• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • TvillingmammaVästgöte
    567890 skrev 2024-12-31 08:35:27 följande:
    Så Gud ser på medan några få människor med makt startar krig och elände men väljer att inte agera eftersom det är vår fria vilja? Alla människor i Syrien och Palestina som har dött, alla barn i Afrika som svälter- får de skylla sig själva eftersom de har en fri vilja men väljer att inte lyssna på Gud?

Är det en sådan Gud du tillber? Som är redo att hjälpa till men väljer att avstå medans allt detta händer eftersom Eva åt äpplet?

Om alla följde Jesus budskap skulle inga krig startas. 

Ja, jag vet att så kallade kristna startat krig, korståg tex, men dessa så kallade kristna kan inte ha läst bibeln och förstått och tagit till sig Jesus budskap . 

Mönniskan har en fri vilja, det är ju uppenbart.

• Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:06:23 följande:

Om alla följde Jesus budskap skulle inga krig startas. 

Ja, jag vet att så kallade kristna startat krig, korståg tex, men dessa så kallade kristna kan inte ha läst bibeln och förstått och tagit till sig Jesus budskap . 

Mönniskan har en fri vilja, det är ju uppenbart.

Jag förstår inte det. Människor ha fri vilja, därför sker dåliga saker. Så gud blandar sig inte in? Varför ber man till hen då? Och vad är det med sjukdomar? Varför får vissa människor sjukdomar svåra sjukdomar och andra inte? Det finns människor som är hemska som lever ett långt och friskt liv medan det finns barn som dår en plågsam död. Varför gör gud inget åt det?

Och vad menar du att folk som startar krig osv. inte kan har läst bibeln? Halva bibeln handlar om att straffa (på väldigt brutala sätt) folk som inte gör som gud vill. Typ: "Vad!? Du tror inte på mig? Syndaflod! Ni ska döööööööööööööö, era jävlar!"
  • TvillingmammaVästgöte
    Spucks skrev 2024-12-31 09:15:00 följande:
    Jag förstår inte det. Människor ha fri vilja, därför sker dåliga saker. Så gud blandar sig inte in? Varför ber man till hen då? Och vad är det med sjukdomar? Varför får vissa människor sjukdomar svåra sjukdomar och andra inte? Det finns människor som är hemska som lever ett långt och friskt liv medan det finns barn som dår en plågsam död. Varför gör gud inget åt det?

Och vad menar du att folk som startar krig osv. inte kan har läst bibeln? Halva bibeln handlar om att straffa (på väldigt brutala sätt) folk som inte gör som gud vill. Typ: "Vad!? Du tror inte på mig? Syndaflod! Ni ska döööööööööööööö, era jävlar!"
    Då har man bara läst gamla testamentet, inte Jesus budskap i evangelierna. 
  • 567890
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:44:43 följande:

Jag tror definitivt att aktivt troende kristna är mer lyckliga. Alla kristna jag känner är mer lyckliga och harmoniska än genomsnittet. Jag kan väldigt ofta se vilka som är kristna , de har en särskild utstrålning. 

Med kristen menar jag att man tror på Jesus, på Jesus budskap och går regelbundet till kyrkan. 

I den kyrka jag går till, svenska statskyrkan, har jag träffat fantastiska människor i alla åldrar. Jag möts av en värme jag aldrig mött i övriga samhället. Jag är förvånad över att så många unga går till kyrkan. Många unga killar är idag kristna.

Söndagsmässorna har en äldre publik, jag går gärna på veckomässan  på kvällen , som har en yngre grupp av besökare . En skillnad idag är att det nästan alltid är en mässa, dvs med nattvard. Nattvarden är väldigt populär och viktig. 

Jag har definitivt blivit lyckligare sen jag blev aktivt kristen. 

Så som du beskriver dig här i tråden känns du inte lyckligare, bara hård och fördömande mot de som inte tycker som du. 

Jag är uppvuxen i kyrkan, halva min och min mans släkt är fortfarande aktivt troende och jag kan med bestämdhet säga att de inte är lyckligare- inte heller mer olyckliga utan bara helt vanliga människor. Att du är lyckligare sen du blev kristen handlar väl mer om dig och dina behov av tillhörighet och att bli sedd men det betyder inte att resten av mänskligheten känner som du gör. 

Jag hade också en bild av att den yttre världen var mer olyckliga, muslimerna tror samma sak och säkert alla andra religiösa människor på jorden.
  • Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:31:45 följande:
    Då har man bara läst gamla testamentet, inte Jesus budskap i evangelierna. 
    Så du menar en riktigt kristen är en person som skiter i hälften av bibeln?

Du har inte svarat på mina frågor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Spucks skrev 2024-12-31 09:42:24 följande:

Jesus blev sänd till jorden för att sprida sitt budskap, som är ett fredsbudskap. Vad gud kan och inte kan är jag inte insatt i. 
  • TvillingmammaVästgöte
    567890 skrev 2024-12-31 09:38:25 följande:
    Så som du beskriver dig här i tråden känns du inte lyckligare, bara hård och fördömande mot de som inte tycker som du. 

Jag är uppvuxen i kyrkan, halva min och min mans släkt är fortfarande aktivt troende och jag kan med bestämdhet säga att de inte är lyckligare- inte heller mer olyckliga utan bara helt vanliga människor. Att du är lyckligare sen du blev kristen handlar väl mer om dig och dina behov av tillhörighet och att bli sedd men det betyder inte att resten av mänskligheten känner som du gör. 

Jag hade också en bild av att den yttre världen var mer olyckliga, muslimerna tror samma sak och säkert alla andra religiösa människor på jorden.
    Jag kan bara uttala mig om dem jag känner och då ser jag att de kristna 
    är lyckligare och mer harmoniska. 
  • TvillingmammaVästgöte

Men det finns ju andra religioner . mina indiska kollegor är troende hinduer och är lyckliga. De är extremt lyckliga upplever jag. De tror på reinkarnation . 

Muslimer känner jag inga, vet inte så mycket om Islam, att jag kan uttala mig. Judendomen har ju tyvärr missat nya testamentet, med fredsbudskapet från Jesus. Kanske skulle det se annorlunda ut i Mellanöstern idag om de tagit Jesus budskap till sig. Kanske inte, vad vet jag. 

• Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 23:36:38 följande:
    Så alla miljarder troende som gått före dig visste egentligen att det inte fanns någon Gud men bara du och dina likar är hjältemodiga nog att våga erkänna detta. Vilken löjlig hybris och illa dold och enfaldig superhjälteföreställning.

Och den deprimerande värlsbild som du för vidare till dina barn är förmodligen också en av förklaringarna till att nativiteten går ned i det post-kristna samhället och att folk oftare väljer att inte skaffa barn. Detta är inte utveckling utan kulturell tillbakagång.
    Men den världsbilden är deprimerande för dig. För mig låter det som en realistisk världsbild där det viktiga är här och nu...inte att sitta och hoppas på att det finns en fortsättning eller något högre. Alla får ju så klart tro vad som helst, men jag vill inte slänga bort mitt liv på önsketänkande - det, om något, skulle vara deprimerande. Men jag är jag och du är du och kan vi bara acceptera att alla är olika så ser jag inga problem. Det är när vi försöker tvinga andra att tro och tänka som vi gör som problemen startar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Spucks skrev 2024-12-31 09:42:24 följande:

Läs Bibeln själv så får du svar på dina frågor, jag är ingen uppslagsbok.
Svar på tråden Tror ni på Gud?