• Anonym (Mia)

Älskarinna

Otrohet. Det som klingar så dåligt. Jag går sönder. Jag är boven ändå kan jag inte ge upp. Eller sluta. Ändå trasslar jag in mig mera. Sommaren 23 började jag ligga med min kompis man. Det bara hände. Vi var nära vänner. Nu älskar jag honom. Han säger att han älskar mig. Jag har så många gånger försökt släppa. Så många gånger försökt få honom att släppa mig. Jag har gått till psykolog, jag har läst spaltmeter på nätet. Men jag kan inte. Nu närmar sig julen. Jag vill inte vara den han textar från toaletten. Jag vill inte vara den han smygringer när han åker till affären. Jag vill så mycket mer. Han säger till sommaren är det vi. Jag vill att han lämnar. Men jag vill lämna nu. Jag går sönder. Jag gör illa mig själv. Jag vet att jag skadar min kompis. Jag vet allt. Ändå kan jag inte. Vad är det för fel på mig. Massor såklart. Testat olika psykologer. Lämna säger de. Ingen säger hur. Jag tänker en paus under jul och nyår då han ändå är iväg med familj o släkt. Men jag kommer få höra av min kompis. Om julklappar o middagar. Det är inte synd om mig. Jag har själv satt mig i det här. Bara sluta tänker ni. Om det ändå var så enkelt. 
  • Svar på tråden Älskarinna
  • Anonym (Leya)

Ge han ett ultimatum nu. Berätta för han vad du vill å säg till han att bestämma sig å att du inte väntar för evigt . Då ser du om han älskar dig eller inte . Lämnar han henne så är de ju meningen att de ska vara ni 2. och stannar han hos henne så är de så och då får du glömma han 

• Anonym (Tror det är ruggigt vanligt)
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 00:40:56 följande:
    Tillsammans med hans barn (familjen) under två av dem?
    Jag visste inte att de har barn. Men kanske ändå bäst att bara "försvinna" de två någon månad eller mer istället för att behöva ta de situationerna som kan bli. Det förstör ju också inledningen på deras kärlek som par om den tiden bara är bråk och gräl?

Jag tycker att de bara skall åka iväg de två och kanske lämna en lapp eller ringa ett samtal för att förklara vad som hänt och sedan vara borta tillsammans under en period  Han skulle kunna skriva "Jag lämnar dig för "ts". Ursäkta men vi älskar varandra. Nu vill vi vara i fred en period vi löser det praktiska efter det" och kanske ett foto på han och ts tillsammans.

Naturligtvis en kalldusch men håller de sig borta ett tag så kanske det värsta lagt sig sedan?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tror det är ruggigt vanligt) skrev 2024-12-13 00:09:13 följande:
    Hjelm skrev 2024-12-12 23:25:57 följande:

Innerst inne fattar du att han inte kommer att lämna henne för dig. Varför skulle han? I ett och ett halvt år har du ju visat honom att han kan äta kakan och ha den kvar. Ha både fru och älskarinna. Han har varit otrogen mot sin fru en lång tid nu och vad får dig att tro att han inte skulle vara det mot dig också om ni blev ett par. Men tro mig, det blir ni inte. Dessutom har du själv gått bakom ryggen på din bästa vän.

Dina psykologer har rätt. Du ska bara lämna den här situationen. Hur? Du säger till honom att du inte vill mer och står fast vid det.

Hur du ska hantera sveket mot din väninna är svårare. Troligtvis behöver du bryta all kontakt med henne också, om du har någon som helst anständighet kvar. Den blir tuff att förklara.

Varför är ni så negativa? Han har kanske en helt vettig anledning att vänta? Frun kan vara tex gravid, en anhörig till henne som nyss gått bort...kan vara vad som helst som gör att det inte är bra läge nu. Ni kan ju ha rätt givetvis, men ni kan också ha fel. 

Han säger till sommaren är det vi, varför skall inte TS vara hoppfull och tro på det? På sommaren kan de åka iväg bara de två, stänga av telefonerna och slippa det akuta dramat och bara älska med varandra i 4 veckor på nån vacker solig plats. 

Låter lite länge att vela i 2 år. Så länge behöver man knappast vänta. 
  • Anonym (Råka?)

Man råkar inte ha sex med någon. Könsdelar råkar inte få kontakt. Kroppsvätskor råkar inte utbytas. Och man råkar inte ha en relation med sin väns partner i flera år!

• Anonym (älskarinnan)
    Anonym (J) skrev 2024-12-13 00:33:43 följande:

Han kommer inte lämna henne för dig, tro mig jag vet. Lämna för din värdighets skull.

Jisses... Nej, det vet du inte!

Min make sedan sex år tillbaka var gift med någon annan när jag träffade honom. Jag var också med någon annan. Det var svårt för oss att bryta med våra respektive, av olika anledninar. Jag bröt upp med min efter ca 4 månader - ville hellre vara singel eller med den nya, resonerade jag. Han hade det svårare eftersom de var gifta och det fanns små barn med i bilden, plus ett transferår i USA... Så vi hade mest virtuell kontakt, men känslorna grodde.

