• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Tyra myra
    Lynx123 skrev 2025-01-02 22:13:21 följande:
    Det är inte vad en agnostiker är...
    En agnostiker är någon som tror att existensen av en gud eller högre makt är okänd eller omöjlig att veta. Agnostiker varken förnekar eller bekräftar existensen av en gud, utan håller sig i en neutral position när det gäller andliga och religiösa frågor. Det handlar om att erkänna att vissa saker kan vara bortom mänsklig förståelse och kunskap.
  • beli
    Tyra myra skrev 2025-01-03 00:23:49 följande:
    Tror inte jag missförstod 567890 skrev att troende var livräddarädda för Areister

Naturligtvis är ingen livrädd för en trosuppfattning.  Däremot kan djupt bokstavstroende verka provocerande för ateisterl  De har en förmåga att rent bildligt kasta bibeln i ansiktet på dem.  

Att trosuppfattningar kan leda till ändlösa diskussioner är inte så konstigt efterson ingen med säkerhet har fel.  
    Jo, det gjorde du visst det. Du läser inte ordentligt. Det 567890 skrev var:

'Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension.'

567890 skrev alltså att ni är rädda för att det inte ska finnas nåt mer. Hur du fick det till att ni är rädda för ateister begriper jag faktiskt inte, men det var INTE det som sades.
  • Tyra myra
    beli skrev 2025-01-03 00:34:07 följande:
    Jo, det gjorde du visst det. Du läser inte ordentligt. Det 567890 skrev var:

'Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension.'

567890 skrev alltså att ni är rädda för att det inte ska finnas nåt mer. Hur du fick det till att ni är rädda för ateister begriper jag faktiskt inte, men det var INTE det som sades.
    Har jag sagt att jag är troende? Att jag tror på Gud? Jag är nog närmast Agnostiker. Men jag har aldrig varit rädd för att det inte finns något mera, Varför skulle jag vara det? 

Sedan den dag vi föddes så är vi döende, för var dag som går närmar vi oss slutet på vårt liv. Vad som kommer därefter eller Inte är det ingen av oss som vet men alla blir saliga på sin tro. Låt oss respektera detta.

Att vara Ateist innebär att man säkert vet att vår värd och mänskligheten inte år en del av något större medvetande.  Det räcker inte med att säga att man inte tror att det finns en Gud
  • Medusa41
    Tyra myra skrev 2025-01-03 00:49:39 följande:
    Har jag sagt att jag är troende? Att jag tror på Gud? Jag är nog närmast Agnostiker. Men jag har aldrig varit rädd för att det inte finns något mera, Varför skulle jag vara det? 

Sedan den dag vi föddes så är vi döende, för var dag som går närmar vi oss slutet på vårt liv. Vad som kommer därefter eller Inte är det ingen av oss som vet men alla blir saliga på sin tro. Låt oss respektera detta.

Att vara Ateist innebär att man säkert vet att vår värd och mänskligheten inte år en del av något större medvetande.  Det räcker inte med att säga att man inte tror att det finns en Gud
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
  • Medusa41
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 14:34:24 följande:
    Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

Och nu tänker jag svara på frågan om jag tror på Gud. 

Det gör jag absolut. Jag har absolut svårt att pinpointa exakt vad det är som gör att jag tror på Gud men jag har svårare att tro på att Gud inte finns. 

Att ingenting plötsligt blev nånting för längesedan i det som kallas big bang krävs en enorm tro på. Ingenting+Ingenting=ingenting. Det är vad Ateister tror på. Att vi är ingenting som springer på Jorden med inget syfte här i livet Och sedan dör vi. 

Att det var någonting som orsakade att universum blev nånting och att särskilt Tellus/vår jord blev så otroligt finjusterat och designat för liv är troligare. Enligt forskare som tittat på och gjort sin matte så är det tydligen en så otrolig finjustering så hade bara nån liten procent varit det minsta lilla fel hade allt brakat samman. Minns inte siffran om sannolikheten osv men det finns att titta/hitta på YouTube. Otaliga forskare har blivit troende sen de börjat forska inom ämnen som rör just detta.

Jag är Kristen och läser lite ur Bibeln varje dag. Jag går inte regelbundet i kyrkan men jag känner att det är ett mål för 2025. 

• Medusa41

Och nej. Rent allmänt är det ingen idé att sitta här och försvara eller förneka saker och ting. Allt kan man hitta på YouTube om man är villig att lyssna och undersöka och sen väljer man det trosystem man tror på. 

• ClumsySmurf
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:42:41 följande:

Och nu tänker jag svara på frågan om jag tror på Gud. 

Det gör jag absolut. Jag har absolut svårt att pinpointa exakt vad det är som gör att jag tror på Gud men jag har svårare att tro på att Gud inte finns. 

Att ingenting plötsligt blev nånting för längesedan i det som kallas big bang krävs en enorm tro på. Ingenting+Ingenting=ingenting. Det är vad Ateister tror på. Att vi är ingenting som springer på Jorden med inget syfte här i livet Och sedan dör vi. 

Att det var någonting som orsakade att universum blev nånting och att särskilt Tellus/vår jord blev så otroligt finjusterat och designat för liv är troligare. Enligt forskare som tittat på och gjort sin matte så är det tydligen en så otrolig finjustering så hade bara nån liten procent varit det minsta lilla fel hade allt brakat samman. Minns inte siffran om sannolikheten osv men det finns att titta/hitta på YouTube. Otaliga forskare har blivit troende sen de börjat forska inom ämnen som rör just detta.

Jag är Kristen och läser lite ur Bibeln varje dag. Jag går inte regelbundet i kyrkan men jag känner att det är ett mål för 2025.

Inget kan uppstå i ett vakuum och inget sker av en slump, så gud måste alltid ha existerat av en anledning, har gud berättigat sin egen existens?

Men ateister kan inte tro på att det fanns något före big bang som sa bang av en anledning och expanderade universum?
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
    Att inte tro på det flygande spaghettimonstret är ett trosystem..
    Att inte tro att gud är en ost är ett trosystem..

Hade du vuxit upp i ett annat land hade du haft en annan tro, hade du funnits en annan tid hade du haft en annan gud.

Många krig beror på vuxna som bråkat om vem som har den bästa fantasikompisen.
  • Lynx123
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:49:56 följande:

Och nej. Rent allmänt är det ingen idé att sitta här och försvara eller förneka saker och ting. Allt kan man hitta på YouTube om man är villig att lyssna och undersöka och sen väljer man det trosystem man tror på. 

Eller läsa böcker. ;)
  • Lynx123
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Ateism är avsaknad av tron på gud. Det är inte ett trossystem. Bevis behövs när man kommer med ett påstående, inte när man inte tror på påståendet. Viktigt att förstå de här begreppen om du vill diskutera.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag är agnostiker. Jag tror att det finns saker vi inte kam förklara, men det måste inte betyda att det finns en gud eller högre makt. Kanske, kanske inte.

Min man är ateist. Han tror inte på någon gud eller livet efter detta. Men han respekterar andras tro eller icke-tro. Världen skulle bli en bättre plats om alla gjorde det, i stället för att kalla religiösa korkade eller - som någon tidigare i tråden - antyda att ateister saknar moral. Som om det behövs en gud för att kunna skilja på rätt och fel?

Vi har lärt våra 12-åringar att man kan tro olika och att vetenskapen är det enda som går att bevisa. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetenskap, det är två skilda saker. Detta är ju också vad som lärs ut i den svenska skolan.

Svar på tråden Tror ni på Gud?