• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • TvillingmammaVästgöte
    Lynx123 skrev 2024-12-31 10:01:09 följande:
    Men den världsbilden är deprimerande för dig. För mig låter det som en realistisk världsbild där det viktiga är här och nu...inte att sitta och hoppas på att det finns en fortsättning eller något högre. Alla får ju så klart tro vad som helst, men jag vill inte slänga bort mitt liv på önsketänkande - det, om något, skulle vara deprimerande. Men jag är jag och du är du och kan vi bara acceptera att alla är olika så ser jag inga problem. Det är när vi försöker tvinga andra att tro och tänka som vi gör som problemen startar.

Det är väl ingen i dagens Sverige som tvingar någon att tro? 

Om jag tror på Jesus och känner att jag blir lycklig av det, får jag då inte berätta det?

• Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:52:02 följande:
    Jag kan bara uttala mig om dem jag känner och då ser jag att de kristna 
    är lyckligare och mer harmoniska. 
    Men hur kan du veta det? Du är väl ingen tankeläsare? Och OM de skulle vara så himla mycket lyckligare så är det ju fortfarande inte något bevis för några gudar.

En annan tanke, OM religiösa människor är lyckligare, att folk i regel mår bättre i sociala grupper där man tycker och tänker ungefär lika. Därför ger religiösa grupper ofta trygghet och harmoni....så länge som man passar in i de gruppernas mall. Fortfarande inget bevis, dock, bara ett socialt fenomen.
  • TvillingmammaVästgöte
    Lynx123 skrev 2024-12-31 10:05:51 följande:
    Men hur kan du veta det? Du är väl ingen tankeläsare? Och OM de skulle vara så himla mycket lyckligare så är det ju fortfarande inte något bevis för några gudar.

En annan tanke, OM religiösa människor är lyckligare, att folk i regel mår bättre i sociala grupper där man tycker och tänker ungefär lika. Därför ger religiösa grupper ofta trygghet och harmoni....så länge som man passar in i de gruppernas mall. Fortfarande inget bevis, dock, bara ett socialt fenomen.

Jag tror att Jesus budskap gör människor lyckligare, när man tar det till sig i sitt hjärta och följer det. 

• 567890
    Lynx123 skrev 2024-12-31 10:05:51 följande:

En upplevelse jag hade när mina tvivel runt Gud, Jesus och kyrkan var när jag lärde känna nya människor som orienterade. Deras upplevelse av orienteringsklubben var otroligt likt det jag hade i kyrkan- alla åldrar, man hade ett gemensamt intresse, man umgicks över gränserna, tog hand om varandra och mådde väldigt bra tillsammans.

Allt det jag trodde bara tillhörde kyrkan såg jag hända i en sekulariserad verksamhet, det gemensamma var att man tillhörde en social grupp med liknande intresse.
  • TvillingmammaVästgöte
    567890 skrev 2024-12-31 09:38:25 följande:
    Så som du beskriver dig här i tråden känns du inte lyckligare, bara hård och fördömande mot de som inte tycker som du. 

Jag är uppvuxen i kyrkan, halva min och min mans släkt är fortfarande aktivt troende och jag kan med bestämdhet säga att de inte är lyckligare- inte heller mer olyckliga utan bara helt vanliga människor. Att du är lyckligare sen du blev kristen handlar väl mer om dig och dina behov av tillhörighet och att bli sedd men det betyder inte att resten av mänskligheten känner som du gör. 

Jag hade också en bild av att den yttre världen var mer olyckliga, muslimerna tror samma sak och säkert alla andra religiösa människor på jorden.

Ja, men de flesta i dagens Sverige är väl mer eller mindre olyckliga ? 60%-70% av tonårsflickorna har stressymptom, massor av barn mår dåligt och äter antidepressiva tabletter.

2 av 3 av svenska ungdomar är så sjuka, ofta psykiskt att de inte kan mönstra. 

Vi kan ju inte säga att dagens sekulära samhälle är lyckligt?

Siffror från 2022: 68000 svenska barn får ADHd medicin,
    44000 svenska barn får antidepressiva mediciner. Kurvorna pekar uppåt. 

2023 hämtade totalt 1,2 miljoner svenskar ut antidepressiv medicinering, 11% av folket.

• TvillingmammaVästgöte
    567890 skrev 2024-12-31 10:12:57 följande:
    En upplevelse jag hade när mina tvivel runt Gud, Jesus och kyrkan var när jag lärde känna nya människor som orienterade. Deras upplevelse av orienteringsklubben var otroligt likt det jag hade i kyrkan- alla åldrar, man hade ett gemensamt intresse, man umgicks över gränserna, tog hand om varandra och mådde väldigt bra tillsammans.

Allt det jag trodde bara tillhörde kyrkan såg jag hända i en sekulariserad verksamhet, det gemensamma var att man tillhörde en social grupp med liknande intresse.
    Gemenskap är positivt. Jag har inget emot föreningsverksamhet tex inom idrott, tvärtom. 
  • Anonym (T)
    567890 skrev 2024-12-31 08:15:14 följande:
    Människan har alltid sökt svar på frågor och jag vet inte hur många miljoner gudar som människan har tillbett men du menar att just din gud är den rätta? Snacka om hybris...

