Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Tror ni på Gud?

Spucks skrev 2024-12-29 15:54:54 följande:
    Kvinna47 skrev 2024-12-29 15:10:53 följande:

Jag tror på Gud. Tycker att livet i sig är ett mirakel, hur människor och skapelsen hör ihop. T.ex. att bara hålla ett äpple i handen och se hur väl det är skapat för handen. Med min tro kan jag se meningen i mitt liv. Tror inte man kan övertyga någon att tro genom diskussion. Tron kommer av en inre längtan och övertygelse efter djupare mening.

Och när du håller en blåbär och en vattenmelon?
    Jag tror att bröst är skapade för handen.
    Tror inte heller man kan övertyga någon att tro genom diskussion, tron kommer av en inre längtan.
  • ClumsySmurf
    Anonym (S) skrev 2024-12-29 16:28:27 följande:
    Små däggdjur äter blåbär i skogen och större djur som elefanter och gorillor äter vattenmeloner.
    människor äter blåbär, vattenmeloner, små och stora djur.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Evolution) skrev 2024-12-29 16:30:55 följande:

Genuina frågor till er som tror på Gud; jag hör ofta att saker och ting är "Guds plan", och så fort något hemskt inträffar så ber ni till Gud. Men av vilken anledning skulle Gud sätta personen i en hemsk situation från första början? Varför får små barn dödlig cancer om Gud finns och planerar allt? 

Gud skapade människan till sin avbild
    Det människor som är sadister.
    Det finns små barn med cancer.
  • ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-31 08:35:27 följande:
    Så Gud ser på medan några få människor med makt startar krig och elände men väljer att inte agera eftersom det är vår fria vilja? Alla människor i Syrien och Palestina som har dött, alla barn i Afrika som svälter- får de skylla sig själva eftersom de har en fri vilja men väljer att inte lyssna på Gud?

Är det en sådan Gud du tillber? Som är redo att hjälpa till men väljer att avstå medans allt detta händer eftersom Eva åt äpplet?

• ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-30 16:55:07 följande:
    Det är precis som min mamma som brukar peka på sin tavla med barnen och den skyddande ängeln och blir rörd när hon tänker på hur fint ängeln skyddar barnen medan det enda jag tänker (och säger) är att vad synd att barnen med cancer eller som blir utsatta för sexuella övergrepp inte har några skyddsänglar.

Jag kan på riktigt vara avundsjuk på människor som så skickligt kan stänga ute verkligheten och bara se det man vill se, man blundar helt för allt som människor blir utsatta för- jordbävningar, svält, tsunamin, krig- och ser bara att gud hör bön eftersom jag hittade mina nycklar.
    Gud som haver barnen kär, cancer får den som liten är, vart de sej än i världen vänder, står deras lycka i doktorns händer. Lyckan kommer, lyckan går, för Jesus små får.
  • ClumsySmurf
    567890 skrev 2024-12-30 20:13:12 följande:
    Ok, så de människor som dog i pesten eller blev dränkta för att kyrkan trodde de var häxor var inte öppna nog för Gud och därför valde han att inte vara med och skydda dom?

Din känsla är din men logiken faller helt platt om man lyfter blicken från sin lilla värld. Det du skriver säger alla religiösa, oavsett religion och en del är ju till och med villiga att dö martyrdöden för sin Gud (t ex 11 september) eftersom de har hört Gud säga det till dom. Hörde de aldrig Gud egentligen eller handlar det mer om att finns det vilja finns det en väg?
    Inget som är så fulländat som människan kan vara annat än intelligent designat av en skapare som alltid funnits.

• ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2024-12-29 16:55:52 följande:
    Tror ni på Gud?Vi kristna tror på syndafallet. Människan vände sig bort från Gud och hans vilja och det har dragit olycka över oss som hemsöker släkte efter släkte. Det är alltså inte så att varje släkte kan börja om på nytt utan syndafallet går i arv.

