Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Tror ni på Gud?

De flesta har väl en personlig tro på någonting större. Något som ger värden och ens liv en mening. Några kallar detta större GUD.

Att vara uppvuxen i ett kristet hem med kristna värderingar behöver inte innebära att man tror på en GUD. Man kan tro på den kristna etiken som Jesus förmedlade för 2000 år sedan. 

Jag tror på det kristna budskapet, den gyllene regeln mm.  Jag är kristen men är inte så säker på att det finns en GUD.

• Tyra myra
    567890 skrev 2024-12-30 15:50:32 följande:
    Att vara kristen betyder väl att du tror på Jesus Kristus- som uttryckligen säger att han är Gud?

Sen är gyllene regeln inte uppfunnen av Jesus, den fanns långt innan honom (fråga ChatGPT om det så får du svar) så om du bygger din tro på det kan du lika gärna vara Buddist. 
    Har aldrig studerat vare sig bibel eller andra religiösa skrifter.  Är nöjd med min tro som säger att, vad du kallar gud finns i varje människa. 

Vi kanske skulle tänka på att Jesus var Jude och levde i ett Judiskt samhälle,  därför är hans språkbruk präglat av den judiska traditionen. Har aldrig varit intresserad av gamla testamentet tan har en tro som vilar på Jesus ord och gärningar.  Det är också det som ligger till grund för vår etik och moral.
  • Tyra myra
    567890 skrev 2024-12-30 16:40:39 följande:
    Så du kallar dig kristen men läser inte Bibeln? Hur har du fått din information om Jesus? Söndagsskolan?

Det finns som sagt inga bevis för att Jesus ens fanns, inga ögonvittnen har skrivit något i Bibeln utan allt är skrivet många år efter hans eventuella liv. Vår etik och moral är inte grundat på vad Jesus har sagt, det är grundat på bästa sättet att få människor att leva ett bra och långt liv. Evolutionen du vet.
    Är uppväxt i ett kristet hem med generationer av präster i släkten. Man kan nog säga att jag fått det med modersmjölken. 
    Visst har jag gått i söndagsskola och är både döpt och konfirmerad så helt obildad i bibliska frågor är jag inte.

Men jag har heller inte haft något behov av bibelstudier som vuxen. Jag har ägnat mig åt att studera hur vi människor beter oss mot varandra och försökt finna ut varifrån ondskan kommer. 
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 18:32:14 följande:

Det skulle naturligtvis ha stått...

Skaparen av hela universum och som kickade igång The Big Bang för drygt 14 MILJARDER ÅR SEDAN... dvs för 14 TUSEN MILJONER ÅR SEDAN?

Man skulle kanske börja fundera över om det fanns en vilja bakom Big Bang, Me
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 18:57:40 följande:
    Då blandar du in den mänskliga hjärnan och då blir det omgående lite knepigare. Vi vet ju inte ens om Gud är "mänsklig". Eftersom vi inte ens vet vad som fanns innan TBB? Ett tomt universom som saknade universom utan innehål? Där hänger inte den mänskliga hjärnan med?

Gud som begrepp för mig är väldigt främmande. Även om jag iof sig är uppväxt i ett kristet hem. Läs hellre... gammalmodigt hem. Skäms
    Föreställningen om en Gud i mänsklig gestalt som jordens skapare jar vi nog övergivit för länge sedan.  Men vad var det som initierade Big Bang? Finns det en vilja/tanke bakom eller är det bara slumpen? 

Detta kan jag fundera på ibland, Vi bygger teleskop för att se tillbaka i tiden för universums födelse, men varför blev det en Big Bang över huvud taget?
  • Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 12:36:47 följande:

Jag bli väldigt ledsen av att läsa i denna tråd och egentligen av det mesta i familjeliv.
    Mitt nyårslöfte blir att inte skriva några inlägg under 2025.

Inte ska du vara lessen över vad som skrivs i tråden. Tråden visar trots allt på att folk tänker på om det finns en Gud eller inte. 

Vi försöker var och en att få ihop det, mysteriet varför vi finns och vad som kommer sen.  Jag tror att våra religiösa föreställningar förändras under livet och påverkas av våra erfarenheter. 

Jag håller helt med dig om att tron på Jesus lära gör oss som människor lyckligare. Jag vet att Jesus har levt och att han gjorde ett sådant stort intryck på sin samtid att man nu idag 2000 år senare lyssnar till hans ord.  Man kan undra över hur världen skulle ha sett ut utan honom. Jag skulle nog inte vilja leva i den världen.

Vi har nyss firat hans födelse och nu ser vi fram emot ett nytt år. Mitt nyårslöfte kommer att vara att låta Jesu lära leda mig ännu ett år. HjärtaSkål
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-31 11:47:28 följande:

Människan har väl funnits på jorden i minst 100.000 år. Troligen uppåt 1 miljon år om vi räknar in våra tidiga släktingar. Frånsett att det möjligtvis fanns människor på jorden långt innan dinosauriernas tid men det är väl betydligt mindre sannolikt.

