• Anonym (Vcx)

Var jag elak?

Är tillsammans med en man sen 3 år tillbaka. Nu under julen firade han med sina barn och sitt ex, vilket förstås är helt ok. Men vi hördes inte på flera dagar. På julaftons kväll åkte han hem till en kompis istället för till mig. Juldagen spenderade han också med andra.
    När vi väl hördes igår ville han inte ses i helgen för han var trött och behövde vara själv efter att ha umgåtts så mycket .med folk. Några minuter senare ringde han upp igen och frågade om jag blev sur. Jag sa ja. Då skulle han plötsligt komma förbi mig som idag. Jag sa nej för då kommer han ju bara för att han känner sig tvungen, inte för att han vill. Nej nej han skulle komma förbi.
    Imorse kände jag att vem fan tror han att han är? Han bortprioriterar mig (tänker nu INTE på att han firade med sina barn) och orkar minsann träffa vänner och bekanta, men inte sin flickvän? Jag ska sitta och bara acceptera att han dyker upp när han har lust eller dyker upp på grund av dåligt samvete?
    Sen ville han heller i te att vi skulle köpa julklappar till varandra, för vi skulle ju ändå inte fira ihop. Sen fick han dåligt samvete över det och köpte en godisask till mig. Återigen inte för att han tänkte på mig och ville ge mig en julklapp, utan för att slippa skuldkänslor.

Jag ringde idag och sa att jag inte har lust att ses idag men kanske imorgon. Han svarade att han hade tänkt sig att vara själv på lördag så imorgon passar inte så bra. Han förstod inte varför det inte funkar ikväll, varför jag inte vill. Noll självinsikt.

Nu till frågan: överreagerar jag och är elak?

• Svar på tråden Var jag elak?
  • Anonym (Vcx)
    1omtänksam skrev 2024-12-31 13:22:47 följande:

Han prioriterar bara sig själv ts! Bara sig själv! Självklart borde han ha firat nyår med dig och lagt sina egna känslor åt sidan eftersom du tycker att nyår är mysigt och gärna hade varit med honom.då. Och om man älskar någon som vill vara med en på nyår (och alla andra dagar också) hatar en verkligen nyår då? 

Åh jag blir ledsen och förbannad för din skull. Du måste göra dig fri emotionellt och helt från den mannen. Förstår det är svårt, men jag hoppas du kan få bra och vettiga verktyg av den psykolog du går hos. Om inte så byt till en annan..Du ska inte behöva ha det så som du har det.

Du är värd lycka och kärlek som du aldrig ska behöva ifrågasätta eller som faktiskt skadar dig och sårar dig. Bra  du firar nyår med dina barn. Njut och tänk på DIG nu. Dina behov. Inte hans!! Önskar dig ett fint gott nytt år 🌟

Ja. Om det vore omvänt hade jag självklart varit med honom ikväll. Ätit en god middag och haft det mysigt. 
    Jag är ointresserad av att supa och festa överlag, så varför det är så jobbigt att bara softa på nyår begriper jag inte. Men skit samma. Han får sitta hemma själv, det är ju det han vill.

Ändå försökte han ge mig skuld: "nu får jag sitta helt själv på nyår!". Mindfuck. Först vill han inte. Sen vänder han det till att det är jag som gör att han sitter själv. När det var det han ville hela tiden.

Tack för dina fina ord! Det värmer ska du veta. Gott nytt år till dig med!
  • Anonym (Vcx)

Och som svar på hans mindfuck svarade jag: ja, men det är ju det du vill. Så varför klagar du?
    Nervöst skratt från honom. 

• Anonym (Mia)

Vilken liten klenis han är. Försöka skylla på dig. Bra svarat av dig.

• Anonym (Enannanman)
    Anonym (Vcx) skrev 2024-12-31 14:22:20 följande:

Och som svar på hans mindfuck svarade jag: ja, men det är ju det du vill. Så varför klagar du?
    Nervöst skratt från honom. 

Jag tycker att du gjorde rätt, och jag tycker att du verkar göra framsteg. Ta hand om dina barn och ha ett fint nyår.

Deras mindfuckande har påverkat en så många gånger med att få egen skuld, så de fått en själv att må dåligt. Så skönt om det nu var din tur att vända på det, så får han gott må dåligt själv. För att det förtjänar han i så fall.

Gott nytt år 🥳
  • Anonym (Exfru)

Du är inte nr 1 i hans lista.Barn,ex och vänner verkar viktiga.

• Anonym (Vcx)

Hej alla ì tråden. Jag har hållt distans från honom sen nyår. Vi pratar typ var tredje dag i telefon. Och varje gång jag ringer honom känner jag ett stort motstånd. Jag vill bara vara med mig själv och känna mig lugn. Tänker tillbaka på de år jag var singel och var 100% tillfreds med att bara hänga med mig själv, läsa en bok och äta chips. Försöker ta mig tillbaka till det.
    Det är svårt men jag tar mig dit, steg för steg. 
    Tack för all support! Tack för alla goda råd! Hjärta

• Anonym (Jo)
    Anonym (Vcx) skrev 2025-01-23 21:35:39 följande:

Hej alla ì tråden. Jag har hållt distans från honom sen nyår. Vi pratar typ var tredje dag i telefon. Och varje gång jag ringer honom känner jag ett stort motstånd. Jag vill bara vara med mig själv och känna mig lugn. Tänker tillbaka på de år jag var singel och var 100% tillfreds med att bara hänga med mig själv, läsa en bok och äta chips. Försöker ta mig tillbaka till det.