Skälet till att jag tror på Gud är jag tycker att min kristna tro är välgrundad. Jag anser också att alla människor tror på något och att det inte finns några "ateister" eftersom ingen människa egentligen kan leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt.
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Du tror att det finns en övernaturlig förklaring till allt men du tror inte att någon kan 'tro' att det finns en naturlig förklaring till allt eftersom h*n saknar tro på något övernaturligt?

"Därför bör man ha en så välgrundad tro som möjligt."
    tro gör man när man saknar bevis för något. det finns inga riktigs ateister verkar inte särskilt välgrundad, är det en projektion?
    Blir inte det som att anse att inte finns några riktiga icke ateister om man inte kan förstå hur någon annan kan tro?
  • ClumsySmurf
    Spucks skrev 2024-12-31 09:15:00 följande:
    Jag förstår inte det. Människor ha fri vilja, därför sker dåliga saker. Så gud blandar sig inte in? Varför ber man till hen då? Och vad är det med sjukdomar? Varför får vissa människor sjukdomar svåra sjukdomar och andra inte? Det finns människor som är hemska som lever ett långt och friskt liv medan det finns barn som dår en plågsam död. Varför gör gud inget åt det?

Och vad menar du att folk som startar krig osv. inte kan har läst bibeln? Halva bibeln handlar om att straffa (på väldigt brutala sätt) folk som inte gör som gud vill. Typ: "Vad!? Du tror inte på mig? Syndaflod! Ni ska döööööööööööööö, era jävlar!"
    Vad är skillnaden på krig och en naturkatastrof som dränker bebisar?
    Mentalt, skapades människan som en rationell, viljefull agent. Med andra ord kan man resonera och man kan välja. Detta är en återspegling av Guds intellekt och frihet. När som helst någon uppfinner en maskin, skriver en bok, målar ett landskap, har en symfoni, beräknar en summa, eller namnen ett husdjur, han eller hon förkunnar att vi är gjorda i Guds avbild.

Moraliskt, skapades människan i rättfärdighet och perfekt oskuld, en återspegling av Guds helighet. Gud såg allt han hade gjort (mänskligheten ingår) och kallade det "mycket bra" (1 Mos 1:31). Vårt samvete eller "moraliska kompass" är en kvarleva av det ursprungliga skicket. När någon skriver en lag, ryggar från det onda, berömmer gott uppförande, eller känner sig skyldig, han bekräftar det faktum att vi är skapade till Guds avbild.

www.gotquestions.org/Svenska/Guds-avbild.html
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 11:43:38 följande:
    Jag anser att det är psykologiskt omöjligt för en människa att inte ha trosföreställningar om ett eller annat väsen som man sedan dyrkar. Märk väl att dessa väsen inte alls behöver likna den kristna guden utan kan vara diffusa storheter som "maktens Gud" eller "Skönhetens Gud" etc. En sådan Gud befinner sig heller inte på samma avstånd som en allsmäktig och allenarådande Gud och det finns goda möjlighet till identifikation, alltså att människan upphöjer sig själv till Gudens nivå, vilket många människor strävar efter och upplever som mycket meningsfullt.

Sedan kan man istället försöka reducera oss till djur som inte tror på något alls utan som bara kämpar för överlevnaden men denna förminskning är så oapptitlig och så oattraktiv att denna föreställning av de flesta upplevs som absurd.

Det mänskliga upproret mot vår kristna Gud tar sig många former men de leder aldrig till något gott.
    Det är många som upplever Richard Dawkins, farbrorn som fortfarande jobbar vid 80+ för att han älskar sitt jobb som lite tråkig när han försöker reducera oss till djur där meningen med livet bara är att, ofta omedvetet försöka få fler barnbarnsbarn än någon annan, men man kan väl försöka se det ur ett bredare perspektiv?

Folk har i alla tider upphöjt sig själv till Gudens nivå, det är guds ord, guds vilja osv är stjärnstopps-auktoritetsargument.

Jag tror att en del av det mänskliga upproret mot vår kristna Gud, upplysningen var en motreaktion på religiösa auktoritetsargument.

• ClumsySmurf
    Anonym (km) skrev 2024-12-31 14:02:37 följande:
    Tror ni på Gud?

