• 567890

Tror ni på Gud?

Människor har väl trott på någon sorts gud i alla tider, troligtvis för att få svar på det som är okänt antar jag och det verkar fortsätta vara anledningen även idag.

Jag kan Bibeln relativt väl och ställer mig mycket tvekande till guden som de abrahamitiska religionerna bygger på. Alla texter är skrivna långt efter händelserna skedde, det finns inga ögonvittnen som har skrivit några texter eller brev och alla under som skedde har vi aldrig kunnat uppleva i nutid. Det finns väl egentligen inte ens några bevis på att Jesus funnits?

Det finns inte en enda historiebok som hade accepterats under sådana former men man väljer ändå att lägga hela sitt liv i händerna på en sådan bok (även om många kristna aldrig läser Bibeln själva).

• 567890
    Tyra myra skrev 2024-12-30 15:44:18 följande:

De flesta har väl en personlig tro på någonting större. Något som ger värden och ens liv en mening. Några kallar detta större GUD.

Att vara uppvuxen i ett kristet hem med kristna värderingar behöver inte innebära att man tror på en GUD. Man kan tro på den kristna etiken som Jesus förmedlade för 2000 år sedan. 

Jag tror på det kristna budskapet, den gyllene regeln mm.  Jag är kristen men är inte så säker på att det finns en GUD.

Att vara kristen betyder väl att du tror på Jesus Kristus- som uttryckligen säger att han är Gud?

Sen är gyllene regeln inte uppfunnen av Jesus, den fanns långt innan honom (fråga ChatGPT om det så får du svar) så om du bygger din tro på det kan du lika gärna vara Buddist. 
  • 567890
    Tyra myra skrev 2024-12-30 16:04:27 följande:
    Har aldrig studerat vare sig bibel eller andra religiösa skrifter.  Är nöjd med min tro som säger att, vad du kallar gud finns i varje människa. 

Vi kanske skulle tänka på att Jesus var Jude och levde i ett Judiskt samhälle,  därför är hans språkbruk präglat av den judiska traditionen. Har aldrig varit intresserad av gamla testamentet tan har en tro som vilar på Jesus ord och gärningar.  Det är också det som ligger till grund för vår etik och moral.
    Så du kallar dig kristen men läser inte Bibeln? Hur har du fått din information om Jesus? Söndagsskolan?

Det finns som sagt inga bevis för att Jesus ens fanns, inga ögonvittnen har skrivit något i Bibeln utan allt är skrivet många år efter hans eventuella liv. Vår etik och moral är inte grundat på vad Jesus har sagt, det är grundat på bästa sättet att få människor att leva ett bra och långt liv. Evolutionen du vet.
  • 567890
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-30 16:44:58 följande:
    Det är en fullkomlig slump att äpplen brukar ha den storlek och form att de passar bra för mänskliga händer att greppa tag om. Vi är inte de enda djur som äter äpplen och vi äter en väldig massa saker som INTE får plats i vår ena hand...
    Det är precis som min mamma som brukar peka på sin tavla med barnen och den skyddande ängeln och blir rörd när hon tänker på hur fint ängeln skyddar barnen medan det enda jag tänker (och säger) är att vad synd att barnen med cancer eller som blir utsatta för sexuella övergrepp inte har några skyddsänglar.

Jag kan på riktigt vara avundsjuk på människor som så skickligt kan stänga ute verkligheten och bara se det man vill se, man blundar helt för allt som människor blir utsatta för- jordbävningar, svält, tsunamin, krig- och ser bara att gud hör bön eftersom jag hittade mina nycklar.
  • 567890
    Kvinna47 skrev 2024-12-30 19:37:11 följande:

Jag har aldrig tvivlat på Guds existens. Man kan behöva gå igenom svåra saker i livet som kristen också. Har vid tillfällen känt mig övergiven av Gud och att Gud är långt borta. Men med tiden har jag fått perspektiv på varför jag behövde gå igenom vissa saker. Tror på att Gud är med och leder i livet när man är öppen för det.

