• Lynx123

Tror ni på Gud?

Tror inte på några som helst gudar eller övernaturliga fenomen. Finns inga bevis, och har därför ingen anledning att tro på sådana saker.

• Lynx123
    Anonym (E) skrev 2024-12-29 23:40:38 följande:
    Så vem tror du skapade jorden och allt liv på jorden?
    Big bang teorin, evolution över miljontals år etc. är för mig den troligaste förklaringen. Men eftersom ingen av oss var där kan jag naturligtvis inte veta. Så mitt svar är vet lnte! Däremot att det skulle vara något slags högre väsen med magiska egenskaper betraktar jag som exremt osannorlikt.
  • Lynx123
    Anonym (Vilken gud?) skrev 2024-12-30 09:23:15 följande:
    Tyckte jag var rätt tydlig i det, ja. Eftersom jag inte tror att det finns en allsmäktig varelse som skapat jorden och människorna. Däremot tror jag på spöken och väsen. Allt kan inte förklaras av vetenskapen, i vart fall inte än. 

Religioner finns av två anledningar:

1) makt över andra människors liv och leverne
    2) de uppkom för att kunna förklara det som då var oförklarligt. 
    Håller med om att vetenskapen ännu inte kan förklara allt - men det betyder bara att vi inte vet, inte att det i stället existerar magiska, övernaturliga väsen.

Och ja, religion tycks fylla vissa funktioner för många...har t.ex. träffat många som tror därför att det ger dem tröst - samtidigt så bevisar det ingenting om högre makter och andra väsen. :)
  • Lynx123
    beli skrev 2024-12-30 20:49:41 följande:
    Det är faktiskt inte din sak att påstå att det inte finns några ateister. Jag kan mycket väl leva med en världsbild där den yttersta verkligheten bara är energi och materia som vi sedan utplånas till när vi dör. Jag känner många andra som också lever med den världsbilden.

Ur min synvinkel ser det ut som om många troende är troende just för att de inte står ut med tanken på att det inte finns en gud. Att de inte står ut med tanken gör ju inte en gud mer verklig.
    Precis så. Jag är också ateist men är rätt van vid att religiösa människor inte ens kan föreställa sig att inte tro på högre.makter. Det är sådant som skapar fanatiker - oförmågan och/eller oviljan att se utanför sin lilla bubbla. Och precis som du säger så är "tröst-tänkandet" inte ett bevis på något annat än att många tycker att det är jobbigt att leva i en värld utan magiska väsen i skyarna. 
  • Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 22:15:10 följande:
    Jo, jag anser att det är omöjligt för en människa att vara ateist och tror att många s.k. "ateister" egentligen har problem med monoteismen och bekänner sig till en mer primitiv polyteistisk tro där "vinets Gud", alltså t.ex droger, dyrkas, eller " vällustens Gud", dvs. modern hedonism, etc. 

Inte heller du tror jag berättar för dina barn att de snart är materia igen och att detta liv bara är en meningslös resa på vägen till ett lika meningslöst slutmål?  
    Du tror nog så eftersom du inte kan föreställa dig något annat. Kanske rentav inte vill? För egentligen förstår du väl att det inte handlar om antigen Gud eller droger? Jag är ateist och missbrukar inte, stjäl inte och mördar inte. De sakerna har inget att göra med att tro eller inte, de har att göra med saker som empati, medmänsklighet och respekt. 
  • Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-30 23:36:38 följande:
    Så alla miljarder troende som gått före dig visste egentligen att det inte fanns någon Gud men bara du och dina likar är hjältemodiga nog att våga erkänna detta. Vilken löjlig hybris och illa dold och enfaldig superhjälteföreställning.

Och den deprimerande värlsbild som du för vidare till dina barn är förmodligen också en av förklaringarna till att nativiteten går ned i det post-kristna samhället och att folk oftare väljer att inte skaffa barn. Detta är inte utveckling utan kulturell tillbakagång.
    Men den världsbilden är deprimerande för dig. För mig låter det som en realistisk världsbild där det viktiga är här och nu...inte att sitta och hoppas på att det finns en fortsättning eller något högre. Alla får ju så klart tro vad som helst, men jag vill inte slänga bort mitt liv på önsketänkande - det, om något, skulle vara deprimerande. Men jag är jag och du är du och kan vi bara acceptera att alla är olika så ser jag inga problem. Det är när vi försöker tvinga andra att tro och tänka som vi gör som problemen startar.
  • Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:52:02 följande:
    Jag kan bara uttala mig om dem jag känner och då ser jag att de kristna 
    är lyckligare och mer harmoniska. 
    Men hur kan du veta det? Du är väl ingen tankeläsare? Och OM de skulle vara så himla mycket lyckligare så är det ju fortfarande inte något bevis för några gudar.

