Anonym (T) skrev 2025-01-02 10:49:16 följande:
Säg som det är: du "tror".
Vad jag menar med "erbjuda" är att de flesta människor alltid kommer att uppleva att försöket att reducera oss till djur är fel och inte gör människan rättvisa. Vi är inte djur men vi är heller inte gudar utan vi befinner oss mittemellan. Många människor verkar ha svårt att acceptera denna plats i hierarkin vilket även du verkar ha när du säger att "vi är för intelligenta för den här jorden"
Sedan undrar jag vad du baserar dina uppfattningar om rätt och fel på? Är det någon sorts överenskommelse människor emellan, eller? Förmodligen baserar du dessa värderingar på den kristna etiken även om du inte vill erkänna det. För om du går tillbaka till romar- eller vikingatiden så hade de helt andra föreställningar om rätt och fel än vad vi har. Hade de lika rätt som du då och är det situationen som avgör, eller? Det är väl detta som fått ateisten Richard Dawkings att kalla sig "kulturellt kristen" vilket är ungefär samma sak som att säga att man både vill ha kakan och äta upp den. Och förmodligen också insikten om att en ateistisk kultur är en svag kultur som bara lämnar dörren öppen för islam.
Det som jag tror lockar med ateismen är känslan av frihet, alltså känslan av att slipa förhålla sig till en Gud som har synpunkter på hur man lever sitt liv. Och i en svensk kontext så avkristnandes Sverige förmodligen som mest när folk anammade den socialdemokratiska ideologin som utlovade människor frihet från religion, auktoriteter och även familj i utbyte mot en stark stat som tar hand om människan i alla livets skeden. Det är detta man kallar statsindividualism och som de facto ersatte den kristna föreställnigsvärlden för många svenskar. Nu börjar dock föreställningarna om denna starka stat att krackelera men många svenskar fortsätter ändå att rösta på (S) vilket visar att de tror på själva konceptet.
Jag skulle dock säga att denna frihet dels är en illusion och dels är farlig. En illusion pga. att den total friheten bara gör dig ensam och svag och farlig för att människor när de får bestämma egna normer och värderingar ofta hamnar fruktansvärt snett och även skapar elände för sig själva och andra.
Din självgodhet är inte smickrande eller särskilt tilldragande men jag antar att du redan har hört det förut.
Det är självklart att vi är påverkade av den kristna moralen men kristendomen är själv präglad av gamla religioner, de 10 budorden dök inte upp ur tomma intet utan är tagna från äldre religioner. Ska vi tro på den sista versionen eller ska vi kanske försöka med den äldsta?
De tio budorden är inte unika i sig själva när det gäller etik och moral. Många av dess principer återspeglar universella mänskliga värden som har funnits i äldre samhällen och religioner (från ChatGPT)
Är det så skrämmande för dig att vi är en del av allt levande på jorden? Att vi som inte tror på gud ändå vill leva ett bra liv, ta hand om varandra och miljön? Tänk att jag väljer att inte döda någon trots att jag inte tror att jag blir straffad efter döden, tänk att jag har moral fast jag inte tror att någon har koll på mig i min ensamhet.
Säger du att din moral endast finns för att någon vaktar dig och du är rädd för ett straff efter döden?