• 1omtänksam

Var jag elak?

Hej Ts! 

Du har redan fått många bra och kloka tips. Men här kommer några tankar och reflektioner från mig också. Kanske kan vara till hjälp. 
    Jag tänker att du rent logiskt vet om att du ska och bör lämna denna man. Men att du inte är emotionellt där än? Kan det vara så? 
    Det är oerhört svårt att lämna och det är lätt att bli medberoende. Men insikt är ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas du hittar pepp och stöd här i tråden till att ta steget att lämna. 
    Jag har några frågor som kommer upp i mig när jag läser. 
    1. Vad drogs du till från första början? Hos honom? Var/är det kanske bra sex? Och egentligen kanske bara det? 
    2. Kom detta han gör mot dig (kontrollerande och manipulativ bla) nu stegvis? Eller kan du se nu i efterhand att han nog alltid varit såhär? 
    Narcissistisk personlighetsstörning? 
    Du skriver att han har en otrygg anknytning. Jag tänker att just det är ingenting som rättfärdigar att han beter sig som en egoistisk röv mot dig. Absolut inte! No way ts! Glöm aldrig det.  
    Jag har själv det (otrygg ambivalent anknytning) pga trauma i min barndom, och visst, ibland gör det det svårt för mig, det kan det göra, men aldrig att jag blir elak och manipulativ för det. Det är heller ingenting som har med anknytnibgsmönstret att göra. Jag tror snarare att han lider av narcissistisk personlighetsstörning. Att det är den som dominerar så att säga. Sen kan han ha otrygg anknytning också. På det. 
    Han kan inte förändra sig. 
    Bara du kan förändra dig själv.  
    Ts! Du förtjänar en likvärdig och en på riktigt kärleksfull relation. Där en ger ser varandra, hjälper och inspirerar och lyfter varandra (därmed inte sagt att alla relationer är toppen, det går såklart upp och ner för dom flesta, men jag tror du förstår hur jag menar) 
    Jag tänker att en relation som bara är helt på hans villkor - är ingen relation. Alls. Har inget med kärlek att göra. Istället handlar det om manipulation och kontroll. Det är därför du måste försöka lämna honom såfort du kan ts! 
    Egen personlig utveckling 

Det du också kan göra, om du vill, är att "öva" på din egna personliga utveckling. Med det menar jag att du blir bättre på att sätta gränser för dig själv. Att du helt enkelt inte tillåter dig längre att bli behandlad illa.
    Nu vet jag inte om du redan gör det, men att ta hjälp av en terapeut kan vara bra. Det för att helt minimera risken att du återigen träffar på en annan kille som är av samma skrot och som vill kontrollera dig. Det är vanligt förekommande dessvärre att en träffar på samma typer igen. Och det ska du inte. Du ska uppleva kärlek som är på lika villkor. 
    Hoppas det går att förstå allt jag skriver om här ovan. Minns att det finns bra och kloka människor även här inne som lyssnar och som finns här. Hoppas du finner mod att lämna helt! 

Önskar dig allt gott ts! ❤️ kram! 
  • 1omtänksam
    Anonym (Samma man?) skrev 2024-12-27 14:34:05 följande:

Vänta nu lite Ts, kan du skriva första bokstaven i hans namn och i vilken stad ni bor i?

Detta var det obehagligaste på länge?.jag har träffat/träffar ibland också en man som är på renaste PRICKEN av han som du beskriver.

Jag får inte skriva att jag saknar honom eller ge han något i form av komplimang i text just för att han känner sig trängd, jag. Han pratar enbart om sig själv fastän det kan ha gått 4 veckor sen vi sågs sist utan en enda tanke på att var intresserad tillbaka. Han säger sig också mått dåligt pga jobbet men sedan efter bara några dagar så är det jag som är felet för jag ställer rimliga krav pga jag bara undrar vart vi står. Han firar också jul med sina barn och ex. På kvällen vart han hos en kompis. Vi hördes inte heller mycket under julen och han vill liksom inte boka in mig i några planer pga att han säger OCKSÅ att han vill vara lite själv nu efter alla firanden och människor omkring. 
    Jag är medveten om att han ger mig brödsmulor och att jag är värd mer men just nu så är relationen mellan oss mer sexuell. Men man är ju ändå ingen robot och har gränser.

