GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-23 21:15:04 följande:
Hej Siriit! Hittade till denna tråd av en slump, brukar följa IVF 2023 och 2024 tråden annars. Ville bara skriva att jag har just nu en väldigt lik situation som din. Fick också överstimuleringsyndrom när jag blev gravid efter färskt försök (5e försöket totalt) och fick akutopereras pga att äggstockarna vred sig och det var i samband med det som min överstimulering upptäcktes. Det blev en natt på sjukhus och nu dagliga blodförtunnande sprutor. Är i v 7+4 nu, så väldigt likt dig.
Du får gärna dela med dig mer om din erfarenhet och hur sjuksköterskorna / läkarna hjälpt, väldigt nyfiken då jag inte hittat så mycket info om denna typen av överstimuleringsyndrom som sker i samband med graviditet. Går också regelbundet till läkare nu för uppföljning för att se att äggstockarna och vätskan minskar (vilket det gör väldigt väldigt långsamt), men känns ändå så ensamt på något sätt att gå igenom detta.
Jag sjukskrev mig endast 1 vecka efter operationen, men känner egentligen att jag inte orkar med jobbet som vanligt. Rekommenderade din läkare sjukskrivning?
Styrkekramar till dig ❤️
Hej! Oj men fy så hemskt med äggstockstorsion!! Och bara en veckas sjukskrivning låter ju helt omänskligt! Stackars dig! Hur mår du nu?
Jag har har haft väldigt dåliga erfarenheter av läkare tidigare, så all vänlighet, kompetens och noggrannhet var en väldigt värdefull erfarenhet för mig! Så som jag förstått det så fyller vätskan på typ hela tiden iochmed graviditeten. Placentan producerar hCG och då fortsätter vätskan att läcka från kapillärerna i kroppen. Jag ser verkligen jättegravid ut redan nu! Läkaren sjukskrev mig i tre veckor då jag har ett väldigt aktivt jobb (jobbar som klinikveterinär) och var väldigt trött, fick kväljningar när jag gick och blev andfådd av typ ingenting.
Vad tråkigt att du känner dig ensam! Jag har haft jättefint stöd av min man, vänner och kollegor och har hela tiden känt förtroende för läkarna och sköterskorna, så jag tror det var därför jag ändå kan kämpa mig igenom det utan att känna mig för ledsen. Har du bra folk som kan stötta dig?