En annan tanke, OM religiösa människor är lyckligare, att folk i regel mår bättre i sociala grupper där man tycker och tänker ungefär lika. Därför ger religiösa grupper ofta trygghet och harmoni....så länge som man passar in i de gruppernas mall. Fortfarande inget bevis, dock, bara ett socialt fenomen.
  • Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:11:23 följande:

Jag tror att Jesus budskap gör människor lyckligare, när man tar det till sig i sitt hjärta och följer det. 

Det får du gärna tro. Själv tycker jag inte att budskapet i Bibeln är särskilt trevligt och att det har ställt till det rejält för mänskligheten. Har läst den många gånger men innan jag gjorde det, när jag var mycket yngre, trodde jag också att det var något fint som presenterades... Så det blir ett nej tack för mig.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 10:11:23 följande:

Jag tror att Jesus budskap gör människor lyckligare, när man tar det till sig i sitt hjärta och följer det. 

• Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 11:43:38 följande:
    Jag anser att det är psykologiskt omöjligt för en människa att inte ha trosföreställningar om ett eller annat väsen som man sedan dyrkar. Märk väl att dessa väsen inte alls behöver likna den kristna guden utan kan vara diffusa storheter som "maktens Gud" eller "Skönhetens Gud" etc. En sådan Gud befinner sig heller inte på samma avstånd som en allsmäktig och allenarådande Gud och det finns goda möjlighet till identifikation, alltså att människan upphöjer sig själv till Gudens nivå, vilket många människor strävar efter och upplever som mycket meningsfullt.

Sedan kan man istället försöka reducera oss till djur som inte tror på något alls utan som bara kämpar för överlevnaden men denna förminskning är så oapptitlig och så oattraktiv att denna föreställning av de flesta upplevs som absurd.

Det mänskliga upproret mot vår kristna Gud tar sig många former men de leder aldrig till något gott.
    Jag tror inte på någonting. Och ja, vi är djur. Hur oaptitligt det än kan verka för dig så bevisar det ingen guds existens. Det betyder bara att du tycker att det är oaptitligt. För mig är livet fullt av vackra och härliga saker men jag tror inte att det finns något bortom det.
  • Lynx123
    Anonym (T) skrev 2024-12-31 16:44:02 följande:
    Du skriver "vet" men menat "tror", va? Annars verkar du se dig själv som något sorts gudaliknande väsen som känner gränserna för tillvaron vilket nog inte är så sannolikt eftersom din hjärna också bara väger 1, 5 kg.

Problemet för dig, som för alla s.k. ateister är att ni har så lite att erbjuda. Vi är alltså bara energi och materia och tillvaron är objektivt sett helt meningslös bortom kampen för överlevandet. Denna tro är omänsklig och deprimerande och förmodligen också ett kulturellt fenomen som är typiskt för det post-kristna samhället.  

Jämför detta med det kristna alternativet där den yttersta verkligheten är en personlig Gud som vill ha en relation med dig och där äventyret fortsätter efter döden. På denna vision kan man bygga en civilisation. Ateismen däremot erbjuder bara meningslöshet och utplåning.
    Men oj vad du nedvärderar oss ateister. Tråkigt att du har en så negativ människosyn.

Önskar dig allt gott.
  • Lynx123
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

Det är inte vad en agnostiker är...
  • Lynx123
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:49:56 följande:

Och nej. Rent allmänt är det ingen idé att sitta här och försvara eller förneka saker och ting. Allt kan man hitta på YouTube om man är villig att lyssna och undersöka och sen väljer man det trosystem man tror på. 

Eller läsa böcker. ;)
  • Lynx123
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
    Ateism är avsaknad av tron på gud. Det är inte ett trossystem. Bevis behövs när man kommer med ett påstående, inte när man inte tror på påståendet. Viktigt att förstå de här begreppen om du vill diskutera.
  • Lynx123
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-03 08:13:41 följande:

Jag är agnostiker. Jag tror att det finns saker vi inte kam förklara, men det måste inte betyda att det finns en gud eller högre makt. Kanske, kanske inte.

Min man är ateist. Han tror inte på någon gud eller livet efter detta. Men han respekterar andras tro eller icke-tro. Världen skulle bli en bättre plats om alla gjorde det, i stället för att kalla religiösa korkade eller - som någon tidigare i tråden - antyda att ateister saknar moral. Som om det behövs en gud för att kunna skilja på rätt och fel?

Vi har lärt våra 12-åringar att man kan tro olika och att vetenskapen är det enda som går att bevisa. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetenskap, det är två skilda saker. Detta är ju också vad som lärs ut i den svenska skolan.

Tycker också att man ska respektera folks tro. Däremot är jag totalt anti när religiösa människor försöker styra andras liv genom t.ex. lagstiftning baserat på deras tro på det övernaturliga. Eller när de får människor att må dåligt (inklusive troende) när de inte passar i religionens mallar.

Vetenskap och tro är däremot varandras motsatser och det är viktigt att förstå skillnaden. Det ena är baserat på det som finns och går att bevisa, det andra på det som inte går att bevisa. Till exempel går det inte att bevisa att någon gud existerar...inte ännu i alla fall. 
Svar på tråden Tror ni på Gud?