• Anonym (Tess)

Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)

Jag är så vansinnigt avundsjuk på att min kille skaffade barn med en kvinna innan han träffade mig. Känner mig otillräcklig innan jag och han också kommer dit men eftersom vi är relativt nya kommer det ju inte ske på ett tag. Känner så här trots att han visar att han vill vara med mig. Han var den som gjorde slut med henne men ändå kan jag inte sluta tänka på att de älskade varandra i många år och gjorde det största man kan göra ihop. Han vet inte om att jag känner så här och det tänker jag inte berätta heller förstås.

Känns som att hon är den speciella för alltid för att de delade så många år ihop och skaffade barn. Tänker jag fel? Vad ska jag göra för att må bättre? Att göra slut är INTE ett alternativ. 
  • Svar på tråden Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-12 16:36:12 följande:
    Att ventilera aspekter av relationen handlar mycket om hur analytisk man är som person och ens tendens att grubbla och oroa sig.  Det är inte automatiskt likhetstecken mef en dysfunktionell relation. Det finns otroligt många bra aspekter  men det är ju inte det forumet är till för.
    Fast du ventilerar inte, du ältar samma saker om och om igen. I flera trådar har du berättat om ditt mående och er relation, och inget händer. Du mår fortfarande inte bra, och vill fortfarande inte låta dig träffa barnet. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 16:44:58 följande:
    Fast du ventilerar inte, du ältar samma saker om och om igen. I flera trådar har du berättat om ditt mående och er relation, och inget händer. Du mår fortfarande inte bra, och vill fortfarande inte låta dig träffa barnet. 
    Har inte träffat hans barn pga att barnfrågan inte är löst. Inget som löser sig från en månad till en annan. Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte hade träffat mig om han 100% bestämt sig för att aldrig ha barn. 

Han är kluven i frågan av olika anledningar och innan man landat i något är det ju oansvarigt att låta hans barn fästa sig vid mig på nytt, eller hur? Det handlar inte om att vi som par är dysfunktionella eller toxiska
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-12 17:07:27 följande:
    Har inte träffat hans barn pga att barnfrågan inte är löst. Inget som löser sig från en månad till en annan. Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte hade träffat mig om han 100% bestämt sig för att aldrig ha barn. 

Han är kluven i frågan av olika anledningar och innan man landat i något är det ju oansvarigt att låta hans barn fästa sig vid mig på nytt, eller hur? Det handlar inte om att vi som par är dysfunktionella eller toxiska
    Vi får väl se när nästa tråd kommer...
  • Anonym (Mia)

Din första tråd kom i juni, och då handlade det mkt om exet. Sedan har det varit trådar om du ska dejta andra, om ni inte ska flytta ihop och lite andra vinklingar. 

Jag lovar, en sund och hälsosam relation består inte av allt detta drama du skapar och funderar på. 
  • Anonym (Fly)

Du läser in en massa tankar och känslor i hans beteende. Allt tolkar du efter hur du önskar. Tänk om han gör samma sak? Exempelvis om du blir gravid nu. Han kommer med all sannolikhet säga:
    ?Men det fattar du väl att vi inte kan behålla en bebis när du inte ens träffat mitt barn? Jag trodde att du fattade och var okej med att göra abort eftersom jag varit tydlig med att jag inte är redo för barn med dig. Jag är ju inte ens trygg med att låta dig träffa mitt barn ochr ljusår ifrån att ens bli sambo!? 

Ni är ju inte ens förälskade utan han tycker du är besvärlig om du hör av dig för ofta. Jag har varit gift med min make i 10 år och redan dag ett så hade vi daglig kontakt. Är man kär så vill man ha kontakt! Ofta! 

Jag tror tyvärr att din kille håller dig som reserv tills han träffar någon han blir kär i. Allt tyder på det. Bli du gravid så kommer han insistera på abort. Och ta förgivet att du fattat det hela tiden,

• Anonym (Tess)
    Anonym (Fly) skrev 2024-12-12 17:37:18 följande:

Du läser in en massa tankar och känslor i hans beteende. Allt tolkar du efter hur du önskar. Tänk om han gör samma sak? Exempelvis om du blir gravid nu. Han kommer med all sannolikhet säga:
    ?Men det fattar du väl att vi inte kan behålla en bebis när du inte ens träffat mitt barn? Jag trodde att du fattade och var okej med att göra abort eftersom jag varit tydlig med att jag inte är redo för barn med dig. Jag är ju inte ens trygg med att låta dig träffa mitt barn ochr ljusår ifrån att ens bli sambo!? 