Du fixar detGlad Önskar dig all lycka
  • Anonym (Betty)

Ok men har ni alltså inte setts alls sen nyår? Frågar han om ni ska ses? Måste du ringa honom ens om det känns som ett motstånd? Kan du inte bara låta bli då och möjligtvis svara om han ringer. Då får du ju verkligen all makt över situationen.
  • Anonym (Bara läst TS)

varför ringer du honom om du känner motstånd? Jag tycker du ska låt han ringa.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Betty) skrev 2025-01-23 23:19:09 följande:
    Ok men har ni alltså inte setts alls sen nyår? Frågar han om ni ska ses? Måste du ringa honom ens om det känns som ett motstånd? Kan du inte bara låta bli då och möjligtvis svara om han ringer. Då får du ju verkligen all makt över situationen.
    Angående att ringa - känner igen det där motståndet när det gällde en partner som jag förlorade känslor och respekt för mer och mer pga dåligt beteende. När jag väl dumpade slutgiltigt gick det rättså lätt att komma över, jag hade väl redan bestämt mig inombords och processat en hel del innan.
  • Anonym (Vcx)
    Anonym (Betty) skrev 2025-01-23 23:19:09 följande:
    Jo vi har setts. Han vill göra saker. Vill att jag ska träffa hans vänner på middag. Vi ska träffa min syster på middag om några veckor. Så han verkar villig till förändring. Men jag har blivit så sårad, han har gjort mig så illa att det är svårt att komma förbi det. Tappat respekten.
  • Anonym (Sameoldsong)

Anonym (Vcx) skrev 2025-01-24 16:46:31 följande:
    Jo vi har setts. Han vill göra saker. Vill att jag ska träffa hans vänner på middag. Vi ska träffa min syster på middag om några veckor. Så han verkar villig till förändring. Men jag har blivit så sårad, han har gjort mig så illa att det är svårt att komma förbi det. Tappat respekten.

Jaha, så gick det med det.

Känner stort motstånd - ringer honom ändå. 

Vill bara vara själv och känna sig lugn - bokar in träffar med hans vänner och din syster. Okej, du kommer nog att hänga med den här myspysen ett tag till.  

Men jag är egentligen inte rätt person att skaka på huvudet åt dig, för jag har själv gett urkassa partners chans på chans, förr. Samt sett väninnor göra samma sak. Det är rätt frustrerande att se på nära håll, och jag hoppas du också droppar såna relationer en dag. När man väl kommit ur det är lättnaden enorm. 

• Anonym (Betty)
    Fast om du känner  motstånd över att ringa och känner för att bara vara själv så förstår jag inte varför du över huvud taget ringer eller träffar honom.
  • molly50
    Men nu har du ju chansen att själv ta makten.
    Sluta ringa honom om du känner motstånd.
    Du behöver inte gå med på att träffas eller ha middagar med honom och din syster eller hans vänner,om du inte vill.
    Du har det ju i dina händer nu.
    Om du känner sådant motstånd så borde det ju inte vara särskilt svårt?
  • Anonym (Vcx)

Det har hänt en sak. Jag har börjat få känslor för en på jobbet. Tänker inte agera på det - don't shit where you eat och allt det där. Vi är vänner dock. Han skriver och säger saker till mig som den andre aldrig skulle göra någonsin. Att jag inte är ensam, att jag är en stark kvinna osv. Han är intresserad av mig och mitt liv. Frågar och lyssnar. Pratar. Kommer ihåg saker jag berättat. Stöttar och lyfter mig.

Skithögen har aldrig gjort något av ovanstående.

• molly50
    Anonym (Vcx) skrev 2025-02-16 15:00:54 följande:

Det har hänt en sak. Jag har börjat få känslor för en på jobbet. Tänker inte agera på det - don't shit where you eat och allt det där. Vi är vänner dock. Han skriver och säger saker till mig som den andre aldrig skulle göra någonsin. Att jag inte är ensam, att jag är en stark kvinna osv. Han är intresserad av mig och mitt liv. Frågar och lyssnar. Pratar. Kommer ihåg saker jag berättat. Stöttar och lyfter mig.

Träffar du fortfarande den här killen i trådstarten?
  • Anonym (Kära TS)

Kände verkligen för dig först, men börjar få lite svårt att känna empati nu. Du har ju valt att vara tillsammans med "skithögen" och bokar in saker med honom.
  • Anonym (Betty)

Då är det väl dags att bryta
  • Anonym (E)

En stark kvinna behöver inte höra det från en man. 
Svar på tråden Var jag elak?