Jag är helt övertygad om att det inte finns någon gud, jag lever mitt liv här och nu och försöker leva ett liv jag inte kommer ångra på min dödsbädd. Det är inte deprimerande att veta att det liv jag har nu är det jag får, varför tror du det?

Jag tror att du skulle behöva lära känna fler ateister och se att våra liv är precis som ditt. Vi har lycka, glädje, kärlek men också sorg och vi bryr oss om våra medmänniskor precis lika mycket som religiösa gör. Kristna har inte ett bättre liv eller är mer lyckliga/harmoniska, tror du verkligen det?
    Tro kan naturligtvis vara mer eller mindre välgrundad. Jag anser efter att ha vägt olika alternativ mot varandra att den kristna läran är den mest välgrundade tron att sätta sin tillit till. Det är uppenbart att du hyser fördomen att tro och förnuft skulle stå i motsats till varandra men så behöver det naturligtvis inte vara.

Sedan delar jag inte alls din trosföreställning om att livet ytterst skulle handla om överlevnad eftersom detta reducerar människan till ett djur. Denna tro är dessutom förknippad med värderingar som jag anser står i ett direkt motsatsförhållande till lycka och kärlek. Som kristen anser jag istället att denna kamp för överlevnaden är en konsekvens av syndafallet och inte ideal att underkasta sig. Istället tror jag att livet först och främst handlar om kontakt med Gud och med medmänniskorna och om strävan efter autencitet, alltså att försöka bli den Gud vill att jag ska vara bortom syndafallets begränsningar.

Någon större behov av att argumentera med ateister har jag heller inte. Däremot anser jag att man bör reagera när ni förvränger den kristna läran. Jag har heller inget behov av att få "sista ordet" eftersom jag tror att Jesus kommer att få sista ordet i diskussionen med både dig och mig.
  • ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-30 16:55:07 följande:
    Det är precis som min mamma som brukar peka på sin tavla med barnen och den skyddande ängeln och blir rörd när hon tänker på hur fint ängeln skyddar barnen medan det enda jag tänker (och säger) är att vad synd att barnen med cancer eller som blir utsatta för sexuella övergrepp inte har några skyddsänglar.

Jag kan på riktigt vara avundsjuk på människor som så skickligt kan stänga ute verkligheten och bara se det man vill se, man blundar helt för allt som människor blir utsatta för- jordbävningar, svält, tsunamin, krig- och ser bara att gud hör bön eftersom jag hittade mina nycklar.
    Gud som haver barnen kär, cancer får den som liten är, vart de sej än i världen vänder, står deras lycka i doktorns händer. Lyckan kommer, lyckan går, för Jesus små får.
  • Agda90

Jag är uppfostrad enligt den katolska tron. Jag vände den ryggen!
    I kyrkan som vi tillhörde så spelade den ena prästen bort pengar från kollekten och den andra hade fyra barn trots att de ska leva celibat. Samma präster skulle undervisa i katehesen (hur det nu stavas). Kan man inte leva enligt tron man predikar så har jag ingen respekt för personerna i fråga.
    Jag hittade en sida på nätet där katolska kyrkan i Sverige uppmanade att istället för att adoptera bort ett oönskat barn skulle man få det familjehemsplacerat för då kunde man få tillbaka det om man ångrade sig!!!
    Men värst av allt är alla barn som har blivit sexuellt utnyttjade och våldtagna där kyrkan inte gör ett skit åt saken utan skambelägger barnen!!

Hade det funnits en god hade hen gjort rent i sitt egna hus. Men inte ens det kan gud göra. 

Jag lämnade den katolska kyrkan för jag kan inte representera något som skadar andra. Och mina pengar ska de inte ha!
    Min pappa blev vansinnig när han fick veta att jag hade gått ut kyrkan. "Du är uppfostrad bättre än så" fick jag höra. Jag kontrade med att jag är en självständig individ som fattar mina egna beslut.
    Människor som väljer att stödja en kyrka som har representanter som medvetet skadar andra är lika onda som de som utför dessa handlingar. Man blundar och tar inte ansvar. 

Jag lever efter mottot att leva ett bra liv, att inte orsaka skada, att hjälpa andra utifrån min bästa förmåga och att hitta en egen inre glädje och ro. Om det inte duger på domedagen så får det bli som det bli

• ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-30 20:13:12 följande:
    Ok, så de människor som dog i pesten eller blev dränkta för att kyrkan trodde de var häxor var inte öppna nog för Gud och därför valde han att inte vara med och skydda dom?

Din känsla är din men logiken faller helt platt om man lyfter blicken från sin lilla värld. Det du skriver säger alla religiösa, oavsett religion och en del är ju till och med villiga att dö martyrdöden för sin Gud (t ex 11 september) eftersom de har hört Gud säga det till dom. Hörde de aldrig Gud egentligen eller handlar det mer om att finns det vilja finns det en väg?
    Inget som är så fulländat som människan kan vara annat än intelligent designat av en skapare som alltid funnits.

Svar på tråden Tror ni på Gud?