Var jag elak?
Hej Ts!
Du har redan fått många bra och kloka tips. Men här kommer några tankar och reflektioner från mig också. Kanske kan vara till hjälp.
Jag tänker att du rent logiskt vet om att du ska och bör lämna denna man. Men att du inte är emotionellt där än? Kan det vara så?
Det är oerhört svårt att lämna och det är lätt att bli medberoende. Men insikt är ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas du hittar pepp och stöd här i tråden till att ta steget att lämna.
Jag har några frågor som kommer upp i mig när jag läser.
1. Vad drogs du till från första början? Hos honom? Var/är det kanske bra sex? Och egentligen kanske bara det?
2. Kom detta han gör mot dig (kontrollerande och manipulativ bla) nu stegvis? Eller kan du se nu i efterhand att han nog alltid varit såhär?
Narcissistisk personlighetsstörning?
Du skriver att han har en otrygg anknytning. Jag tänker att just det är ingenting som rättfärdigar att han beter sig som en egoistisk röv mot dig. Absolut inte! No way ts! Glöm aldrig det.
Jag har själv det (otrygg ambivalent anknytning) pga trauma i min barndom, och visst, ibland gör det det svårt för mig, det kan det göra, men aldrig att jag blir elak och manipulativ för det. Det är heller ingenting som har med anknytnibgsmönstret att göra. Jag tror snarare att han lider av narcissistisk personlighetsstörning. Att det är den som dominerar så att säga. Sen kan han ha otrygg anknytning också. På det.
Han kan inte förändra sig.
Bara du kan förändra dig själv.
Ts! Du förtjänar en likvärdig och en på riktigt kärleksfull relation. Där en ger ser varandra, hjälper och inspirerar och lyfter varandra (därmed inte sagt att alla relationer är toppen, det går såklart upp och ner för dom flesta, men jag tror du förstår hur jag menar)
Jag tänker att en relation som bara är helt på hans villkor - är ingen relation. Alls. Har inget med kärlek att göra. Istället handlar det om manipulation och kontroll. Det är därför du måste försöka lämna honom såfort du kan ts!
Egen personlig utveckling
Det du också kan göra, om du vill, är att "öva" på din egna personliga utveckling. Med det menar jag att du blir bättre på att sätta gränser för dig själv. Att du helt enkelt inte tillåter dig längre att bli behandlad illa.
Nu vet jag inte om du redan gör det, men att ta hjälp av en terapeut kan vara bra. Det för att helt minimera risken att du återigen träffar på en annan kille som är av samma skrot och som vill kontrollera dig. Det är vanligt förekommande dessvärre att en träffar på samma typer igen. Och det ska du inte. Du ska uppleva kärlek som är på lika villkor.
Hoppas det går att förstå allt jag skriver om här ovan. Minns att det finns bra och kloka människor även här inne som lyssnar och som finns här. Hoppas du finner mod att lämna helt!
Önskar dig allt gott ts! ❤️ kram!