• Spucks

Tror ni på Gud?

Nej, jag tror inte det minsta på gud. Som någon tidigare skrev: totalt ologisk med en gud, speciellt med bara EN allmäktigt gud. Det har varit mer logisk med de tidigare tron på flera gudar. 

• Spucks
    Kvinna47 skrev 2024-12-29 15:10:53 följande:

Jag tror på Gud. Tycker att livet i sig är ett mirakel, hur människor och skapelsen hör ihop. T.ex. att bara hålla ett äpple i handen och se hur väl det är skapat för handen. Med min tro kan jag se meningen i mitt liv. Tror inte man kan övertyga någon att tro genom diskussion. Tron kommer av en inre längtan och övertygelse efter djupare mening.

Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
  • Spucks
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 18:45:33 följande:
    En hel vattenmelon eller ett litet blåbär är sällan meningen att ta i handen som ett mellanmål på språng🤔 vet inte någon som anser en hel vattenmelon eller ETT blåbär som ett mellanmål.
    Vad har det med kommentaren att göra? Personen menar ju att hen ser det som ett tecken att gud finns att äpplen har den perfekta storlek för handen. Vad har det med mellanmål att göra? Vi människor äter massvis med olika saker. Vissa har en "perfekt handstorlek", vissa är mindre, visse är större.
  • Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:06:23 följande:

Om alla följde Jesus budskap skulle inga krig startas. 

Ja, jag vet att så kallade kristna startat krig, korståg tex, men dessa så kallade kristna kan inte ha läst bibeln och förstått och tagit till sig Jesus budskap . 

Mönniskan har en fri vilja, det är ju uppenbart.

Jag förstår inte det. Människor ha fri vilja, därför sker dåliga saker. Så gud blandar sig inte in? Varför ber man till hen då? Och vad är det med sjukdomar? Varför får vissa människor sjukdomar svåra sjukdomar och andra inte? Det finns människor som är hemska som lever ett långt och friskt liv medan det finns barn som dår en plågsam död. Varför gör gud inget åt det?

Och vad menar du att folk som startar krig osv. inte kan har läst bibeln? Halva bibeln handlar om att straffa (på väldigt brutala sätt) folk som inte gör som gud vill. Typ: "Vad!? Du tror inte på mig? Syndaflod! Ni ska döööööööööööööö, era jävlar!"
  • Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:31:45 följande:
    Då har man bara läst gamla testamentet, inte Jesus budskap i evangelierna. 
    Så du menar en riktigt kristen är en person som skiter i hälften av bibeln?

Du har inte svarat på mina frågor.
  • Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:01:51 följande:
    Läs Bibeln själv så får du svar på dina frågor, jag är ingen uppslagsbok.
    Men jag är intresserat att veta hur DU argumenterar för guds existens och dess allmäktighet och, framförallt, godhet. För i bibeln är gud inte ella någon trevlig varelse utan en hämndlysten och brutal en.

Jag är verkligen nyfiken på hur troende tänker kring alla de hemskheter som sker i världen. Mina frågor handlar alltså inte om att försöka att få någon tappa sin tro. Jag bryr mig inte vad andra tror på, så länge det inte påverka andra negativt. Om du mår bra av din tro, kör på, oavsett vilken tro det är. 
    Men som sagt, jag vill gärna veta hur tankegången går.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:20:38 följande:

Ja, men de flesta i dagens Sverige är väl mer eller mindre olyckliga ? 60%-70% av tonårsflickorna har stressymptom, massor av barn mår dåligt och äter antidepressiva tabletter.

2 av 3 av svenska ungdomar är så sjuka, ofta psykiskt att de inte kan mönstra. 

Vi kan ju inte säga att dagens sekulära samhälle är lyckligt?

Siffror från 2022: 68000 svenska barn får ADHd medicin,
    44000 svenska barn får antidepressiva mediciner. Kurvorna pekar uppåt. 

2023 hämtade totalt 1,2 miljoner svenskar ut antidepressiv medicinering, 11% av folket.

Så du tror att dessa barn inte skulle ha ADHD om deras föräldrar hade varit troende kristna? Kan man inte ha npf om man/ens föräldrar är troende kristnar?
  • Spucks
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

Så det du säger är att personer som säger att de är ateister är för dumma för att förstå skillnaden mellan ateism och agnosticism? Hur arrogant är du egentligen?
Svar på tråden Tror ni på Gud?