• Anonym (Vcx)

Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

• Svar på tråden Var jag elak?
  • Anonym (Vcx)

Och nu sitter jag och har ångest för att jag reagerade, blev sur och ställde in. För nu tycker han säkert att jag är en jobbig, krävande och kvävande tjej och det orkar han inte med. 

Jag får liksom inte visa mina negativa känslor i förhållandet. Är jag ledsen för något får jag på min höjd ett "oj så vad jobbigt", ställer jag rimliga krav känner han sig trängd, blir jag sur är det ett för "tungt ansvar" att ha ett förhållande och det orkar han inte med.

Radiotystnad i flera dagar från hans sida - inga problem! Han låter skitsur och distanserad i telefon - och? Han kände ju så just då. Han orkar inte träffas för han ska typ tvätta - inget konstigt med det!
    Och jag bara sitter och accepterar det. Men när jag är mänsklig, nej då är det asjobbigt. 

Ett exempel: jag var jätteledsen för en sak som hände för några månader sen. Jag orkade inte åka hem till honom (inte för att jag var trött efter att ha umgåtts med andra eller för att jag skulle dammsuga) utan för att jag var väldigt ledsen. I ett normalt förhållande hade han ju sagt; jag kommer, du är inte ensam, jag vill vara hos dig när du är så ledsen.
    Men nej. Hans respons? "Jaha är du ledsen, nej men då ska vi inte ses I helgen".

• Anonym (Vcx)
    Anonym (r) skrev 2024-12-26 13:05:54 följande:

Detta är tråden där du skriver att du gjort slut snart. Dra inte ut på det. Han är inte för dig.

Jag hoppas verkligen att jag vågar ta det steget!
    Men det är som om han är ett beroendeframkallande gift. Jag tänker logiskt att han är en stor jävla självisk skithög. Ändå har jag inte styrkan att bryta mig loss?
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Kära TS) skrev 2024-12-26 13:08:30 följande:
    Men du, han låter inte som någon du ska vara med. Strunta i om du var elak eller inte. Tycker inte att du ska vara med någon som får dig att känna så och som inte vill ses när du är ledsen. (Dejtade en sådan kille. Jag grät för att en vän hade dött, då förstörde jag kvällen.)
    Precis, han har varit jätteelak mot mig många gånger och jag har också rätt till mina reaktioner. Han betedde sig fruktansvärt mot mig för något år sen, kastade min kärlek till honom, vår kärlek, rakt i ansiktet på mig. Den hade inte betytt nåt, det hela hade varit trevligt men han kände absolut ingenting alls för mig. Allt han sagt och gjort var bara stundens ingivelse som jag antingen misstolkat eller hittat på (!). Svårt att misstolka "jag älskar dig du är mitt livs kärlek" va? Jag borde ju ha fattat att han egentligen menade "du är inte mer än ett helgnöje för mig när det passar och jag slänger dig åt sidan som en sopa när jag tröttnat"!
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Enannanman) skrev 2024-12-26 13:17:57 följande:

Jag tycker som du att han inte prioriterar dig, och han visar föga intresse. Det låter inte som en bra relation, med tanke på vad du skrivit. Men sen vet vi inte mer än det vi har sett du skrivit här, men det låter inget vidare.

"Be a priority, not an option"

Han har varit så här hela tiden i perioder. Sen kommer det några månader när han är jättefin och engagerad. För att plötsligt bli tyst, irriterad och kall. Som om han straffar mig för något som jag inte vet vad det är. Får mig att känna mig som en belastning. Helt utan förklaring eller orsak. Det ger mig jättemycket ångest, det här ambivalenta beteendet.
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Enannanman) skrev 2024-12-26 13:27:04 följande:
    Så var det för mig också, men jag var manipulerad av en kvinnlig narcissist. Hon var helt utan empati, det handlade bara om henne.

Det sätter sig i huvet, men det är först när man får tid utan de kan styra dig, då kan man reflektera och förstå vad man utsätts för.

Nu säger inte jag att han är narcissist, men jag tror att du kanske behöver en paus så du får tid att reflektera över er relation.
    Något fel i huvudet har han ju. En vän till mig tror att han är narcissist faktiskt...

Det är hela tiden på eller av, alltid bara på hans villkor. När något är fel eller skaver vänder han på det så att det blir mitt fel och han gör det så skickligt att jag där och då faktiskt tror att det är mitt fel. Sen när jag åker hem tänker jag: men vänta lite nu? Vadfan var det som hände?

