• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Anonym (Myra)
    Anonym (stud) skrev 2024-12-29 15:22:30 följande:

Jag tror på att man inte kan veta något om guds existens. Kan varken förneka eller bekänna.

Ja, jag tycker man ska tro på det man tror utan att försöka övertyga andra eller förlöjliga andras tro eller inte tro. Ingen vet egentligen någonting.
  • Spucks
    Kvinna47 skrev 2024-12-29 15:10:53 följande:

Jag tror på Gud. Tycker att livet i sig är ett mirakel, hur människor och skapelsen hör ihop. T.ex. att bara hålla ett äpple i handen och se hur väl det är skapat för handen. Med min tro kan jag se meningen i mitt liv. Tror inte man kan övertyga någon att tro genom diskussion. Tron kommer av en inre längtan och övertygelse efter djupare mening.

Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
  • Anonym (S)
    Spucks skrev 2024-12-29 15:54:54 följande:
    Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
    Små däggdjur äter blåbär i skogen och större djur som elefanter och gorillor äter vattenmeloner.
  • Anonym (Evolution)

Genuina frågor till er som tror på Gud; jag hör ofta att saker och ting är "Guds plan", och så fort något hemskt inträffar så ber ni till Gud. Men av vilken anledning skulle Gud sätta personen i en hemsk situation från första början? Varför får små barn dödlig cancer om Gud finns och planerar allt? 

• Anonym (Rene)

Ja jag måste nog säga att jag tror på något större då jag hade en så stark upplevelse för ca 30 år sedan som förändrade hela mitt liv från svart till ljust över en natt.
    Förstår att det kan uppfattas som Hum Bug av många men dem som känner mig och som har hört det som hände mig har själva delat med sig av sina oförklarliga upplevelser. Ingen av dem har tvivlat på min berättelse, bara förundrats.
    Det har även hänt andra oförklarliga saker i mitt liv som jag heller inte kan förklara på ett bättre sätt än att det finns något större än oss själva.
    Jag går inte i kyrkan direkt men har sökt ro där vid förluster.
    Har även som ung sjungit i kyrkokören.
    Ett av mina barn börjar allt oftare diskutera Gud och visa intresse för det, hen har många kompisar med olika tros fattningar som hon respekterar och som fått hen nyfiken.
    Hen har en barnatro som kommer delvis från mig som gick på kyrkans barntimmar ( söndags skola) och att hen själv gick på det som liten.
    Idag är hen i övre tonåren.

• Anonym (J)
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 15:49:11 följande:
    Men var kom cellen ifrån?
    En slump 
  • Anonym (Sivan)

Jag tror att det finns något som vi människor inte förstår. 

Men Gud, så som vi människor tror anser jag vara den största av bluffar. Det gäller samtliga världens religioner. Enda syftet med religioner är att kunna sätta upp regler för att sätta skräck i folket och ha makt. 

• Anonym (T)
    Anonym (Evolution) skrev 2024-12-29 16:30:55 följande:

Genuina frågor till er som tror på Gud; jag hör ofta att saker och ting är "Guds plan", och så fort något hemskt inträffar så ber ni till Gud. Men av vilken anledning skulle Gud sätta personen i en hemsk situation från första början? Varför får små barn dödlig cancer om Gud finns och planerar allt? 

Vi kristna tror på syndafallet. Människan vände sig bort från Gud och hans vilja och det har dragit olycka över oss som hemsöker släkte efter släkte. Det är alltså inte så att varje släkte kan börja om på nytt utan syndafallet går i arv.

Skälet till att jag tror på Gud är jag tycker att min kristna tro är välgrundad. Jag anser också att alla människor tror på något och att det inte finns några "ateister" eftersom ingen människa egentligen kan leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt.
  • fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-12-29 15:01:29 följande:

Jag tror varken på gud, evolutionen eller the big bang. Kort och gott, jag tror inte på något jag inte kan ta på eller se.

Du kan inte se eller ta på ditt jag, du kan inte vare sig ta eller se på ljud eller andras upplevelser, lagar eller innandömet av jorden exempelvis. Vad gäller lagar kan du se text som representerar dem, men inte lagarna i sig. Ett enkelt exempel, anta att du blickar upp mot en hög höjd, där råder exakta atmosfäriska förhållanden, ingen vind exempelvis, därifrån släpps en kul på 20 kg och en på 120 kg, vilken når marken först? Svaret är givet och går att bevisa utan att genomföra experimentet så att man kan se eller ta på det.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 15:50:49 följande:

Ja, jag tror på något oförklarligt. Man kan väl kalla det Gud eller något annat. Tror t.ex på ett liv efter döden, att själar lever vidare, andra sidan osv. Jättesvårt att tro att allt bara blir svart när man dör. Känns helt ologiskt.

Varför skulle det bli svart? Svart är upplevelser. Eller menar du med det att upplevelserna skulle ta slut? Vad är ologiskt med det? Logik är inte en känsla, utan en a priori-vetenskap.
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 15:52:19 följande:
    Ja, jag tycker man ska tro på det man tror utan att försöka övertyga andra eller förlöjliga andras tro eller inte tro. Ingen vet egentligen någonting.
    Skepticism alltså? Vet man ingenting, kan man inte heller veta att man ingenting vet. Samtidigt antar vi väldigt mycket vad gäller axiomatiska och universella sanningar. Nä, självklart ska man inte förlöjliga någon.
Svar på tråden Tror ni på Gud?