Ok, så de människor som dog i pesten eller blev dränkta för att kyrkan trodde de var häxor var inte öppna nog för Gud och därför valde han att inte vara med och skydda dom?

Din känsla är din men logiken faller helt platt om man lyfter blicken från sin lilla värld. Det du skriver säger alla religiösa, oavsett religion och en del är ju till och med villiga att dö martyrdöden för sin Gud (t ex 11 september) eftersom de har hört Gud säga det till dom. Hörde de aldrig Gud egentligen eller handlar det mer om att finns det vilja finns det en väg?
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Intressant, jag tror helt tvärtom. Att de religiösa egentligen vet att det inte finns någon gud i himlen som väntar med öppna armar när de dör, det finns ingen beskyddande ängel här på jorden och Bibeln består av alldeles för många motsägelser och påhittade historier. Jag tror att många, många kristna ber förtvivlat efter ett under eller tecken på att gud finns eftersom de i sig själva har stora tvivel.

Och ja, jag har verkligen sagt till mina barn att detta liv är det liv vi får och när vi dör är det slut. Precis som vi inte visste något innan vi föddes kommer vi inte veta något när vi dör. Med andra ord, livet är värdefullt och viktigt och något som vi ska vara rädda om.
  • 567890

men

Rajtan Tajtan skrev 2024-12-30 23:49:11 följande:
    Vad pratar du om? Både evangelisterna Johannes och Matteus tillhörde Jesu 12 lärjungar så de kände Jesus mycket väl. Dem kallar jag absolut för ögonvittnen.

Den historia Jesus har existerat och styrks av flera oberoende källor.

Att vår etik och moral skulle komma genom evolution är ju rent nonsens. Vår kultur i de stora delarna i Västvärlden är i allra högsta grad kraftigt baserat Gamla och Nya Testamentet. På samma sätt som att mellanöstern i största drag är influerade av islam. Det är så kraftigt och djupt inom oss att de flesta inte ens tänker på det.
    Inga texter i Bibeln är skrivna av ögonvittnen, allt är skrivet minst 50 år efter Jesus död och inte av hans lärjungar. De flesta lärjungarna kunde väl inte ens läsa och skriva?

Jesus är inte styrkt alls, han nämns i EN skrift av Josefus och vi hade aldrig accepterat så lite bevis för att en människa har funnits om det inte var genom kyrkan och dess makt. Däremot nämns den kristna rörelsen men det gör ju den muslimska också, ser du det som ett bevis för att Allah finns?

Vårt liv går ut på överlevnad, att få ett så bra liv som möjligt. Alla religiösa texter pratar om kärlek, respekt, omsorg mm eftersom det är grunden i en människas överlevnad och det är inget särskilt alls med Bibeln i det hänseendet.
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 23:36:38 följande:
    Så alla miljarder troende som gått före dig visste egentligen att det inte fanns någon Gud men bara du och dina likar är hjältemodiga nog att våga erkänna detta. Vilken löjlig hybris och illa dold och enfaldig superhjälteföreställning.

Och den deprimerande värlsbild som du för vidare till dina barn är förmodligen också en av förklaringarna till att nativiteten går ned i det post-kristna samhället och att folk oftare väljer att inte skaffa barn. Detta är inte utveckling utan kulturell tillbakagång.
    Människan har alltid sökt svar på frågor och jag vet inte hur många miljoner gudar som människan har tillbett men du menar att just din gud är den rätta? Snacka om hybris...

Jag är helt övertygad om att det inte finns någon gud, jag lever mitt liv här och nu och försöker leva ett liv jag inte kommer ångra på min dödsbädd. Det är inte deprimerande att veta att det liv jag har nu är det jag får, varför tror du det?

