• Anonym (Vcx)

Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

• Svar på tråden Var jag elak?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Samma man?) skrev 2024-12-27 20:05:24 följande:

Inte säkert att han kommit ut med dejten för det finns 3 utgångar på den restaurangen som ligger mitt i stan så dom kanske gick varsitt håll iväg på sitt håll? 

När jag sen gick förbi bara 2 minuter senare så stod det en ensam kvinna i hans smak och tog på sig ytterkläderna i kapprummet, också påväg ut ensam fast åt andra hållet.

Tänker att har han inget att dölja eller inte blivit stressad när jag ringde så kunde han ju svarat där och då för han gick ju själv ut och satte sig i en bil. 

Usch är så inte på humör nu efter att jag fick se hur han igno mitt samtal på hans display, så kommer nästan inte låta trevlig när han ringer sen Om han nu gör som han sagt.
    Inte säkert för han kan vara nonchalant med sånt och ringa upp typ en dag senare. 
    Nej det kanske är bäst att inte svara bara när han ringer upp så kan han få undra vad jag ville eller har för mig istället nu såhär på fredagskvällen. 

Nej jag tycker du ska spela dum bara när han ringer. Fråga först "vad gjorde du igår". Om han svarar typ "jag var på stan" så fortsätter du bara "ja men vad gjorde du där, jag såg nämligen dig på stan på håll och försökte påkalla din uppmärksamhet med att ringa, du var för långt bort för att ropa, men du bara titta på telefonen och la ner den i fickan igen". "Jag ville ju bara komma ikapp och hälsa eftseom jag såg dig".

Det låter inte alls som stalking tycker jag. Utan bara som att du var där av en slump och ville påkalla hans uppmärksamhet på att du var där. 

Säger han att han har gjort nåt helt annat, befunnit sig på en helt annan plats, så kan du säga "vad konstigt, då var det din dubbelgångare jag såg komma ut från restaurangen igår, och när jag ringde dig så ringde det i hans telefon också, jag var säker på att det var du och ville komma ikapp och hälsa, vilket sammanträffande att ni både var lika  samt att det måste ha ringt i båda era telefoner samtidigt, plus att ingen av er heller svarade. För din dubbelgångare svarade inte heller när det ringde, ham bara tittade på telefoenn". 
  • Anonym (Samma man?)

Han filar säkert på nu hur han så lindrigt som möjligt ska komma undan frågor om när vi skà ses igen och tänker ut bortförklaringar innan för att han uppenbarligen är för konflikträdd för att säga att han ligger / dejtar en ny kvinna. För om det inte skulle gå vägen ut med en ny så har han ju mig och vet vad han får. Eller så planerar han hur han ska säga att vi måste avsluta här utan att få utfrågningar. 

Tror dock inte han kommer ringa ikväll, möjligtvis imorgon eller att han bara skriver något som typ Vi kan höras nästa vecka för att skjuta upp det lite till 

• Anonym (Samma man?)

Om han inte hade vart på dejt varför svarade han inte bara då när jag ringde? Vad är anledningen liksom om det inte kommit in en ny kvinna i bilden?

• Anonym (Kära TS)
    Anonym (Samma man?) skrev 2024-12-27 21:43:18 följande:

Om han inte hade vart på dejt varför svarade han inte bara då när jag ringde? Vad är anledningen liksom om det inte kommit in en ny kvinna i bilden?

Nej, man följer sin dejt ut. Tycker inte det här ältandet låter sunt alls. Men vi kanske ska återgå till TS nu. Det är ju trots allt inte din tråd.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-26 13:12:53 följande:
    Jag hoppas verkligen att jag vågar ta det steget!
    Men det är som om han är ett beroendeframkallande gift. Jag tänker logiskt att han är en stor jävla självisk skithög. Ändå har jag inte styrkan att bryta mig loss?
    Ja exakt det verkar han vara!!
    Du var inte ett dugg elak!! Han var elak som inte åkte till dig på julaftons kväll eller senast dagen efter!! Han gör ju som han vill med dig för han vet att du går med på det och struntar i vad du känner! Bara börja göra likadant och säg nej ikväll kan inte jag. Han tar dig inte seriöst utan vill bara ha nån när det passar honom. 3 år är lång tid. Ni borde kommit längre. Han borde ha mer respekt för dig! Du är ju inte bara nån han dejtar. Stå på dig! Nu får han börja skärpa sig annars ryker han!
  • Anonym (Du överreagerar inte)

Jag tycker inte du överreagerar. hans barn är ju givetvis prio. Det får man ta oavsett om man själv är barnlös eller ej.

