• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2025-01-02 10:49:16 följande:
    Säg som det är: du "tror".

Vad jag menar med "erbjuda" är att de flesta människor alltid kommer att uppleva att försöket att reducera oss till djur är fel och inte gör människan rättvisa. Vi är inte djur men vi är heller inte gudar utan vi befinner oss mittemellan. Många människor verkar ha svårt att acceptera denna plats i hierarkin vilket även du verkar ha när du säger att "vi är för intelligenta för den här jorden" 

Sedan undrar jag vad du baserar dina uppfattningar om rätt och fel på? Är det någon sorts överenskommelse människor emellan, eller? Förmodligen baserar du dessa värderingar på den kristna etiken även om du inte vill erkänna det. För om du går tillbaka till romar- eller vikingatiden så hade de helt andra föreställningar om rätt och fel än vad vi har. Hade de lika rätt som du då och är det situationen som avgör, eller? Det är väl detta som fått ateisten Richard Dawkings att kalla sig "kulturellt kristen" vilket är ungefär samma sak som att säga att man både vill ha kakan och äta upp den. Och förmodligen också insikten om att en ateistisk kultur är en svag kultur som bara lämnar dörren öppen för islam.

Det som jag tror lockar med ateismen är känslan av frihet, alltså känslan av att slipa förhålla sig till en Gud som har synpunkter på hur man lever sitt liv. Och i en svensk kontext så avkristnandes Sverige förmodligen som mest när folk anammade den socialdemokratiska ideologin som utlovade människor frihet från religion, auktoriteter och även familj i utbyte mot en stark stat som tar hand om människan i alla livets skeden. Det är detta man kallar statsindividualism och som de facto ersatte den kristna föreställnigsvärlden för många svenskar. Nu börjar dock föreställningarna om denna starka stat att krackelera men många svenskar fortsätter ändå att rösta på (S) vilket visar att de tror på själva konceptet. 

Jag skulle dock säga att denna frihet dels är en illusion och dels är farlig. En illusion pga. att den total friheten bara gör dig ensam och svag och farlig för att människor när de får bestämma egna normer och värderingar ofta hamnar fruktansvärt snett och även skapar elände för sig själva och andra.
    Din självgodhet är inte smickrande eller särskilt tilldragande men jag antar att du redan har hört det förut.

Det är självklart att vi är påverkade av den kristna moralen men kristendomen är själv präglad av gamla religioner, de 10 budorden dök inte upp ur tomma intet utan är tagna från äldre religioner. Ska vi tro på den sista versionen eller ska vi kanske försöka med den äldsta? De tio budorden är inte unika i sig själva när det gäller etik och moral. Många av dess principer återspeglar universella mänskliga värden som har funnits i äldre samhällen och religioner (från ChatGPT)

Är det så skrämmande för dig att vi är en del av allt levande på jorden? Att vi som inte tror på gud ändå vill leva ett bra liv, ta hand om varandra och miljön? Tänk att jag väljer att inte döda någon trots att jag inte tror att jag blir straffad efter döden, tänk att jag har moral fast jag inte tror att någon har koll på mig i min ensamhet.

Säger du att din moral endast finns för att någon vaktar dig och du är rädd för ett straff efter döden?
  • beli

Vad jag menar med "erbjuda" är att de flesta människor alltid kommer att uppleva att försöket att reducera oss till djur är fel och inte gör människan rättvisa. Vi är inte djur men vi är heller inte gudar utan vi befinner oss mittemellan. Många människor verkar ha svårt att acceptera denna plats i hierarkin vilket även du verkar ha när du säger att "vi är för intelligenta för den här jorden" 

Sedan undrar jag vad du baserar dina uppfattningar om rätt och fel på? Är det någon sorts överenskommelse människor emellan, eller? Förmodligen baserar du dessa värderingar på den kristna etiken även om du inte vill erkänna det. För om du går tillbaka till romar- eller vikingatiden så hade de helt andra föreställningar om rätt och fel än vad vi har. Hade de lika rätt som du då och är det situationen som avgör, eller? Det är väl detta som fått ateisten Richard Dawkings att kalla sig "kulturellt kristen" vilket är ungefär samma sak som att säga att man både vill ha kakan och äta upp den. Och förmodligen också insikten om att en ateistisk kultur är en svag kultur som bara lämnar dörren öppen för islam.

Det som jag tror lockar med ateismen är känslan av frihet, alltså känslan av att slipa förhålla sig till en Gud som har synpunkter på hur man lever sitt liv. Och i en svensk kontext så avkristnandes Sverige förmodligen som mest när folk anammade den socialdemokratiska ideologin som utlovade människor frihet från religion, auktoriteter och även familj i utbyte mot en stark stat som tar hand om människan i alla livets skeden. Det är detta man kallar statsindividualism och som de facto ersatte den kristna föreställnigsvärlden för många svenskar. Nu börjar dock föreställningarna om denna starka stat att krackelera men många svenskar fortsätter ändå att rösta på (S) vilket visar att de tror på själva konceptet. 

