• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • Anonym (Ema)

Jag tror inte på någon gud. Förr låtsades jag att jag gjorde det då jag är uppvuxen till tonåren i en isolerad kult, tänk typ amish, men ännu värre. Trots det köpte jag aldrig riktigt att det fanns någon högre makt. Jag tänkte alltid i ifrågasättande termer. "Om Gud finns, så X", och nästan alltid negativt.

• Anonym (Myra)
    Spucks skrev 2024-12-29 15:54:54 följande:
    Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
    En hel vattenmelon eller ett litet blåbär är sällan meningen att ta i handen som ett mellanmål på språng🤔 vet inte någon som anser en hel vattenmelon eller ETT blåbär som ett mellanmål.
  • Anonym (Japp)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-29 17:06:59 följande:
    Du kan inte se eller ta på ditt jag, du kan inte vare sig ta eller se på ljud eller andras upplevelser, lagar eller innandömet av jorden exempelvis. Vad gäller lagar kan du se text som representerar dem, men inte lagarna i sig. Ett enkelt exempel, anta att du blickar upp mot en hög höjd, där råder exakta atmosfäriska förhållanden, ingen vind exempelvis, därifrån släpps en kul på 20 kg och en på 120 kg, vilken når marken först? Svaret är givet och går att bevisa utan att genomföra experimentet så att man kan se eller ta på det.
    Japp, det finns så mycket vi inte kan se men som existerar
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Sivan) skrev 2024-12-29 16:55:47 följande:

Jag tror att det finns något som vi människor inte förstår. 

Men Gud, så som vi människor tror anser jag vara den största av bluffar. Det gäller samtliga världens religioner. Enda syftet med religioner är att kunna sätta upp regler för att sätta skräck i folket och ha makt. 

Det här är precis som jag tänker
  • Anonym (Myra)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-29 17:09:54 följande:
    Varför skulle det bli svart? Svart är upplevelser. Eller menar du med det att upplevelserna skulle ta slut? Vad är ologiskt med det? Logik är inte en känsla, utan en a priori-vetenskap.
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-29 15:52:19 följande:
    Ja, jag tycker man ska tro på det man tror utan att försöka övertyga andra eller förlöjliga andras tro eller inte tro. Ingen vet egentligen någonting.
    Skepticism alltså? Vet man ingenting, kan man inte heller veta att man ingenting vet. Samtidigt antar vi väldigt mycket vad gäller axiomatiska och universella sanningar. Nä, självklart ska man inte förlöjliga någon.
    Ja, förr kunde jag ibland skoja och kalla bibeln eller koranen eller religioner för sagor osv men har nära som tog illa vid sig/sårade så jag säger inte så mer. Tycker inte det var ok av mig i efterhand. Det jag menar är att jag tror inte att man dör och sedan är allt slut, dina upplevelser osv. Alltså helt blankt. Nej jag är spirituell. Tror inte på någon specifik religion men tror absolut att själen lever vidare på andra sidan i en annan värld. Ibland funderar jag på om det är samma värld som när man drömmer kanske, eller i alla fall någonstans där🤔 Hur världen och universum kom till undviker jag att tänka på. Vare sig religion eller vetenskap kan tysta mina följdfrågor. Det är är stort. Alla relationer man har både med djur och människor, kärleken, man föder barn som man älskar obeskrivligt mycket osv osv. Jag är övertygad om att själarna lever vidare och att man återförenas på andra sidan. Måste finnas en mening, enligt mig då. Kan inte vara helt meningslöst allt. Ja, jag kan skriva och reflektera hur mycket som helst. Enormt ämne som inte tar slut. Häftigt.
  • Anonym (Myra)
    Anonym (J) skrev 2024-12-29 16:41:43 följande:
    En slump 
    Va?.vadå för slump? Var kom den ifrån? Och om allt var ett enda stort tomt universum vart kom universumet ifrån?
  • Anonym (Vilken gud?)

Vilken gud menar du? Den kristna, judiska eller muslimska? Den protestantiska eller katolska? Eller någon av alla de gudar som finns inom hinduismen? 

Menar du den kärleksfulla guden eller den som utrotade så gott som hela mänskligheten? Eller den gud som ansåg att vem det nu var skulle offra sitt barn? Eller den som offrade sin egen son, Jesus? Eller den som orsakat så många krig pga att man trott olika, allt från korstågen till 30-åriga kriget i historien och även många moderna krig har orsakats pga gud. Om gud är kärleksfull, varför finns det så mycket ondska i världen?

Nej, jag tror inte på gud. Bibeln är skriven av ett gäng gubbar som ville kontrollera sin omgivning och få makt. Jag tror inte på skapelseberättelsen.

Betyder det att jag inte har en tro på något alls? Nej, det gör det inte. Jag tror på att de vi älskat väntar på oss när vi dör. Jag tror på ett "liv" efter döden. Jag tror på spöken. Jag tror på skyddsänglar. Jag tror absolut att det finns ett väsen större än mänskligheten. Det är därför jag får en känsla av lugn och frid när jag besöker gamla kyrkor. 

• Anonym (Myra)
    Anonym (Vilken gud?) skrev 2024-12-29 19:00:46 följande:

Vilken gud menar du? Den kristna, judiska eller muslimska? Den protestantiska eller katolska? Eller någon av alla de gudar som finns inom hinduismen? 

Menar du den kärleksfulla guden eller den som utrotade så gott som hela mänskligheten? Eller den gud som ansåg att vem det nu var skulle offra sitt barn? Eller den som offrade sin egen son, Jesus? Eller den som orsakat så många krig pga att man trott olika, allt från korstågen till 30-åriga kriget i historien och även många moderna krig har orsakats pga gud. Om gud är kärleksfull, varför finns det så mycket ondska i världen?

Nej, jag tror inte på gud. Bibeln är skriven av ett gäng gubbar som ville kontrollera sin omgivning och få makt. Jag tror inte på skapelseberättelsen.

Betyder det att jag inte har en tro på något alls? Nej, det gör det inte. Jag tror på att de vi älskat väntar på oss när vi dör. Jag tror på ett "liv" efter döden. Jag tror på spöken. Jag tror på skyddsänglar. Jag tror absolut att det finns ett väsen större än mänskligheten. Det är därför jag får en känsla av lugn och frid när jag besöker gamla kyrkor. 

Spännande😆. Jag är inne på ungefär samma spår som du 😃 klart andar finns och att man återförenas i en annan värld typ. Tänker att vi kommer in i en annan värld typ som en fantasi äventyrsvärld😆 Något spännande finns absolut. Tror jag. Jag är dock försiktig med att uttrycka åsikter om andras tro typ. Folk kan bli sårade har jag upplevt
  • Anonym (Myra)
    Anonym (Japp) skrev 2024-12-29 18:52:32 följande:
    Det här är precis som jag tänker
    Samma här.
Svar på tråden Tror ni på Gud?