Det märkliga är ju att om Gud är så enträgen via alla troll-religioner att vi ska tro på honom (alt henne) att han (hon) inte är intresserad av att själv dyka upp på jorden och beskåda sina skapelser???

Han är ju så duktig på att ställa till ett helvete på jorden i form av vulkanutbrott, jordbävningar, tsunamis, torka, svält mm. UPP TILL BEVIS GUD!!!

Jag tror inte att man ska skylla människors misstag på Gud. Det är vi människor som måste ta ansvar för krig, svält och andra katastrofer.  Det är vi som felar gång på gång.  Som jag tidigare sagt så tror jag mera på människan än på Gud. Kanske är det så att det är människan som är Gud. Vet inte jag bara spekulerar.

Jag tror på människan och att vi faktiskt kan göra världen lite bättre varje dag, men vi måste sluta skylla ifrån oss på Gud
  • Tyra myra
    567890 skrev 2024-12-31 14:31:55 följande:
    Så du menar att Gud, som har makt att förändra allt, ska inte ta ansvaret när hans skapelse blir utsatt för vidrigheter? Han sitter där med armarna i kors och väljer att inte agera eftersom människan har fri vilja? 

Gör du samma med dina barn? Du ser att din son väljer att inte ta på sig bilbältet men säger inget eftersom det är hans fria vilja att utsätta sig för en risk? Du ser att ditt barn drunknar i badkaret men du låter det vara eftersom ditt barn har en egen vilja?

Gud är väl enligt er den ultimata föräldern? Han offrade tom sin egen son för oss men han hindrar inte tsunamis eller jordbävningar?

Han har det lätt han. Han får all cred när något bra händer och när det är något dåligt så är det djävulens eller människornas fel.
    Jag tror inte på en allsmäktig gud som ska frälsa oss från oss själva.  Om det finns en Gud så är han/hon/det ursprunget.  Vad som satte igång skapelsen the Big Bang.  

Du tolkade vad jag skrev precis tvärt om, vad jag skrev.  Jag skrev att vi inte kan skylla eländet vi själva skapar på Gud. Vi kan inte heller vänta oss att Gud ska rädda oss från oss själva. 
  • Tyra myra

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

• Tyra myra
    567890 skrev 2025-01-02 17:56:36 följande:
    Jag tror att religiösa ska acceptera att det finns många ateister. Det här blir ju som ett dåligt skämt att flera stycken i tråden ska berätta för oss vad vi EGENTLIGEN tror eftersom vi tydligen inte kan förstå det själva.

Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension. 
    Påstod aldrig att du inte är Ateist. Det får du gärna vara för mig men rent statistiskt finns det många fler agnostiker än ateister.  

Varför skulle någon vara rädd för Ateister? Kan inte tänka mig att det är många som är det. Däremot blir ateister ibland provocerade av människor som ha en tro.
  • Tyra myra
    beli skrev 2025-01-02 22:03:33 följande:
    Läs 567890:s inlägg igen. Du verkar ha missförstått en del.
    Tror inte jag missförstod 567890 skrev att troende var livräddarädda för Areister

Naturligtvis är ingen livrädd för en trosuppfattning.  Däremot kan djupt bokstavstroende verka provocerande för ateisterl  De har en förmåga att rent bildligt kasta bibeln i ansiktet på dem.  

Att trosuppfattningar kan leda till ändlösa diskussioner är inte så konstigt efterson ingen med säkerhet har fel.  
  • Tyra myra
    Lynx123 skrev 2025-01-02 22:13:21 följande:
    Det är inte vad en agnostiker är...
    En agnostiker är någon som tror att existensen av en gud eller högre makt är okänd eller omöjlig att veta. Agnostiker varken förnekar eller bekräftar existensen av en gud, utan håller sig i en neutral position när det gäller andliga och religiösa frågor. Det handlar om att erkänna att vissa saker kan vara bortom mänsklig förståelse och kunskap.
  • Tyra myra
    beli skrev 2025-01-03 00:34:07 följande:
    Jo, det gjorde du visst det. Du läser inte ordentligt. Det 567890 skrev var:

'Det är ju ni som är livrädda för att det inte ska finnas något mer, jag är inte det. Jag är helt övertygad om att det inte finns något mer än det vi ser, jag tror inte på spöken, andar, tomtar, gudar, änglar eller annat som lever i en annan dimension.'

567890 skrev alltså att ni är rädda för att det inte ska finnas nåt mer. Hur du fick det till att ni är rädda för ateister begriper jag faktiskt inte, men det var INTE det som sades.
    Har jag sagt att jag är troende? Att jag tror på Gud? Jag är nog närmast Agnostiker. Men jag har aldrig varit rädd för att det inte finns något mera, Varför skulle jag vara det? 

