• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 18:57:40 följande:
    Då blandar du in den mänskliga hjärnan och då blir det omgående lite knepigare. Vi vet ju inte ens om Gud är "mänsklig". Eftersom vi inte ens vet vad som fanns innan TBB? Ett tomt universom som saknade universom utan innehål? Där hänger inte den mänskliga hjärnan med?

Gud som begrepp för mig är väldigt främmande. Även om jag iof sig är uppväxt i ett kristet hem. Läs hellre... gammalmodigt hem. Skäms
    Föreställningen om en Gud i mänsklig gestalt som jordens skapare jar vi nog övergivit för länge sedan.  Men vad var det som initierade Big Bang? Finns det en vilja/tanke bakom eller är det bara slumpen? 

Detta kan jag fundera på ibland, Vi bygger teleskop för att se tillbaka i tiden för universums födelse, men varför blev det en Big Bang över huvud taget?
  • Anonym (T)
    beli skrev 2024-12-30 20:49:41 följande:
    Det är faktiskt inte din sak att påstå att det inte finns några ateister. Jag kan mycket väl leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Jag känner många andra som också lever med den världsbilden.

Ur min synvinkel ser det ut som om många troende är troende just för att de inte står ut med tanken på att det inte finns en gud. Att de inte står ut med tanken gör ju inte en gud mer verklig.
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
  • Lynx123
    beli skrev 2024-12-30 20:49:41 följande:
    Det är faktiskt inte din sak att påstå att det inte finns några ateister. Jag kan mycket väl leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Jag känner många andra som också lever med den världsbilden.

Ur min synvinkel ser det ut som om många troende är troende just för att de inte står ut med tanken på att det inte finns en gud. Att de inte står ut med tanken gör ju inte en gud mer verklig.
    Precis så. Jag är också ateist men är rätt van vid att religiösa människor inte ens kan föreställa sig att inte tro på högre.makter. Det är sådant som skapar fanatiker - oförmågan och/eller oviljan att se utanför sin lilla bubbla. Och precis som du säger så är "tröst-tänkandet" inte ett bevis på något annat än att många tycker att det är jobbigt att leva i en värld utan magiska väsen i skyarna. 
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Intressant, jag tror helt tvärtom. Att de religiösa egentligen vet att det inte finns någon gud i himlen som väntar med öppna armar när de dör, det finns ingen beskyddande ängel här på jorden och Bibeln består av alldeles för många motsägelser och påhittade historier. Jag tror att många, många kristna ber förtvivlat efter ett under eller tecken på att gud finns eftersom de i sig själva har stora tvivel.

Och ja, jag har verkligen sagt till mina barn att detta liv är det liv vi får och när vi dör är det slut. Precis som vi inte visste något innan vi föddes kommer vi inte veta något när vi dör. Med andra ord, livet är värdefullt och viktigt och något som vi ska vara rädda om.
  • Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:

Du tror nog så eftersom du inte kan föreställa dig något annat. Kanske rentav inte vill? För egentligen förstår du väl att det inte handlar om antigen Gud eller droger? Jag är ateist och missbrukar inte, stjäl inte och mördar inte. De sakerna har inget att göra med att tro eller inte, de har att göra med saker som empati, medmänsklighet och respekt. 
  • Anonym (Komplext)

Jag tror inte direkt att det finns en gud som sitter och bestämmer över våra liv. Det finns inget tydligt mönster i olika livsöden - vissa beter sig väldigt illa och lever gott, andra följer alla påbud och råkar ändå illa ut. 

Däremot är jag övertygad om att det finns något slags liv efter döden. Har varit med om för mycket underliga händelser för att tvivla på det. Jag tror dock inte att efterlivet nödvändigtvis behöver vara kopplat till en gud. Det kan vara någon form av energi/fysik vi ännu inte begriper oss på eller alternativt, att vi lever i någon form av simulation.

Är öppen för möjligheten att det finns en gud men ej aktivt troende kanske är en bra sammanfattning.

• Anonym (Nope!)

Jag tror verkligen inte på gud, i någon form eller skepnad.
    Ingen gud hade låtit mänskligheten landat i krig , en allsmäktig gud hade inte accepterat krig i olika religioners syfte. 
    Skulle en enda gud tillåta oss att söndra och härska=
    Religion är för de som inte kan eller vill tänka själva!

• Anonym (T)
    567890 skrev 2024-12-30 22:28:35 följande:
    Intressant, jag tror helt tvärtom. Att de religiösa egentligen vet att det inte finns någon gud i himlen som väntar med öppna armar när de dör, det finns ingen beskyddande ängel här på jorden och Bibeln består av alldeles för många motsägelser och påhittade historier. Jag tror att många, många kristna ber förtvivlat efter ett under eller tecken på att gud finns eftersom de i sig själva har stora tvivel.

Och ja, jag har verkligen sagt till mina barn att detta liv är det liv vi får och när vi dör är det slut. Precis som vi inte visste något innan vi föddes kommer vi inte veta något när vi dör. Med andra ord, livet är värdefullt och viktigt och något som vi ska vara rädda om.
    Så alla miljarder troende som gått före dig visste egentligen att det inte fanns någon Gud men bara du och dina likar är hjältemodiga nog att våga erkänna detta. Vilken löjlig hybris och illa dold och enfaldig superhjälteföreställning.

Och den deprimerande värlsbild som du för vidare till dina barn är förmodligen också en av förklaringarna till att nativiteten går ned i det post-kristna samhället och att folk oftare väljer att inte skaffa barn. Detta är inte utveckling utan kulturell tillbakagång.
  • Rajtan Tajtan
    567890 skrev 2024-12-30 16:40:39 följande:
    Så du kallar dig kristen men läser inte Bibeln? Hur har du fått din information om Jesus? Söndagsskolan?

Det finns som sagt inga bevis för att Jesus ens fanns, inga ögonvittnen har skrivit något i Bibeln utan allt är skrivet många år efter hans eventuella liv. Vår etik och moral är inte grundat på vad Jesus har sagt, det är grundat på bästa sättet att få människor att leva ett bra och långt liv. Evolutionen du vet.
    Vad pratar du om? Både evangelisterna Johannes och Matteus tillhörde Jesu 12 lärjungar så de kände Jesus mycket väl. Dem kallar jag absolut för ögonvittnen.

Den historia Jesus har existerat och styrks av flera oberoende källor.

Att vår etik och moral skulle komma genom evolution är ju rent nonsens. Vår kultur i de stora delarna i Västvärlden är i allra högsta grad kraftigt baserat Gamla och Nya Testamentet. På samma sätt som att mellanöstern i största drag är influerade av islam. Det är så kraftigt och djupt inom oss att de flesta inte ens tänker på det.
  • Mayjel

Ja, om han visar sig för mig eller hör bön och hjälper.

Svar på tråden Tror ni på Gud?