Jag skulle dock säga att denna frihet dels är en illusion och dels är farlig. En illusion pga. att den total friheten bara gör dig ensam och svag och farlig för att människor när de får bestämma egna normer och värderingar ofta hamnar fruktansvärt snett och även skapar elände för sig själva och andra.
    Vet du, vi ÄR djur. Jag citerar Nationalencyklopedin: 'Människan är ett djur, precis som hunden, gråsparven och husflugan.' Men vissa människor, som du, vill blunda för detta faktum eftersom de tycker att det missgynnar dem. Varför skulle vi inte vara djur, menar du? Har du läst på om evolutionen? Det fantastiska i de olika människoarterna och hur de med tiden utvecklade språket, t.ex.?

Klart att vi fortfarande är intelligenta som art, men betyder det enligt dig att vi är mer värda? Att vi plötsligt inte är djur, inte nära släkt med gorillor och schimpanser? Det, om nåt, är verkligen att blunda för fakta.

Jag baserar inte min moral på den kristna etiken. Det är nog bara ni kristna som tror att ni var först. Som 567890 skrev, baseras dagens religioner på tidigare religioner och mytologier. Jag har en bok där detta nämns, ska leta fram den.

Det finns 2,5 miljarder kristna i världen (sen vet jag inte hur många av dem som faktiskt ÄR kristna, jag tror t.ex. Sverige ses som ett kristet land fastän de flesta inte är kristna). Menar du då att 5,5 miljarder inte har nån moral? Eller hur tänker du egentligen? Det finns folk som aldrig har hört talas om kristendomen men agerar moraliskt. Moral uppstår ju i samhällen för att inte kaos ska uppstå. Barn får lära sig hur de ska klara sig i sitt samhälle. De får inte springa omkring och döda folk, t.ex. Det behöver man liksom inte kristendomen till för att förstå. Tror du att allt var kaos i ca 200 000 år innan kristendomen uppstod? Nej, klart det inte var. Det fanns utvecklade civilisationer långt före kristendomen.

Och ja, det har funnits mycket skit i alla civilisationer, även i vår. I det kristna USA finns dödsstraffet kvar. Är det kristet? Gamla Testamentet är knökfullt av horribla saker som Gud gör. Är det kristet? Ska inte er gud vara kristen, kanske? Kristna har utfört korståg, inkvisitioner, mord på homosexuella och mycket mer. Många kristna har våldtagit barn. I Bibeln finns det en massa kvinnoförtryck, alltså förtryck av halva befolkningen. Är det kristen moral? Du är verkligen ute på hal is om du börjar snacka moral med mig.
  • fultextad användarhandbok
    Teism=tro, ateism=inte tro, det vilar på en negation. Badminton=sport, ickebadminton=inte sport. Går även att uttrycka som avsaknad av. Ateism innebär inte heller att man erkänner sig till materialism, det har heller inget att göra med vetenskap, energi eller materia. Det är helt andra ämnen. Det enda det betyder är avsaknad av teism. En gemensam nämnare mellan ateism och teism är dock att bägge kräver upplevelser, utan det finns inget av begreppen eller dess respektive innebörd.
  • Tyra myra

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

• 567890
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

Jag tror att religiösa ska acceptera att det finns många ateister. Det här blir ju som ett dåligt skämt att flera stycken i tråden ska berätta för oss vad vi EGENTLIGEN tror eftersom vi tydligen inte kan förstå det själva.

Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension. 
  • Tyra myra
    567890 skrev 2025-01-02 17:56:36 följande:
    Jag tror att religiösa ska acceptera att det finns många ateister. Det här blir ju som ett dåligt skämt att flera stycken i tråden ska berätta för oss vad vi EGENTLIGEN tror eftersom vi tydligen inte kan förstå det själva.

Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension. 
    Påstod aldrig att du inte är Ateist. Det får du gärna vara för mig men rent statistiskt finns det många fler agnostiker än ateister.  

Varför skulle någon vara rädd för Ateister? Kan inte tänka mig att det är många som är det. Däremot blir ateister ibland provocerade av människor som ha en tro.
  • beli
    Tyra myra skrev 2025-01-02 18:09:29 följande:
    Påstod aldrig att du inte är Ateist. Det får du gärna vara för mig men rent statistiskt finns det många fler agnostiker än ateister.  

Varför skulle någon vara rädd för Ateister? Kan inte tänka mig att det är många som är det. Däremot blir ateister ibland provocerade av människor som ha en tro.
    Läs 567890:s inlägg igen. Du verkar ha missförstått en del.
  • Lynx123
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Det är inte vad en agnostiker är...
  • ClumsySmurf

Vad baserar du dina uppfattningar om rätt och fel på
    bokstavstroende?

• Tyra myra
    beli skrev 2025-01-02 22:03:33 följande:
    Läs 567890:s inlägg igen. Du verkar ha missförstått en del.
    Tror inte jag missförstod 567890 skrev att troende var livräddarädda för Areister

Naturligtvis är ingen livrädd för en trosuppfattning.  Däremot kan djupt bokstavstroende verka provocerande för ateisterl  De har en förmåga att rent bildligt kasta bibeln i ansiktet på dem.  

Att trosuppfattningar kan leda till ändlösa diskussioner är inte så konstigt efterson ingen med säkerhet har fel.  
Svar på tråden Tror ni på Gud?