Till exempel har jag inte fått träffa hans vänner eller familj. Och så plötsligt en kväll säger han att han är trött på att vi bara ses som i en bubbla, bara han och jag. Att vi måste gå utanför bubblan. Och han säger det som om det var jag som upprätthöll denna bubbla. När han har haft alla chanser i världen att få till en träff mellan mig och hans bror eller hans pappa när de varit och hälsat på - men har han tagit initiativ till det? Nej.
    När jag har frågat om han vill träffa mina barn eller mina vänner är det l7ksom bara jobbigt och för stort steg och blablabla. Efter 3 år?
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Cilla) skrev 2024-12-26 13:31:16 följande:

Kan du tänka dig med honom och hans arroganta oempatiska sätt ett, två eller tre år framåt?

aldrig få visa dina känslor och få en kram och förståelse istället för att känna dig som den som förstör stämningen?

att inte bli prioriterad och bekräftad när du behöver det?

att du inte ska få vara hela ditt potentiella jag och duga som du är?

Kärlek ska inte göra ont, inte göra att man tassar på tårna och förminskar sina egna känslor, anpassar sig för en annan till den milda grad att man tas för given!

Du är värd att bli bekräftad i vått och torrt och växa tillsammans i en sund kärleksrelation där ni känner er lika trygga, älskade och bekräftade.

Släpp denna kille nu och ta tillbaka ditt självvärde.

Har inte denna kille ändrats än efter tre år känns det som att du inte kan förvänta dig så mycket mer.

Finns ju en anledning till att han har skilt sig.
    Kanske han var lika självisk i den relationen.

Jag är hellre själv än i en toxisk relation.

Nej. Det kan jag inte. Men förmodligen sitter jag väl här om 3 år och ältar samma sak. Jag sitter liksom fast?
    Tack för fina ord!
    Han var en ännu större skit mot sitt ex. Jag tycker genuint synd om henne. Hon måste ha haft ett helvete stackars människa. 
  • Anonym (Vcx)

Kanske borde jag ha träffat honom ikväll. Men hur kul är det när han gör det för att han känner sig "pressad" till det? Varför tillåter jag mig att bli behandlad så? 
    Jag känner att jag inte tål att se honom. Sitta bredvid honom i soffan och han är opersonlig och tyst och jag känner att det är mitt ansvar att få igång en konversation, mitt ansvar att se till att stämningen är god? Känna mig spänd och onaturlig och självmedveten eftersom jag bara får ett "mm" eller ett "jaha" till svar. Som om allt jag säger är dumt eller irriterande. Jag vågar inte vara mig själv. Samtidigt är det mitt fel att jag inte är mig själv.

Visst, han har gjort en del förändringar i sitt beteende sen jag beskrev vad jag behövde i relationen, men det räcker inte. Känner mig helt mindfucked? 

När en kollega och jag pratade om att känna sig ensam i livet kom han in till mig vid dagens slut, sa god jul och avslutade med "och du? Du är inte ensam, glöm inte det, du är en jättefin människa". Jag blev glad och rörd. Sen ledsen. För det skulle min kille ALDRIG säga till mig.

Sorry för långa inlägg. 

• Anonym (Vcx)
    molly50 skrev 2024-12-26 14:45:34 följande:
    Om det är så du känner så ska du inte träffa honom.
    Ta en paus ifrån honom nu och umgås med vänner och hitta på något kul så du får skingra tankarna litegrann.
    Jag tror och hoppas att du kommer att komma till insikt om att du har det bättre utan honom.
    Om han vill att allt ska vara på hans villkor så får det väl vara så. JagMen då får det ske utan dig. Då får han vara singel.
    Du förtjänar bättre.
     tänker faktiskt träffa vänner ikväll. 
    Vi har haft pauser förut. Initierade av honom. När jag läser i mina dagböcker från den tiden ser jag ett tydligt mönster. Först förtvivlan och ångest. Sen klarhet och självrespekt, som om jag vaknat upp ur en psykos typ. Sen börjar han höra av sig igen och jag sugs in. Börjar ursäkta och försköna hans beteende. Han har ju anknytningsstörningar pga trauman i sin ungdom och så vidare som förklarar hans agerande etcetera och så vidare. Och så fortsätter det. Igen och igen.

Nu har jag börjat bli arg istället för förtvivlad. Tänker att även jag har trauman från livet, men inte beter jag mig som en röv för det. 

Det här att jag ställde in idag, det skulle aldrig ha hänt förut. Så gradvis börjar jag frigöra mig, verkar det som.
  • Anonym (Vcx)
    Minkoppte skrev 2024-12-26 14:55:53 följande:

Men TS, du ser ju och beskriver en hel radda med oacceptabla beteenden. Kan inte tre år med den där känslomässiga misärspridaren räcka? 

Misärspridaren, det var en ypperlig beskrivning.
    Jag vet det rent logiskt, att det räcker. Men är ännu inte emotionellt kapabel.
Svar på tråden Var jag elak?