Ni är ju inte ens förälskade utan han tycker du är besvärlig om du hör av dig för ofta. Jag har varit gift med min make i 10 år och redan dag ett så hade vi daglig kontakt. Är man kär så vill man ha kontakt! Ofta! 

Jag tror tyvärr att din kille håller dig som reserv tills han träffar någon han blir kär i. Allt tyder på det. Bli du gravid så kommer han insistera på abort. Och ta förgivet att du fattat det hela tiden,

Näe. Han hör alltid av sig först till mig ochvi har daglig kontakt. Men du kanske blandar ihop mig med "Namn?". Han ville bli ett par och säger ofta hur kär han är.
  • Jemp
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-12 09:31:16 följande:
    Du får det att låta som att ansvaret på att inte skydda sig enbart ligger på mig? Att han slarvar tyder på att han är ok med en graviditet. Det är inget jag gissarutan något jag FRÅGAT honom uttryckligen.  Han är rädd att ta ett beslut just nu men har en "händer det så händer det"-attityd.   Inte optimalt men så är det och kanske ändrar det sig när vi blivit mer etablerade. Jag är medveten om att det är tidigt i relationen och att aöga att jag "planerar" barn är också fel. Hade jag ljugit om att jag står på preventivmedel hade man kunnat anklaga mig för det men så är inte fallet.

Vi känner ju varandra sedan innan och hans son tyckte mycket om mig, så vi har ett visst försprång där. En graviditet är tillräckligt lång för att man ska hinna flytta ihop om så skulle ske. Kan nämna att han och hans ex heller inte bodde ihop när hon blev gravid, trots 15 år ihop. Hur lång en relation är är bevisligen INTE förutsägande för huruvida man funkar med barn.

Vi har det underbart när vi ses och det finns mycket i den relationen som får mig att må bra. Vi ses relativt ofta och görs dagligen på telefon.

Ansvaret att skydda sig ligger på båda men det innebär inte att man slipper ansvar för att den andra inte tar det- tvärtom! 
    Varför önskar du ett barn med så negativ pappa? In i en instabil relation. 

En graviditet är absolut inte tillräckligt lång för att flytta ihop och få en fungerande vardag och bygga en relation med en (blivande) familjemedlem du inte träffat på väldigt länge. Förutsatt att pappan slutar vela då, och inte istället väljer att avsluta. 

Jag förstår helt enkelt inte varför man vill sätta varken sig själv eller sitt barn i den sitsen. Din inställning till vad barnet ska lösa i ditt liv låter extremt naiv. 

• Jemp

Du säger att barn för dig är en dealbreaker. Vad innebär det för dig? Hur många år till ska du vänta tills han bestämmer sig för om du är värd att satsa på eller inte?
  • Jemp
    Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 15:10:40 följande:

TS, det är precis såhär sånna som vi blir behandlade på FL. Man får alltid till sig att man ska dumpa, gå vidare, få höra att man är besatt och att man blir utnyttjad. Patetiska människor som är missnöjda med sina egna liv generellt och tror sig veta att dom VET EXAKT vad ens partner vill och tänker nu och framåt. Det enda dom är ute efter på sättet dom skriver är att få oss osäkra och ännu mer ängsliga. Dom är inga flugor på väggarna som är med och hör på samtal och kan lägga sina spådomar vitt och brett om vad dom ser i relationens framtid. 
    Men så fort det dyker upp en solskenshistoria om någon hoppfull tjej/kille i liknande sits som oss där allt faktiskt slutade lyckligt efter en tid så är dom snabbare än blixten bort från tråden just för att dom hade fel! 

STORT LYCKA TILL TILL OSS TS! JAG HOPPAS ATT VÅRT 2025 BLIR TILL DET ALLRA BÄSTA FÖR OSS! 

Frågan är väl varför ni vill låta er bli behandlade så dåligt. 
  • Anonym (Tess)
    Jemp skrev 2024-12-12 21:00:48 följande:
    Du säger att barn för dig är en dealbreaker. Vad innebär det för dig? Hur många år till ska du vänta tills han bestämmer sig för om du är värd att satsa på eller inte?
    Ja hur ska man veta när man får nog? 

Vi hade faktiskt ett snack om julen i går kvälll  och helt oväntat bjöd han in mig att fira med sonen och hans föfäldrar :) han visste inte att jag skulle resa bort men vi ska ses i mellandagarna allihppp :)
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-13 06:14:52 följande:
    Ja hur ska man veta när man får nog? 