Jag tror att du skulle behöva lära känna fler ateister och se att våra liv är precis som ditt. Vi har lycka, glädje, kärlek men också sorg och vi bryr oss om våra medmänniskor precis lika mycket som religiösa gör. Kristna har inte ett bättre liv eller är mer lyckliga/harmoniska, tror du verkligen det?
  • 567890
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:17:40 följande:
     Gud startar inga krig, men människan har en fri vilja.
    Så Gud ser på medan några få människor med makt startar krig och elände men väljer att inte agera eftersom det är vår fria vilja? Alla människor i Syrien och Palestina som har dött, alla barn i Afrika som svälter- får de skylla sig själva eftersom de har en fri vilja men väljer att inte lyssna på Gud?

Är det en sådan Gud du tillber? Som är redo att hjälpa till men väljer att avstå medans allt detta händer eftersom Eva åt äpplet?
  • 567890
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:44:43 följande:

Jag tror definitivt att aktivt troende kristna är mer lyckliga. Alla kristna jag känner är mer lyckliga och harmoniska än genomsnittet. Jag kan väldigt ofta se vilka som är kristna , de har en särskild utstrålning. 

Med kristen menar jag att man tror på Jesus, på Jesus budskap och går regelbundet till kyrkan. 

I den kyrka jag går till, svenska statskyrkan, har jag träffat fantastiska människor i alla åldrar. Jag möts av en värme jag aldrig mött i övriga samhället. Jag är förvånad över att så många unga går till kyrkan. Många unga killar är idag kristna.

Söndagsmässorna har en äldre publik, jag går gärna på veckomässan  på kvällen , som har en yngre grupp av besökare . En skillnad idag är att det nästan alltid är en mässa, dvs med nattvard. Nattvarden är väldigt populär och viktig. 

Jag har definitivt blivit lyckligare sen jag blev aktivt kristen. 

Så som du beskriver dig här i tråden känns du inte lyckligare, bara hård och fördömande mot de som inte tycker som du. 

Jag är uppvuxen i kyrkan, halva min och min mans släkt är fortfarande aktivt troende och jag kan med bestämdhet säga att de inte är lyckligare- inte heller mer olyckliga utan bara helt vanliga människor. Att du är lyckligare sen du blev kristen handlar väl mer om dig och dina behov av tillhörighet och att bli sedd men det betyder inte att resten av mänskligheten känner som du gör. 

Jag hade också en bild av att den yttre världen var mer olyckliga, muslimerna tror samma sak och säkert alla andra religiösa människor på jorden.
  • 567890
    Lynx123 skrev 2024-12-31 10:05:51 följande:
    Men hur kan du veta det? Du är väl ingen tankeläsare? Och OM de skulle vara så himla mycket lyckligare så är det ju fortfarande inte något bevis för några gudar.

En annan tanke, OM religiösa människor är lyckligare, att folk i regel mår bättre i sociala grupper där man tycker och tänker ungefär lika. Därför ger religiösa grupper ofta trygghet och harmoni....så länge som man passar in i de gruppernas mall. Fortfarande inget bevis, dock, bara ett socialt fenomen.
    En upplevelse jag hade när mina tvivel runt Gud, Jesus och kyrkan var när jag lärde känna nya människor som orienterade. Deras upplevelse av orienteringsklubben var otroligt likt det jag hade i kyrkan- alla åldrar, man hade ett gemensamt intresse, man umgicks över gränserna, tog hand om varandra och mådde väldigt bra tillsammans.

Allt det jag trodde bara tillhörde kyrkan såg jag hända i en sekulariserad verksamhet, det gemensamma var att man tillhörde en social grupp med liknande intresse.
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 10:23:38 följande:
    Tro kan naturligtvis vara mer eller mindre välgrundad. Jag anser efter att ha vägt olika alternativ mot varandra att den kristna läran är den mest välgrundade tron att sätta sin tillit till. Det är uppenbart att du hyser fördomen att tro och förnuft skulle stå i motsats till varandra men så behöver det naturligtvis inte vara.

