• Anonym (Vcx)

Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

• Svar på tråden Var jag elak?
  • Anonym (Enannanman)
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-27 16:00:50 följande:

Han ringde idag, jättegullig på rösten. Är väl livrädd för att han börjar tappa kontrollen över mig eftersom det nu är jag som plötsligt ändrar beteende. Har god lust att mindfucka honom right back, men vill inte sänka mig till hans låga nivå.

Är han en narcissist så är de experter på att spela en akt, allt för att återta kontrollen. Man blir sjukt mindfuckad av såna, så håll dig kall och kort, då blir han orolig.
  • 1omtänksam

Hej igen TS! 

Du skriver bland annat "Jag brukade vara en lugn, självständig, tuff kvinna. Han har gjort mig till ett ångestfyllt våp som tvivlar på min egen inre röst. Och jag hatar det" 

Det är PRECIS så en del  "jobbar". Det handlar om att sakta bryta ner. Tills dom har kontrollen. Få dig att tvivla på dig själv och känna dig precis så som du själv uttrycker här. 

Du måste ta dig ur. Lämna det dysfunktionella  och ta tillbaka den du var och är. Det vill säga en "lugn, självständig och tuff kvinna". Du klarar det ts! Lämna. 

Anonym (Vcx) skrev 2024-12-27 15:54:04 följande:
    Ah ok. Men de kanske är tvillingar som separerades vid födseln. Flört Delar samma skitnödiga personlighet. 
    Vi borde stötta varandra i att dumpa. Varför är det så svårt när han är en skit? Jag brukade vara en lugn, självständig, tuff kvinna. Han har gjort mig till ett ångestfyllt våp som tvivlar på min egen inre röst. Och jag hatar det. Ändå förmår jag inte emotionellt. Hoppas typ på att han ska ta steget så att jag bHej lir fri.
  • 1omtänksam

Förlåt ser nu det var en annan än du ts som skrev hur det kändes och vad hon "förvandlats" till. Men kanske känner du så också? 

Hoppas ni båda som sagt lämnar dessa män och att ni gör det med huvudet högt! Ni är som sagt värda både genuin kärlek och RESPEKT. 

Bra ni kan stötta varandra också ;) 

• Anonym (E)

Han har utsatt dig för psykisk misshandel men han har inte gjort någonting med dig som person. Du är samma kvinna som innan du träffade honom. 

Han har inte gjort dig svag och osjälvständig. Han vill att du ska tro att du är det för att han ska kunna fortsätta behandla dig som skit. 

Sluta vela nu och gör slut på eländet. Inget i ditt liv kommer att förändras, förutom till det bättre. Du är samma person, du har kvar dina nära och kära, dina intressen etc. 

Försök inte att förstå honom. Du försöker göra det utifrån dina referensramar och hur du är som person. Det är ett stort misstag för han fungerar inte alls som du. Han är självisk, empatistörd och rent allmänt fucked up. Det finns inget att förstå. 

Att han växlar mellan kärleksfull och hänsynslös är en klassik strategi för att du ska bete dig precis som nu - helt fokuserad på honom, hans behov och hans tankar. Varför gör han så här? Hur tänker han? Vad betyder du för honom? Det är sådant han njuter av att du ältar utan en tanke på att du mår dåligt av det. 

Något du måste ta till dig även om det gör ont är att han inte känner som du och att han inte tänker på dig öht, vilket hans beteende tydligt visar. 

Det här är inte kärlek. Det här är ett spel där han leker med dig och dina reaktioner är kickarna för honom. Han har dig där han vill. Han testar hur långt han kan gå och varje gång du tar hans skit kommer han att flytta gränsen. 

Återigen, du är en vuxen kvinna och mor. Du har varit med om värre saker än det här för det här är ingenting. Det är ett luftslott, en illusion, ett hjärnspöke. 

Ska du tillåta att en löjlig loser behandlar dina barns mamma som skit? 

Det är bra att du går hos psykolog . Då har du stöd när du gör slut. 

Jag kan fortfarande känna lycka över att vara fri. Senast igår blev jag alldeles upprymd över att det inte finns någon i mitt liv som gör mig illa eller tar min energi. Jag är omgiven av människor som vill mig väl, bryr sig och finns där när jag behöver dem. Det är kärlek och det finns ingen man som är värd att förstöra den friden och lyckan för. 