Men exakt allt det du skriver om din kille, exakt ALLT stämmer in på mig och min situation och hur han är som person. Exakt allt i detalj.
    Snälla skriv bokstav och stad.

Dessvärre tror jag att det finns flera än en som beter sig såhär illa och kasst .Men skulle det uppdagas att det är samma kille så tyder ju det ännu mer på att saker och ting inte är som det ska. 

Och om en inte får säga att man saknar och älskar en person, för denne "klarar inte av" att höra sådana ord - ja då är det ingen genuin kärlek som går åt båda hållen så att säga. Självklart ska en även få höra positiva kommentarer i en relation. Inte vara den som själv alltid säger men själv aldrig får höra något fint tillbaka. 

Hoppas n båda, du och ts, kan lämna och kunna gå ur relationen med era huvuden högt -  för ni är värda äkta genuin kärlek och framförallt  respekt! 
  • 1omtänksam

Hej igen TS! 

Du skriver bland annat "Jag brukade vara en lugn, självständig, tuff kvinna. Han har gjort mig till ett ångestfyllt våp som tvivlar på min egen inre röst. Och jag hatar det" 

Det är PRECIS så en del  "jobbar". Det handlar om att sakta bryta ner. Tills dom har kontrollen. Få dig att tvivla på dig själv och känna dig precis så som du själv uttrycker här. 

Du måste ta dig ur. Lämna det dysfunktionella  och ta tillbaka den du var och är. Det vill säga en "lugn, självständig och tuff kvinna". Du klarar det ts! Lämna. 

Anonym (Vcx) skrev 2024-12-27 15:54:04 följande:
    Ah ok. Men de kanske är tvillingar som separerades vid födseln. Flört Delar samma skitnödiga personlighet. 
    Vi borde stötta varandra i att dumpa. Varför är det så svårt när han är en skit? Jag brukade vara en lugn, självständig, tuff kvinna. Han har gjort mig till ett ångestfyllt våp som tvivlar på min egen inre röst. Och jag hatar det. Ändå förmår jag inte emotionellt. Hoppas typ på att han ska ta steget så att jag bHej lir fri.
  • 1omtänksam

Förlåt ser nu det var en annan än du ts som skrev hur det kändes och vad hon "förvandlats" till. Men kanske känner du så också? 

Hoppas ni båda som sagt lämnar dessa män och att ni gör det med huvudet högt! Ni är som sagt värda både genuin kärlek och RESPEKT. 

Bra ni kan stötta varandra också ;) 

• 1omtänksam

Han prioriterar bara sig själv ts! Bara sig själv! Självklart borde han ha firat nyår med dig och lagt sina egna känslor åt sidan eftersom du tycker att nyår är mysigt och gärna hade varit med honom.då. Och om man älskar någon som vill vara med en på nyår (och alla andra dagar också) hatar en verkligen nyår då? 

Åh jag blir ledsen och förbannad för din skull. Du måste göra dig fri emotionellt och helt från den mannen. Förstår det är svårt, men jag hoppas du kan få bra och vettiga verktyg av den psykolog du går hos. Om inte så byt till en annan..Du ska inte behöva ha det så som du har det.

Du är värd lycka och kärlek som du aldrig ska behöva ifrågasätta eller som faktiskt skadar dig och sårar dig. Bra  du firar nyår med dina barn. Njut och tänk på DIG nu. Dina behov. Inte hans!! Önskar dig ett fint gott nytt år 🌟

Anonym (Vcx) skrev 2024-12-31 13:06:11 följande:

Han hatar nyår. Så vi ses inte idag. Han fick skuldkänslor när jag blev sur och sa att han kunde komma över på dagen men åka hem sen. Jag sa: Nej, då skiter vi i det.

Jag återtar min självrespekt steg för steg.

Även om han hatar nyår skulle han väl tänkt att det är viktigt för mig och att han vill vara med mig. Jag ska inte ha någon fest eller så, bara umgås tänkte jag. Men det är tydligen för mycket begärt. Så jag firar med mina 3 underbara barn istället och det känns jätteskönt.

Svar på tråden Var jag elak?