• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • 567890
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 10:23:38 följande:
    Tro kan naturligtvis vara mer eller mindre välgrundad. Jag anser efter att ha vägt olika alternativ mot varandra att den kristna läran är den mest välgrundade tron att sätta sin tillit till. Det är uppenbart att du hyser fördomen att tro och förnuft skulle stå i motsats till varandra men så behöver det naturligtvis inte vara.

Sedan delar jag inte alls din trosföreställning om att livet ytterst skulle handla om överlevnad eftersom detta reducerar människan till ett djur. Denna tro är dessutom förknippad med värderingar som jag anser står i ett direkt motsatsförhållande till lycka och kärlek. Som kristen anser jag istället att denna kamp för överlevnaden är en konsekvens av syndafallet och inte ideal att underkasta sig. Istället tror jag att livet först och främst handlar om kontakt med Gud och med medmänniskorna och om strävan efter autencitet, alltså att försöka bli den Gud vill att jag ska vara bortom syndafallets begränsningar.

Någon större behov av att argumentera med ateister har jag heller inte. Däremot anser jag att man bör reagera när ni förvränger den kristna läran. Jag har heller inget behov av att få "sista ordet" eftersom jag tror att Jesus kommer att få sista ordet i diskussionen med både dig och mig.
    Hur kom du fram till att Bibeln är korrekt? Om du har vägt olika alternativ utgår jag ifrån att du också läst andra religiösa skrifter- eller valde du mellan kristendomen och ateism?

Om du tror på syndafallet så är du verkligen ett typexempel på motsatserna förnuft och tro- menar du på allvar att alla djur i par gick på en båt och att Gud valde att dränka hela världen? Och att mänskligheten som vi ser idag är grundad på Noas familj?

Jag tycker att det är oroväckande att så många kristna inte ens har läst Bibeln eller förstår vad deras religion grundar sig på. Man plockar ut det som är fint och mysigt men bortser ifrån det som skaver, t ex kung David som blev kåt på sin kompis fru och ser till att hennes man blir dödad så han kan få henne. Eller att Gud valde att döda alla nyfödda. Eller att slaveriet aldrig fördömdes av Jesus.
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2024-12-29 16:55:52 följande:
    Tror ni på Gud?Vi kristna tror på syndafallet. Människan vände sig bort från Gud och hans vilja och det har dragit olycka över oss som hemsöker släkte efter släkte. Det är alltså inte så att varje släkte kan börja om på nytt utan syndafallet går i arv.

Skälet till att jag tror på Gud är jag tycker att min kristna tro är välgrundad. Jag anser också att alla människor tror på något och att det inte finns några "ateister" eftersom ingen människa egentligen kan leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt.
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Du tror att det finns en övernaturlig förklaring till allt men du tror inte att någon kan 'tro' att det finns en naturlig förklaring till allt eftersom h*n saknar tro på något övernaturligt?

"Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt."
    tro gör man när man saknar bevis för något. det finns inga riktigs ateister verkar inte särskilt välgrundad, är det en projektion?
    Blir inte det som att anse att inte finns några riktiga icke ateister om man inte kan förstå hur någon annan kan tro?
  • ClumsySmurf
    Spucks skrev 2024-12-31 09:15:00 följande:
    Jag förstår inte det. Människor ha fri vilja, därför sker dåliga saker. Så gud blandar sig inte in? Varför ber man till hen då? Och vad är det med sjukdomar? Varför får vissa människor sjukdomar svåra sjukdomar och andra inte? Det finns människor som är hemska som lever ett långt och friskt liv medan det finns barn som dår en plågsam död. Varför gör gud inget åt det?

Och vad menar du att folk som startar krig osv. inte kan har läst bibeln? Halva bibeln handlar om att straffa (på väldigt brutala sätt) folk som inte gör som gud vill. Typ: "Vad!? Du tror inte på mig? Syndaflod! Ni ska döööööööööööööö, era jävlar!"
    Vad är skillnaden på krig och en naturkatastrof som dränker bebisar?
    Mentalt, skapades människan som en rationell, viljefull agent. Med andra ord kan man resonera och man kan välja. Detta är en återspegling av Guds intellekt och frihet. När som helst någon uppfinner en maskin, skriver en bok, målar ett landskap, har en symfoni, beräknar en summa, eller namnen ett husdjur, han eller hon förkunnar att vi är gjorda i Guds avbild.

Moraliskt, skapades människan i rättfärdighet och perfekt oskuld, en återspegling av Guds helighet. Gud såg allt han hade gjort (mänskligheten ingår) och kallade det "mycket bra" (1 Mos 1:31). Vårt samvete eller "moraliska kompass" är en kvarleva av det ursprungliga skicket. När någon skriver en lag, ryggar från det onda, berömmer gott uppförande, eller känner sig skyldig, han bekräftar det faktum att vi är skapade till Guds avbild.

www.gotquestions.org/Svenska/Guds-avbild.html
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2024-12-31 10:32:15 följande:

Jag är uppfostrad enligt den katolska tron. Jag vände den ryggen!
    I kyrkan som vi tillhörde så spelade den ena prästen bort pengar från kollekten och den andra hade fyra barn trots att de ska leva celibat. Samma präster skulle undervisa i katehesen (hur det nu stavas). Kan man inte leva enligt tron man predikar så har jag ingen respekt för personerna i fråga.
    Jag hittade en sida på nätet där katolska kyrkan i Sverige uppmanade att istället för att adoptera bort ett oönskat barn skulle man få det familjehemsplacerat för då kunde man få tillbaka det om man ångrade sig!!!
    Men värst av allt är alla barn som har blivit sexuellt utnyttjade och våldtagna där kyrkan inte gör ett skit åt saken utan skambelägger barnen!!