Sedan delar jag inte alls din trosföreställning om att livet ytterst skulle handla om överlevnad eftersom detta reducerar människan till ett djur. Denna tro är dessutom förknippad med värderingar som jag anser står i ett direkt motsatsförhållande till lycka och kärlek. Som kristen anser jag istället att denna kamp för överlevnaden är en konsekvens av syndafallet och inte ideal att underkasta sig. Istället tror jag att livet först och främst handlar om kontakt med Gud och med medmänniskorna och om strävan efter autencitet, alltså att försöka bli den Gud vill att jag ska vara bortom syndafallets begränsningar.

Någon större behov av att argumentera med ateister har jag heller inte. Däremot anser jag att man bör reagera när ni förvränger den kristna läran. Jag har heller inget behov av att få "sista ordet" eftersom jag tror att Jesus kommer att få sista ordet i diskussionen med både dig och mig.
    Hur kom du fram till att Bibeln är korrekt? Om du har vägt olika alternativ utgår jag ifrån att du också läst andra religiösa skrifter- eller valde du mellan kristendomen och ateism?

Om du tror på syndafallet så är du verkligen ett typexempel på motsatserna förnuft och tro- menar du på allvar att alla djur i par gick på en båt och att Gud valde att dränka hela världen? Och att mänskligheten som vi ser idag är grundad på Noas familj?

Jag tycker att det är oroväckande att så många kristna inte ens har läst Bibeln eller förstår vad deras religion grundar sig på. Man plockar ut det som är fint och mysigt men bortser ifrån det som skaver, t ex kung David som blev kåt på sin kompis fru och ser till att hennes man blir dödad så han kan få henne. Eller att Gud valde att döda alla nyfödda. Eller att slaveriet aldrig fördömdes av Jesus.
  • 567890
    Tyra myra skrev 2024-12-31 14:24:37 följande:
    Jag tror inte att man ska skylla människors misstag på Gud. Det är vi människor som måste ta ansvar för krig, svält och andra katastrofer.  Det är vi som felar gång på gång.  Som jag tidigare sagt så tror jag mera på människan än på Gud. Kanske är det så att det är människan som är Gud. Vet inte jag bara spekulerar.

Jag tror på människan och att vi faktiskt kan göra världen lite bättre varje dag, men vi måste sluta skylla ifrån oss på Gud
    Så du menar att Gud, som har makt att förändra allt, ska inte ta ansvaret när hans skapelse blir utsatt för vidrigheter? Han sitter där med armarna i kors och väljer att inte agera eftersom människan har fri vilja? 

Gör du samma med dina barn? Du ser att din son väljer att inte ta på sig bilbältet men säger inget eftersom det är hans fria vilja att utsätta sig för en risk? Du ser att ditt barn drunknar i badkaret men du låter det vara eftersom ditt barn har en egen vilja?

Gud är väl enligt er den ultimata föräldern? Han offrade tom sin egen son för oss men han hindrar inte tsunamis eller jordbävningar?

Han har det lätt han. Han får all cred när något bra händer och när det är något dåligt så är det djävulens eller människornas fel.
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2025-01-02 10:49:16 följande:
    Säg som det är: du "tror".

Vad jag menar med "erbjuda" är att de flesta människor alltid kommer att uppleva att försöket att reducera oss till djur är fel och inte gör människan rättvisa. Vi är inte djur men vi är heller inte gudar utan vi befinner oss mittemellan. Många människor verkar ha svårt att acceptera denna plats i hierarkin vilket även du verkar ha när du säger att "vi är för intelligenta för den här jorden" 

Sedan undrar jag vad du baserar dina uppfattningar om rätt och fel på? Är det någon sorts överenskommelse människor emellan, eller? Förmodligen baserar du dessa värderingar på den kristna etiken även om du inte vill erkänna det. För om du går tillbaka till romar- eller vikingatiden så hade de helt andra föreställningar om rätt och fel än vad vi har. Hade de lika rätt som du då och är det situationen som avgör, eller? Det är väl detta som fått ateisten Richard Dawkings att kalla sig "kulturellt kristen" vilket är ungefär samma sak som att säga att man både vill ha kakan och äta upp den. Och förmodligen också insikten om att en ateistisk kultur är en svag kultur som bara lämnar dörren öppen för islam.