Intressant att majoriteten missförstår frågan: tror ni på gud?

Nej svarar det flesta för big bang och evolutionen är minsann bevisade!

Det hade ju varit korrekt om frågan var, tror ni på den kristna bibelns skapelseberättelse.

Som jag ser det så är det naivt att inte tro på gud, vetenskapen kommer aldrig kunna ge oss alla svaren.

Ex: Varför existerar tid, rum och materia? Det vore ju så mycket mer logiskt att inget existerade. Så varför existerar universum över huvud taget? Mängder med processer pågår i universum, gravitation, rörelser, förbränning.

Något måste ha startat processen, före big-bang var allt fast materia, vart kom den materian från? Varför?

Vad är sannolikheten att ett par molekyler helt slumpvis går samman och bildar den första DNA strängen som är grunden till allt liv på jorden? Som sedan utvecklats till homo sapiens? Sannolikheten att detta skulle skett slumpvis är så låg att det bör betraktas som omöjligt.

Ex, du hittar en dag en ipad på din skogspromenad, vad är din första tanke, är den skapad och sammansatt av ett intelligent väsen, eller har den slumpvis skapats igenom att atomer och molekyler av slumpen just där sammanfallit och skapat en ipad?

Sen är frågan vad gud är, kanske är gud något så komplext att våra högst begränsade mänskliga hjärnor inte kan förstå det.

"Som jag ser det så är det naivt att inte tro på gud, vetenskapen kommer aldrig kunna ge oss alla svaren."

när man söker svar på något, och får ett svar så kan svaret väcka nya frågor, medan andra nöjer sej med svaret att det inte finns något svar.

Exempel:

Som jag ser det så är det naivt att inte tro på gud, vetenskapen kommer aldrig kunna ge oss alla svaren.

att universum existerar över huvud taget är något så komplext att mänskliga hjärnor inte kan förstå det.

Ex: Varför existerar tid, rum och materia? Det vore ju så mycket mer logiskt att inget existerade.

Något måste ha startat processen, före big-bang var allt fast materia, vart kom den materian från? Varför?

Sannolikheten att detta skulle skett slumpvis är så låg att det bör betraktas som omöjligt.

så svaret är:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-31 10:43:52 följande:
    Inget som är så fulländat som människan kan vara annat än intelligent designat av en skapare som alltid funnits.

trots att det vore ju så mycket mer logiskt att inget existerade.

Sen är frågan vad gud är, kanske är gud något så komplext att våra högst begränsade mänskliga hjärnor inte kan förstå det.

Inget kan uppstå i ett vakuum och inget sker av en slump, så gud måste alltid ha existerat av en anledning.
    Även om religiösa människor kan attackeras med anklagelser om att de använder sig av cirkelresonemang, så är det viktigt att förstå att om det finns en Gud så måste denna Gud vara det högsta svaret på sin egen existens, vilket i viss mån kan anses som cirkulärt.

sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2025-01-02 10:49:16 följande:
    Säg som det är: du "tror".

Vad jag menar med "erbjuda" är att de flesta människor alltid kommer att uppleva att försöket att reducera oss till djur är fel och inte gör människan rättvisa. Vi är inte djur men vi är heller inte gudar utan vi befinner oss mittemellan. Många människor verkar ha svårt att acceptera denna plats i hierarkin vilket även du verkar ha när du säger att "vi är för intelligenta för den här jorden" 

Sedan undrar jag vad du baserar dina uppfattningar om rätt och fel på? Är det någon sorts överenskommelse människor emellan, eller? Förmodligen baserar du dessa värderingar på den kristna etiken även om du inte vill erkänna det. För om du går tillbaka till romar- eller vikingatiden så hade de helt andra föreställningar om rätt och fel än vad vi har. Hade de lika rätt som du då och är det situationen som avgör, eller? Det är väl detta som fått ateisten Richard Dawkings att kalla sig "kulturellt kristen" vilket är ungefär samma sak som att säga att man både vill ha kakan och äta upp den. Och förmodligen också insikten om att en ateistisk kultur är en svag kultur som bara lämnar dörren öppen för islam.

