra då läkarna och sjuksköterskorna varit fantastiska, och för att jag blev så lättad över att jag faktiskt äntligen blev gravid. I nästa vecka är det dags för första ultraljudet (vecka 8)!

• GrönaLjuslyktan
    Siriit skrev 2025-02-23 19:35:00 följande:
    IVF 2025

Hej!
    Jag är 36 och min man är 37, vi har haft sex oskyddat i åtta år och "försökt" i ett år utan graviditet. Vi började med IVF i januari, fick ut 14 ägg, 12 befruktade, 6 embryon till frysen och ett färskt till insättning. Då jag blev gravid fick jag överstimuleringssyndrom som jag precis börjat repa mig från. Blev en natt på sjukhuset och tre veckors sjukskrivning, och dagliga heparininjektioner genom första trimestern. Det har varit en kämpig erfarenhet men det har gått bra då läkarna och sjuksköterskorna varit fantastiska, och för att jag blev så lättad över att jag faktiskt äntligen blev gravid. I nästa vecka är det dags för första ultraljudet (vecka 8)!

Hej Siriit! Hittade till denna tråd av en slump, brukar följa IVF 2023 och 2024 tråden annars. Ville bara skriva att jag har just nu en väldigt lik situation som din. Fick också överstimuleringsyndrom när jag blev gravid efter färskt försök (5e försöket totalt) och fick akutopereras pga att äggstockarna vred sig och det var i samband med det som min överstimulering upptäcktes. Det blev en natt på sjukhus och nu dagliga blodförtunnande sprutor. Är i v 7+4 nu, så väldigt likt dig.

Du får gärna dela med dig mer om din erfarenhet och hur sjuksköterskorna / läkarna hjälpt, väldigt nyfiken då jag inte hittat så mycket info om denna typen av överstimuleringsyndrom som sker i samband med graviditet. Går också regelbundet till läkare nu för uppföljning för att se att äggstockarna och vätskan minskar (vilket det gör väldigt väldigt långsamt), men känns ändå så ensamt på något sätt att gå igenom detta. 

Jag sjukskrev mig endast 1 vecka efter operationen, men känner egentligen att jag inte orkar med jobbet som vanligt. Rekommenderade din läkare sjukskrivning? 

Styrkekramar till dig ❤️

• Siriit
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-23 21:15:04 följande:

Hej Siriit! Hittade till denna tråd av en slump, brukar följa IVF 2023 och 2024 tråden annars. Ville bara skriva att jag har just nu en väldigt lik situation som din. Fick också överstimuleringsyndrom när jag blev gravid efter färskt försök (5e försöket totalt) och fick akutopereras pga att äggstockarna vred sig och det var i samband med det som min överstimulering upptäcktes. Det blev en natt på sjukhus och nu dagliga blodförtunnande sprutor. Är i v 7+4 nu, så väldigt likt dig.

Du får gärna dela med dig mer om din erfarenhet och hur sjuksköterskorna / läkarna hjälpt, väldigt nyfiken då jag inte hittat så mycket info om denna typen av överstimuleringsyndrom som sker i samband med graviditet. Går också regelbundet till läkare nu för uppföljning för att se att äggstockarna och vätskan minskar (vilket det gör väldigt väldigt långsamt), men känns ändå så ensamt på något sätt att gå igenom detta. 

Jag sjukskrev mig endast 1 vecka efter operationen, men känner egentligen att jag inte orkar med jobbet som vanligt. Rekommenderade din läkare sjukskrivning? 

Styrkekramar till dig ❤️

Hej! Oj men fy så hemskt med äggstockstorsion!! Och bara en veckas sjukskrivning låter ju helt omänskligt! Stackars dig! Hur mår du nu?

Jag har har haft väldigt dåliga erfarenheter av läkare tidigare, så all vänlighet, kompetens och noggrannhet var en väldigt värdefull erfarenhet för mig! Så som jag förstått det så fyller vätskan på typ hela tiden iochmed graviditeten. Placentan producerar hCG och då fortsätter vätskan att läcka från kapillärerna i kroppen. Jag ser verkligen jättegravid ut redan nu! Läkaren sjukskrev mig i tre veckor då jag har ett väldigt aktivt jobb (jobbar som klinikveterinär) och var väldigt trött, fick kväljningar när jag gick och blev andfådd av typ ingenting. 

Vad tråkigt att du känner dig ensam! Jag har haft jättefint stöd av min man, vänner och kollegor och har hela tiden känt förtroende för läkarna och sköterskorna, så jag tror det var därför jag ändå kan kämpa mig igenom det utan att känna mig för ledsen. Har du bra folk som kan stötta dig?
Svar på tråden IVF 2025