Det som jag tror lockar med ateismen är känslan av frihet, alltså känslan av att slipa förhålla sig till en Gud som har synpunkter på hur man lever sitt liv. Och i en svensk kontext så avkristnandes Sverige förmodligen som mest när folk anammade den socialdemokratiska ideologin som utlovade människor frihet från religion, auktoriteter och även familj i utbyte mot en stark stat som tar hand om människan i alla livets skeden. Det är detta man kallar statsindividualism och som de facto ersatte den kristna föreställnigsvärlden för många svenskar. Nu börjar dock föreställningarna om denna starka stat att krackelera men många svenskar fortsätter ändå att rösta på (S) vilket visar att de tror på själva konceptet. 

Jag skulle dock säga att denna frihet dels är en illusion och dels är farlig. En illusion pga. att den total friheten bara gör dig ensam och svag och farlig för att människor när de får bestämma egna normer och värderingar ofta hamnar fruktansvärt snett och även skapar elände för sig själva och andra.
    Din självgodhet är inte smickrande eller särskilt tilldragande men jag antar att du redan har hört det förut.

Det är självklart att vi är påverkade av den kristna moralen men kristendomen är själv präglad av gamla religioner, de 10 budorden dök inte upp ur tomma intet utan är tagna från äldre religioner. Ska vi tro på den sista versionen eller ska vi kanske försöka med den äldsta? De tio budorden är inte unika i sig själva när det gäller etik och moral. Många av dess principer återspeglar universella mänskliga värden som har funnits i äldre samhällen och religioner (från ChatGPT)

Är det så skrämmande för dig att vi är en del av allt levande på jorden? Att vi som inte tror på gud ändå vill leva ett bra liv, ta hand om varandra och miljön? Tänk att jag väljer att inte döda någon trots att jag inte tror att jag blir straffad efter döden, tänk att jag har moral fast jag inte tror att någon har koll på mig i min ensamhet.

Säger du att din moral endast finns för att någon vaktar dig och du är rädd för ett straff efter döden?
  • 567890
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

Jag tror att religiösa ska acceptera att det finns många ateister. Det här blir ju som ett dåligt skämt att flera stycken i tråden ska berätta för oss vad vi EGENTLIGEN tror eftersom vi tydligen inte kan förstå det själva.

Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension. 
  • 567890
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
    Tycker inte du att det skulle vara konstigt att behöva försvara din icketro på tomten? Att du helt enkelt inte tror att tomten finns eftersom det är en påhittad historia utan några bevis för att han finns på riktigt. Skulle du verkligen kalla det att "du bara tror att tomten inte finns"?

Samma gäller för gud för mig. Jag köper inte de bevis som religiösa har, oavsett religion, eftersom ingen har kunnat visa några bevis som övertygar mig. 

Du vet precis hur det är att vara ateist (förutom din kristna tro) eftersom så som du känner/tror runt Allah, Thor, Krishna eller Ra, så känner jag för din gud. En icketro.
  • 567890
    Anonym (Amen) skrev 2025-01-04 18:02:23 följande:

Ja till 100 procent med hela min kropp o själ. Går i kyrkan. Ber i tungor. Har helige ande. 

Kan din omvärld märka på dig att du ber i tungor och har den helige anden? Tror du att du har lite mer omsorg om din nästa, ger lite mer i kollekt eller är lite mer förstående än oss andra?

Eller är du som vem som helst med fel och brister och din andlighet endast märks inom dig?
Svar på tråden Tror ni på Gud?