Det som jag tror lockar med ateismen är känslan av frihet, alltså känslan av att slipa förhålla sig till en Gud som har synpunkter på hur man lever sitt liv. Och i en svensk kontext så avkristnandes Sverige förmodligen som mest när folk anammade den socialdemokratiska ideologin som utlovade människor frihet från religion, auktoriteter och även familj i utbyte mot en stark stat som tar hand om människan i alla livets skeden. Det är detta man kallar statsindividualism och som de facto ersatte den kristna föreställnigsvärlden för många svenskar. Nu börjar dock föreställningarna om denna starka stat att krackelera men många svenskar fortsätter ändå att rösta på (S) vilket visar att de tror på själva konceptet. 

Jag skulle dock säga att denna frihet dels är en illusion och dels är farlig. En illusion pga. att den total friheten bara gör dig ensam och svag och farlig för att människor när de får bestämma egna normer och värderingar ofta hamnar fruktansvärt snett och även skapar elände för sig själva och andra.
    Vad baserar du dina uppfattningar om rätt och fel på
    bokstavstroende?

• ClumsySmurf
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:42:41 följande:

Och nu tänker jag svara på frågan om jag tror på Gud. 

Det gör jag absolut. Jag har absolut svårt att pinpointa exakt vad det är som gör att jag tror på Gud men jag har svårare att tro på att Gud inte finns. 

Att ingenting plötsligt blev nånting för längesedan i det som kallas big bang krävs en enorm tro på. Ingenting+Ingenting=ingenting. Det är vad Ateister tror på. Att vi är ingenting som springer på Jorden med inget syfte här i livet Och sedan dör vi. 

Att det var någonting som orsakade att universum blev nånting och att särskilt Tellus/vår jord blev så otroligt finjusterat och designat för liv är troligare. Enligt forskare som tittat på och gjort sin matte så är det tydligen en så otrolig finjustering så hade bara nån liten procent varit det minsta lilla fel hade allt brakat samman. Minns inte siffran om sannolikheten osv men det finns att titta/hitta på YouTube. Otaliga forskare har blivit troende sen de börjat forska inom ämnen som rör just detta.

Jag är Kristen och läser lite ur Bibeln varje dag. Jag går inte regelbundet i kyrkan men jag känner att det är ett mål för 2025.

Inget kan uppstå i ett vakuum och inget sker av en slump, så gud måste alltid ha existerat av en anledning, har gud berättigat sin egen existens?

Men ateister kan inte tro på att det fanns något före big bang som sa bang av en anledning och expanderade universum?
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
    Att inte tro på det flygande spaghettimonstret är ett trosystem..
    Att inte tro att gud är en ost är ett trosystem..

Hade du vuxit upp i ett annat land hade du haft en annan tro, hade du funnits en annan tid hade du haft en annan gud.

Många krig beror på vuxna som bråkat om vem som har den bästa fantasikompisen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-03 08:13:41 följande:
    Tror ni på Gud?

Jag är agnostiker. Jag tror att det finns saker vi inte kam förklara, men det måste inte betyda att det finns en gud eller högre makt. Kanske, kanske inte.

Min man är ateist. Han tror inte på någon gud eller livet efter detta. Men han respekterar andras tro eller icke-tro. Världen skulle bli en bättre plats om alla gjorde det, i stället för att kalla religiösa korkade eller - som någon tidigare i tråden - antyda att ateister saknar moral. Som om det behövs en gud för att kunna skilja på rätt och fel?

Vi har lärt våra 12-åringar att man kan tro olika och att vetenskapen är det enda som går att bevisa. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetenskap, det är två skilda saker. Detta är ju också vad som lärs ut i den svenska skolan.

att det finns saker vi inte kan förklara är en självklarhet och det var värre förr
    men när man förklarar det med något övernaturligt och bortförklarar med övernaturligt är obegripligt när folk inte förstår står man liksom kvar på ruta 1

Svar på tråden Tror ni på Gud?