Hade det funnits en god hade hen gjort rent i sitt egna hus. Men inte ens det kan gud göra. 

Jag lämnade den katolska kyrkan för jag kan inte representera något som skadar andra. Och mina pengar ska de inte ha!
    Min pappa blev vansinnig när han fick veta att jag hade gått ut kyrkan. "Du är uppfostrad bättre än så" fick jag höra. Jag kontrade med att jag är en självständig individ som fattar mina egna beslut.
    Människor som väljer att stödja en kyrka som har representanter som medvetet skadar andra är lika onda som de som utför dessa handlingar. Man blundar och tar inte ansvar. 

Jag lever efter mottot att leva ett bra liv, att inte orsaka skada, att hjälpa andra utifrån min bästa förmåga och att hitta en egen inre glädje och ro. Om det inte duger på domedagen så får det bli som det bli

Det räcker nog väldigt långt om du lever så, tror jag. 
  • Anonym (T)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-31 11:07:58 följande:
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Du tror att det finns en övernaturlig förklaring till allt men du tror inte att någon kan 'tro' att det finns en naturlig förklaring till allt eftersom h*n saknar tro på något övernaturligt?

"Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt."
    tro gör man när man saknar bevis för något. det finns inga riktigs ateister verkar inte särskilt välgrundad, är det en projektion?
    Blir inte det som att anse att inte finns några riktiga icke ateister om man inte kan förstå hur någon annan kan tro?
    Jag anser att det är psykologiskt omöjligt för en människa att inte ha trosföreställningar om ett eller annat väsen som man sedan dyrkar. Märk väl att dessa väsen inte alls behöver likna den kristna guden utan kan vara diffusa storheter som "maktens Gud" eller "Skönhetens Gud" etc. En sådan Gud befinner sig heller inte på samma avstånd som en allsmäktig och allenarådande Gud och det finns goda möjlighet till identifikation, alltså att människan upphöjer sig själv till Gudens nivå, vilket många människor strävar efter och upplever som mycket meningsfullt.

Sedan kan man istället försöka reducera oss till djur som inte tror på något alls utan som bara kämpar för överlevnaden men denna förminskning är så oapptitlig och så oattraktiv att denna föreställning av de flesta upplevs som absurd.

Det mänskliga upproret mot vår kristna Gud tar sig många former men de leder aldrig till något gott.
  • välbärgad man i mina bästa år

Människan har väl funnits på jorden i minst 100.000 år. Troligen uppåt 1 miljon år om vi räknar in våra tidiga släktingar. Frånsett att det möjligtvis fanns människor på jorden långt innan dinosauriernas tid men det är väl betydligt mindre sannolikt.

Det märkliga är ju att om Gud är så enträgen via alla troll-religioner att vi ska tro på honom (alt henne) att han (hon) inte är intresserad av att själv dyka upp på jorden och beskåda sina skapelser???

Han är ju så duktig på att ställa till ett helvete på jorden i form av vulkanutbrott, jordbävningar, tsunamis, torka, svält mm. UPP TILL BEVIS GUD!!!

• Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:11:23 följande:

Jag tror att Jesus budskap gör människor lyckligare, när man tar det till sig i sitt hjärta och följer det. 

Det får du gärna tro. Själv tycker jag inte att budskapet i Bibeln är särskilt trevligt och att det har ställt till det rejält för mänskligheten. Har läst den många gånger men innan jag gjorde det, när jag var mycket yngre, trodde jag också att det var något fint som presenterades... Så det blir ett nej tack för mig.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:11:23 följande:

Jag tror att Jesus budskap gör människor lyckligare, när man tar det till sig i sitt hjärta och följer det. 

• Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 11:43:38 följande:
    Jag anser att det är psykologiskt omöjligt för en människa att inte ha trosföreställningar om ett eller annat väsen som man sedan dyrkar. Märk väl att dessa väsen inte alls behöver likna den kristna guden utan kan vara diffusa storheter som "maktens Gud" eller "Skönhetens Gud" etc. En sådan Gud befinner sig heller inte på samma avstånd som en allsmäktig och allenarådande Gud och det finns goda möjlighet till identifikation, alltså att människan upphöjer sig själv till Gudens nivå, vilket många människor strävar efter och upplever som mycket meningsfullt.

Sedan kan man istället försöka reducera oss till djur som inte tror på något alls utan som bara kämpar för överlevnaden men denna förminskning är så oapptitlig och så oattraktiv att denna föreställning av de flesta upplevs som absurd.

Det mänskliga upproret mot vår kristna Gud tar sig många former men de leder aldrig till något gott.
    Jag tror inte på någonting. Och ja, vi är djur. Hur oaptitligt det än kan verka för dig så bevisar det ingen guds existens. Det betyder bara att du tycker att det är oaptitligt. För mig är livet fullt av vackra och härliga saker men jag tror inte att det finns något bortom det.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag bli väldigt ledsen av att läsa i denna tråd och egentligen av det mesta i familjeliv.
    Mitt nyårslöfte blir att inte skriva några inlägg under 2025.

• välbärgad man i mina bästa år
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 12:36:47 följande:

Jag bli väldigt ledsen av att läsa i denna tråd och egentligen av det mesta i familjeliv.
    Mitt nyårslöfte blir att inte skriva några inlägg under 2025.

Enl religionen är det ju Gud (religionen) som skapat människan så du får väl skylla allt helvete på jorden på Gud. I synnerhet som Gud tom skapat DJÄVULEN och inte insåg från början att djävulen och all ondska skulle elimineras för gott redan från början. Så tycker du inte själv att han gjorde det största misstaget sedan universums "skapelse" att han inte eliminerade både djävulen och ALL ONDSKA redan från början dvs från RUTA ETT!
Svar på tråden Tror ni på Gud?