Det är du som har kontrollen över ditt liv. Du kan ta bort det som gör ont och tar din energi och du kan göra det redan ikväll, 

• Anonym (Samma man?)
    Själv såg jag precis han jag träffar i stan, gå ut från en resturang ensam, och för att sen sätta sig i bilen och köra iväg. Ringde precis när jag såg han på långt avstånd då han bara kollade på mobilen och la ner den i fickan. Jag ringde igen och yttterligare en gång till minst 5 minuter senare men inget svar. 
    Han skrev en halvtimme senare att han Ringer sen. 
    Så uppenbarligen har han vart på dejt?.och vill inte svara mig och inte vet vad han själv ska säga. 

Ska jag säga när han ringer upp att jag såg honom på stan, att det var därför jag ringde och att jag även såg att han la ner telefonen då och att det inte kändes så kul? 
  • Anonym (Samma man?)
    Eller är det stalker varning och kommer jag skrämma iväg honom? Han kommer ju säkert undra när han ringer varför jag ringde 3 gånger efter varandra inom loppet av 5 minuter. Men blev så stött när han bara kollade på telefonen då han såg att jag ringde och la ner den i fickan samtidigt som han satte sig ensam i bilen efter att ha gått från restaurangen.

Man vill ju bara att han ska känna sig dum i vart fall, för det hade jag gjort och vill visa att jag anar att han vart på dejt därför inte ville svara mig första bästa
  • Anonym (Samma man?)
    Eller ska jag bara skita i att svara när han ringer upp? Lika mycket som han uppenbarligen skiter i att svara mig på sina villkor, där han uppenbarligen bara kollar på telefonen när jag ringer och lägger den i fickan.
    Det var ju från början inget super viktigt jag ville få sagt mer än att stämma av om vi ska ta och ses snart 
  • Anonym (Kära TS)
    Anonym (Samma man?) skrev 2024-12-27 19:48:22 följande:
    Själv såg jag precis han jag träffar i stan, gå ut från en resturang ensam, och för att sen sätta sig i bilen och köra iväg. Ringde precis när jag såg han på långt avstånd då han bara kollade på mobilen och la ner den i fickan. Jag ringde igen och yttterligare en gång till minst 5 minuter senare men inget svar. 
    Han skrev en halvtimme senare att han Ringer sen. 
    Så uppenbarligen har han vart på dejt?.och vill inte svara mig och inte vet vad han själv ska säga. 

Ska jag säga när han ringer upp att jag såg honom på stan, att det var därför jag ringde och att jag även såg att han la ner telefonen då och att det inte kändes så kul? 
    Om han varit på dejt hade han väl kommit ut med sin dejt. Och ja, du börjar låta stalkig nu. Att ringa så många gånger är inte bra.
  • Anonym (E.F)
    Anonym (Enannanman) skrev 2024-12-27 14:46:25 följande:
    Låter läskigt.. Och jag får stora vibbar till en predator!
    Finns väl många såna män? 
  • Anonym (Samma man?)

Inte säkert att han kommit ut med dejten för det finns 3 utgångar på den restaurangen som ligger mitt i stan så dom kanske gick varsitt håll iväg på sitt håll? 

När jag sen gick förbi bara 2 minuter senare så stod det en ensam kvinna i hans smak och tog på sig ytterkläderna i kapprummet, också påväg ut ensam fast åt andra hållet.

Tänker att har han inget att dölja eller inte blivit stressad när jag ringde så kunde han ju svarat där och då för han gick ju själv ut och satte sig i en bil. 

Usch är så inte på humör nu efter att jag fick se hur han igno mitt samtal på hans display, så kommer nästan inte låta trevlig när han ringer sen Om han nu gör som han sagt.
    Inte säkert för han kan vara nonchalant med sånt och ringa upp typ en dag senare. 
    Nej det kanske är bäst att inte svara bara när han ringer upp så kan han få undra vad jag ville eller har för mig istället nu såhär på fredagskvällen. 

Svar på tråden Var jag elak?