Men man måste få vara nummer 2 efter barnen. Mer prioriterad än exfru, polare, kollegor, tjejkompisar, fotbollsmatch, märklin tågbana*, hans mamma osv. 

Är man inte det så tycker jag att man skall lämna.

* Varför inte bara bjuda med så att man får titta på tågbanan? Är ni rädda för att vi skall vilja ha sex på tågbanelandskapet och förstöra det? Sorry det var offtopic.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Du överreagerar inte) skrev 2024-12-27 23:56:21 följande:

Jag tycker inte du överreagerar. hans barn är ju givetvis prio. Det får man ta oavsett om man själv är barnlös eller ej.

Men man måste få vara nummer 2 efter barnen. Mer prioriterad än exfru, polare, kollegor, tjejkompisar, fotbollsmatch, märklin tågbana*, hans mamma osv. 

* Varför inte bara bjuda med så att man får titta på tågbanan? Är ni rädda för att vi skall vilja ha sex på tågbanelandskapet och förstöra det? Sorry det var offtopic.

Bra sagt!
  • Anonym (Hejhopp)

Hej
    Låter precis som min sambo/jul.
    Mitt tips om ni vill få det att funka bättre är att gå in på "Bättre relationer" och att ni gör anknytningstesten där. Det finns oxå mycket info och filmer där.
    Finns poddar att lyssna på, bara sök på anknytningsteorier på Spotify.
    Sedan skulle jag nog även läsa om autism och särskilt om sociala svårigheter där. 
    Parterapi?
    Hoppas det ordnar sig om du vill det.
    Annars letar du efter någon mindre komplicerad partner.

• Anonym (Vcx)
    Anonym (Ida) skrev 2024-12-27 23:48:47 följande:
    Ja exakt det verkar han vara!!
    Du var inte ett dugg elak!! Han var elak som inte åkte till dig på julaftons kväll eller senast dagen efter!! Han gör ju som han vill med dig för han vet att du går med på det och struntar i vad du känner! Bara börja göra likadant och säg nej ikväll kan inte jag. Han tar dig inte seriöst utan vill bara ha nån när det passar honom. 3 år är lång tid. Ni borde kommit längre. Han borde ha mer respekt för dig! Du är ju inte bara nån han dejtar. Stå på dig! Nu får han börja skärpa sig annars ryker han!
    Jag har börjat säga nej. Avbokat när vi skulle ses för att jag helt enkelt inte orkade med honom. Då ringer han som en galning och undrar varför jag inte vill. Jag ger något vagt svar om att jag är trött och vill vara själv (samma svar som han skulle gett) och han ringer och ringer trots att jag sagt att jag inte orkar prata (jag svarar inte).

Varför gör han det? För att han får panik över att han tappar kontrollen? För att jag beter mig lika avvisande som han? 
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Du överreagerar inte) skrev 2024-12-27 23:56:21 följande:

Ja. Barn är alltid prio 1. Har alltid prioriterat mina barn över honom. Och ser det som självklart att han prioriterar sina över mig.

Han mindfuckar mig på så sätt att han ger mig precis det jag kräver i stunden. Men långsiktigt är det bara luftslott. Jag skulle få träffa hans söner - har aldrig hänt. Jag skulle få följa med till hans hemstad och träffa hans familj  - aldrig hänt. Jag skulle få träffa hans närmaste vänner - aldrig hänt.

Har varit i förhållanden tidigare där allt det här varit en självklarhet. 

Det ska inte vara så här komplicerat. Jag fattar det. Men hans mindfuck är så jävla starkt. Som om han spelar på exakt de allra känsligaste strängarna inom mig, tangerar mina father issues och det faktum att min pappa övergav mig när jag var 6 år.
Svar på tråden Var jag elak?