• Anonym (Vcx)

Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

• Svar på tråden Var jag elak?
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Betty) skrev 2024-12-30 10:49:19 följande:

Hur går det ts?

Vi sågs igår. I ärlighetens namn ville jag bara att han skulle åka hem.Det var lika tyst och urtråkigt som vanligt. Men jag är inte emotionellt där ännu. Läser inlägg i den här tråden varje dag för att uppbåda kraft.

Samtidigt skriver en (manlig) kollega saker som jag önskar att han skulle skriva eller säga, bara så där liksom, helt naturligt stöttande (nej det är inget mellan oss, från min sida iaf). Det var inget romantiskt alltså utan ett "du fixar det här, bästa kämpe" om en jobbig arbetsgrej. Han skulle aldrig säga så. Han verkar inte vara intresserad av mitt liv öht.
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (du) skrev 2024-12-30 11:07:40 följande:
    Allt detta sammantaget låter ju som att det inte är en så bra relation för dig. Vad är det som håller dig kvar i förhållandet?

Varför funderar du mer på vad HAN vill ha i förhållandet (ej jobbig, krävande, tjatig tjej) istället för att fundera över vad DU vill ha i förhållandet (omtänksam, prioriterar dig, vill ses osv). 

Om han tycker att det är för tungt att ha ett förhållande så kanske han inte ska ha det heller? Utan att du går vidare och hittar nån som vill ha dig, och han får vara singel utan tungt ansvar som han inte orkar med. 
    Jag vet inte. Det är det som är så sjukt. Jag har gjort slut på andra relationer och visst var det svårt och jobbigt men nödvändigt. Han har någon slags psykisk makt över mig. Som jag ju tillåter. Kanske aktiverar han alla mina anknytningsstörningar?
    Jag minns till exempel ett förhållande för rätt många år sedan då killen helt plötsligt "tappade sina känslor" och jag bad honom bokstavligen att dra åt helvete. Bara sådär. Det var kanske elakt och att ta i, men jag brydde mig inte. Det är omöjligt med den här mannen. Jag tycker inte om mig själv så här. Men kan inte bryta.
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (E) skrev 2024-12-30 11:10:25 följande:

Ryser när jag läser detta för det är en rejäl varningsflagga att han reagerar så när du drar dig undan. 

Det finns absolut inga skäl för dig att stanna med den här mannen. Gör slut nu, dra inte ut på det. 

Messa honom bara att det här inte fungerar och att du vill avsluta relationen. (Ja, i det här fallet är det helt ok att göra slut via mess.)

Ge dig inte in i några diskussioner utan stå fast vid ditt beslut . Du behöver inte förklara eller försvara dig. 

Det är du som har kontrollen, inte han. Han har ingen makt över dig om du inte ger honom den. 

Sluta slösa viktiga år av ditt liv på den här mannen.  

Han kan vara svartsjuk när jag gått ut själv med vänner. Ringer dagen efter och frågar om jag är med någon man som jag träffat kvällen innan. Kan ta upp det i varje samtal i flera veckor (på ett skämtsamt sätt, jaha nu har du 'Magnus' där haha, typ) tills jag säger till på skarpen att nu får du sluta, jag har inte träffat någon annan.

Tidigt i förhållandet fick han nästan psykbryt när jag gick ut och lunchade på jobbet med någon manlig kollega. Inte elakt eller så utan mer helt hysterisk att jag skulle dumpa honom, att jag skulle överge honom osv. 
  • molly50
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-30 18:48:13 följande:
    Jag vet inte. Det är det som är så sjukt. Jag har gjort slut på andra relationer och visst var det svårt och jobbigt men nödvändigt. Han har någon slags psykisk makt över mig. Som jag ju tillåter. Kanske aktiverar han alla mina anknytningsstörningar?
    Jag minns till exempel ett förhållande för rätt många år sedan då killen helt plötsligt "tappade sina känslor" och jag bad honom bokstavligen att dra åt helvete. Bara sådär. Det var kanske elakt och att ta i, men jag brydde mig inte. Det är omöjligt med den här mannen. Jag tycker inte om mig själv så här. Men kan inte bryta.
    Går du hos någon psykolog eller har funderat på att göra det?
    Jag tror att du kan behöva göra det så att du får verktyg att lära dig hantera det här så att du kan bryta.
    Annars kommer han att ha brutit ner dig ännu mer snart.
    Jag menar inte att låta hård. Men du måste bryta det här om du vill må bra igen.
  • Anonym (Bara läst TS)
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-26 12:41:02 följande:
    Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

Nej, du var inte elak. Han låter ego. 
  • Anonym (X)

Bara läst ts.
    Du kan inte vara elak mot nån som inte bryr sig om dig.

• Anonym (Vcx)

Han hatar nyår. Så vi ses inte idag. Han fick skuldkänslor när jag blev sur och sa att han kunde komma över på dagen men åka hem sen. Jag sa: Nej, då skiter vi i det.

Jag återtar min självrespekt steg för steg.

Även om han hatar nyår skulle han väl tänkt att det är viktigt för mig och att han vill vara med mig. Jag ska inte ha någon fest eller så, bara umgås tänkte jag. Men det är tydligen för mycket begärt. Så jag firar med mina 3 underbara barn istället och det känns jätteskönt.

• Anonym (Vcx)
    molly50 skrev 2024-12-30 20:13:19 följande:
    Går du hos någon psykolog eller har funderat på att göra det?
    Jag tror att du kan behöva göra det så att du får verktyg att lära dig hantera det här så att du kan bryta.
    Annars kommer han att ha brutit ner dig ännu mer snart.
    Jag menar inte att låta hård. Men du måste bryta det här om du vill må bra igen.
    Jag går hos psykolog. 
  • molly50
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-31 13:07:15 följande:
    Jag går hos psykolog. 
    Det är bra. Hoppas att du snart blir stark nog att orka dumpa honom.
    Du förtjänar bättre.
  • 1omtänksam

Han prioriterar bara sig själv ts! Bara sig själv! Självklart borde han ha firat nyår med dig och lagt sina egna känslor åt sidan eftersom du tycker att nyår är mysigt och gärna hade varit med honom.då. Och om man älskar någon som vill vara med en på nyår (och alla andra dagar också) hatar en verkligen nyår då? 

Åh jag blir ledsen och förbannad för din skull. Du måste göra dig fri emotionellt och helt från den mannen. Förstår det är svårt, men jag hoppas du kan få bra och vettiga verktyg av den psykolog du går hos. Om inte så byt till en annan..Du ska inte behöva ha det så som du har det.

Du är värd lycka och kärlek som du aldrig ska behöva ifrågasätta eller som faktiskt skadar dig och sårar dig. Bra  du firar nyår med dina barn. Njut och tänk på DIG nu. Dina behov. Inte hans!! Önskar dig ett fint gott nytt år 🌟

Anonym (Vcx) skrev 2024-12-31 13:06:11 följande:

Han hatar nyår. Så vi ses inte idag. Han fick skuldkänslor när jag blev sur och sa att han kunde komma över på dagen men åka hem sen. Jag sa: Nej, då skiter vi i det.

Jag återtar min självrespekt steg för steg.

Även om han hatar nyår skulle han väl tänkt att det är viktigt för mig och att han vill vara med mig. Jag ska inte ha någon fest eller så, bara umgås tänkte jag. Men det är tydligen för mycket begärt. Så jag firar med mina 3 underbara barn istället och det känns jätteskönt.

Svar på tråden Var jag elak?