Sedan den dag vi föddes så är vi döende, för var dag som går närmar vi oss slutet på vårt liv. Vad som kommer därefter eller Inte är det ingen av oss som vet men alla blir saliga på sin tro. Låt oss respektera detta.

Att vara Ateist innebär att man säkert vet att vår värd och mänskligheten inte år en del av något större medvetande.  Det räcker inte med att säga att man inte tror att det finns en Gud
  • Tyra myra
    beli skrev 2025-01-03 13:16:57 följande:
    Läs i den här tråden eller i vilken annan religionstråd som helst så kommer du att se människor som är rädda för att det inte ska finnas nåt mer.
    Det finns säkert de som är det men det är nog inte speciellt de som är troende. Är man rädd för att det inte ska finnas någonting mera har man nog inte ännu kommit till freds med att livet inte varar för evigt.

Däremot kan troende vara fixerade vid att man ska återse sina nära och kära efter döden. Om det då inte skulle finnas något efter döden försvinner den möjligheten,  

Om du skulle frågar troende och ateister om de är rädda för döden skulle du få intressanta svar. 

Sen förändras vår syn på döden under livet. När vi nått ålderdomen så har intresset för livet sakta falnat.
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:18:47 följande:

Missförstå mig inte när jag kritiserar begreppet GUD. Men det beror väl främst på att vi inte har den blekaste aning om vad GUD är för något??? Är GUD en "kraft" som för 14 miljarder år sedan kickade igång THE BIG BANG? Som hela universum än idag får acceptera att hela solsystem "skapas" och hela solsystem upphör att existera när vätet är utbränt och hela solsystemet förvandlas till slut till ett svart hål och "äter upp" samtliga planeter i vårt solsystem.

Vad beträffar vår egen planet så insåg "skaparen" aldrig att "han" borde insett vad asteroider kan ställa till med på vår planet. För att inte tala om sådana här små missöden som jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott. Att allt detta sker av en "slump" är ju mindre troligt. Om sedan religionstrollen ville kalla det för GUD är ju helt upp till dom. Fakta är ju, att allt nämnda har hänt, och händer fortfarande varende sekund, minut, timma, dag, år osv i universum. GUDS SKAPELSE? KALLA DET VAD DU VILL!

Däremot religionerna har inget med ovanstående att göra. Om The Big Bang är skapat av GUD vilket jag köper till 100%. Så är inte religionen skapad av GUD. Religionen är skapad av människan.
    Att "något" har kickat igång The Big Bang är ju bara fakta. Att en encellig bakterie på jorden har utvecklats till männskan är ju även det fakta. Med mycket stor sannolikhet att det samma kraft som från början kickade igång The Big Bang.

Många spörsmål som vi dessvärre får leva med. Religionstrollens helvetesfilosofi kan vi bara glömma. Deras flumsnack om att GUD skapat DJÄVULEN och att vår tid på jorden är slut imorgon kan vi glömma. Hotet idag är av politisk, religiös natur där kärnkraft, kärnstridsspetsar och atombomber är mer avgörande. Morgondagen möts vi av hotet av att vi bevisligen får leva med är framtida asteroidnedslag, som ex utrotade dinosaurierna.

Motsvarande 22 atombomber: asteroiden Bennu kommer att träffa jorden

Forskare har fastställt det exakta datumet då en asteroid kan träffa jorden och det med en kraft motsvarande 22 atombomber. Denna himlakropp kallad Bennu närmar sig vår planet vart sjätte år, men forskare tror att det finns en reell risk för kollision mellan jorden och asteroiden den 24 september 2182.

Trots att datumet för den eventuella apokalyptiska händelsen är långt borta jobbar NASA för fullt med att försöka avleda asteroiden Bennu och är nu i slutfasen av sitt uppdrag. För sju år sedan sköt den amerikanska rymdorganisationen upp en sond mot asteroiden med avsikt att samla in prover, i hopp om att den insamlade informationen skulle kunna hjälpa till att förhindra ett framtida katastrofalt möte.

Många asteroider har träffat jorden under åren. Kolla in det följande galleriet för att se några av de mest betydelsefulla nedslagen.

Har alltid haft en förkärlek för siencefiction mycket beroende på alla olika föreställningar om vår plats i universum. Om vi kan föreställa oss att vi inte är ensamma i universum, kan vi också tänka oss att vi bara är en liten del av en mycket större skapelse.   

Att jorden ligger under ett ständigt hot från bland annat asteroider är något som många av inte kan ta in. Vi tror på något sätt att världen är en konstant medan den i verkligheten kanske bara är en parentes och mänskligheten har kanske nått sin höjdpunkt och kommer att förgöra sig själva. Men detta är djupa stora tankar som vi bara stundtals kan ägna oss åt.  Majoriteten av tiden ägnar vi oss åt vardagens bekymmer och glädjeämnen.  Vem kan klandra oss om vi för enkelhetens skull vänder oss till en Gud.
Svar på tråden Tror ni på Gud?