Det som till slut fick honom att lämna var att jag backade, sa att det blev för jobbigt för mig. Höll avstånd ca tre veckor. Då fick han panik utav saknaden, och tog steget att lämna. Det var en jobbig period, men SÅ VÄRT DET.

Vi har varit tillsammans och bott ihop i 12 år nu, gifta i snart 7. Vi flyttade inop inom ett halvår. 
  • Anonym (älskarinnan)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-13 08:19:24 följande:
    Låter lite länge att vela i 2 år. Så länge behöver man knappast vänta. 
    Kan vara bättre så. Hormoniella förälskelsekänslor varar ca 2 år. Är det inte bättre att liksom rida ut den vågen innan man överger sitt liv?
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-13 07:06:11 följande:

Finns som tur var ibga omyndiga barn i bilden. Jag tycker anledningen till att han väntar rent objektivt är vettig. Men då borde vi ju också vänta. Jag vill trycka stopp och sen om han är redo till sommaren kan det bli vi. Men trycker jag stopp så kommer han mest troligt stanna med sin fru och då var all tid i onödan. Lite så snurrar mitt huvud. Jag vet att jag kommer vara tvungen att bryta med min vän hur det än blir. Det jag gjort är oförlåtligt. 

Och vilken anledning är det...?

Nej ts, det är inte tid i onödan om du trycker stopp nu. Däremot all tid fram till sommaren, och särskilt när du inser att han drar på det ytterligare. Du skadar bara dig själv i det här.

Tips: Läs på om "sunk cost fallacy" som gör att folk spelar bort hela sin samlade livsförmögenhet på spel t ex. Kort sagt så är man mer ovillig att lämna ju längre tiden går, för man tror på något sätt att man ska kunna få tillbaka det man investerat. Det som är investerat ÄR redan förlorat, det får man inte tillbaka. Det enda man kan göra är att stoppa fortsatta förluster.
  • Anonym (älskarinnan)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-12-13 08:59:15 följande:
    Och vilken anledning är det...?

Nej ts, det är inte tid i onödan om du trycker stopp nu. Däremot all tid fram till sommaren, och särskilt när du inser att han drar på det ytterligare. Du skadar bara dig själv i det här.

Tips: Läs på om "sunk cost fallacy" som gör att folk spelar bort hela sin samlade livsförmögenhet på spel t ex. Kort sagt så är man mer ovillig att lämna ju längre tiden går, för man tror på något sätt att man ska kunna få tillbaka det man investerat. Det som är investerat ÄR redan förlorat, det får man inte tillbaka. Det enda man kan göra är att stoppa fortsatta förluster.
    Tror knappast TS vill säga det - det kan vara så specifikt och privat att tråden mister sin anonymitet. (Borde du väl förstått - annars skulle väl TS redan ha skrivit om detta).

Jag tycker inte du ska ge råd om att TS ska trycka på stop, bara pga dina egna åsikter, när du iten har alla fakta. Ta har sagt att det finns ett starkt skäl till att tro på mannen när han säger "till sommaren". Vem är du att misstro både honom och henne?

TS. Det du KAN göra är:

1) Om du inte egentligen tror på anledningen han har att dra ut på det - så backa och se om han reagerar. De flesta är på 'beroende' av sina otrohetspartners att hjärnan reagerar starkt, och han kan komma att utvärdera sina skäl för att vänta ordentligt. Utfallet kan vara bra eller dåligt, men du har iaf då tagit bort väntetiden på 6 månader (och utfallet kommer högst antagligen vara samma som det skulle vara 'till sommaren'.

2) Om du tror på anledningen, så vänta. Men ta hand om dig själv under dessa sex månader. Ifall du är singel till sommaren, så kan du ha tränat, läst, mediterat, och kommer vara mentalt och fysiskt starkare både för att ta emot en eventuell smärr, och för att ha ett fortsatt bra liv med eller utan honom. Jag skulle råda dig till att skriva ner alla dina känslor och beslut i ett brev som du ska öppna tex i 1a juli - kommer han med flera undanflyter då, så ska du lämna. Bestäm detta NU. Eventuellt testa att köra radio silence 3 veckor, och se om han kommer tillbaka till dig då. Sätt upp reglerna för dig själv i brevet. 
  • Hjelm
    Anonym (Tror det är ruggigt vanligt) skrev 2024-12-12 22:52:56 följande:

Det är lätt att bli kär i sina vänners män. Det är något med att de väljer bra karlar, det gör INTE jag.

Hade en bra karl haft en sidorelation med sin frus bästa vän bakom hennes rygg?
  • Anonym (123)

Jag dömmer dig inte, och förstår att du sitter i en riktigt dryg sits. Har varit i samma förutom det där med bästa vännen, och vi blev och är ett par, så visst kan det bli bra. Men en fråga, har killen och din vän ett kärleksförhållande, har dom sex osv. Jag hade aldrig klarat av det.. 

Svar på tråden Älskarinna