Vi hade faktiskt ett snack om julen i går kvälll  och helt oväntat bjöd han in mig att fira med sonen och hans föfäldrar :) han visste inte att jag skulle resa bort men vi ska ses i mellandagarna allihppp :)
    Hur kan han inte veta att du reser bort i jul? Pratar ni inte om en sån viktig sak som att fira jul förrän typ nån vecka innan? Jättekonstigt tycker jag. 

Igen, förhållandet låter faktiskt inte särskilt seriöst och äkta utan mer ytligt?

Men jag hoppas det blir som du vill denna gång och att allt går bra.
  • Anonym (Flerbarnsmamma)

Svartsjukan kan bli farlig. Mitt c som ja lämnade hade en tjej som var svartsjuk på mig trots ja lämnade honom hon höll på o ringde mej när hon var full även fast ja hade lämnat honom 4 år före osv. Dom häll ihop ett tag hon var lika korkad i alla år. Har aldrig gillat henne. Tyvärr har han en ny nu som är väldigt svartsjuk o sjuk o huvudet,  . Vi har två barn tillsammans. Jag var aldrig svartsjuk av mig o är inte de fortfarande. De finns ingen anledning. Alla är vi begagnade 😂 de är bättre o släppa de för att vara svartsjuk kommer förstöra din tillit på honom o då förstörs ert förhållande till slut. Lev här o nu med honom istället o glad gör hans skull. Barnen kommer med på köpet och de är underbar?
     Du har väl ocå haft sex med någon annan än honom?  

• Anonym (Tess)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-12-13 06:33:56 följande:
    Hur kan han inte veta att du reser bort i jul? Pratar ni inte om en sån viktig sak som att fira jul förrän typ nån vecka innan? Jättekonstigt tycker jag. 

Igen, förhållandet låter faktiskt inte särskilt seriöst och äkta utan mer ytligt?

Men jag hoppas det blir som du vill denna gång och att allt går bra.
    Tack! Men..ytligt, för att vi spikade planer två veckor innan? Hur långt i förväg tycker du är rimligt? Vi hade pratat om julen lite löst för ett par veckor sedan och då visste inte varken han eller jag hur exakt vi skulle fira. Bestämde så sent som igår morse att jag skulle resa bort, en av mina föräldrar fick ledigt när det var tänkt att hen skulle jobba på julafton så var oklart om vi skulle få till nåt vettigt. Vi bor så långt ifrån att man ofta bara kan ses halvvägs om det inte är en längre semester.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2024-12-13 07:07:29 följande:

Svartsjukan kan bli farlig. Mitt c som ja lämnade hade en tjej som var svartsjuk på mig trots ja lämnade honom hon höll på o ringde mej när hon var full även fast ja hade lämnat honom 4 år före osv. Dom häll ihop ett tag hon var lika korkad i alla år. Har aldrig gillat henne. Tyvärr har han en ny nu som är väldigt svartsjuk o sjuk o huvudet,  . Vi har två barn tillsammans. Jag var aldrig svartsjuk av mig o är inte de fortfarande. De finns ingen anledning. Alla är vi begagnade 😂 de är bättre o släppa de för att vara svartsjuk kommer förstöra din tillit på honom o då förstörs ert förhållande till slut. Lev här o nu med honom istället o glad gör hans skull. Barnen kommer med på köpet och de är underbar?
     Du har väl ocå haft sex med någon annan än honom?  

Du har en poäng men det handlar ju inte  sexet utan om själva barnplanerandet. Han har berättat att han var less på mycket i förhållandet med exet innan de skaffade barn men ÄNDÅ ville han det med henne när det kom till kritan. Förstår att det fanns andra faktorer som tex att han verkligen ville ha barn just då, att han då inte hade så dålig erfarenhet av barnaskaffande etc men min hjärna försöker få det till att hon var mer "speciell" och ser viljan att skaffa barn som ett mått på hur speciell en relation är.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-13 07:38:19 följande:
    Du har en poäng men det handlar ju inte  sexet utan om själva barnplanerandet. Han har berättat att han var less på mycket i förhållandet med exet innan de skaffade barn men ÄNDÅ ville han det med henne när det kom till kritan. Förstår att det fanns andra faktorer som tex att han verkligen ville ha barn just då, att han då inte hade så dålig erfarenhet av barnaskaffande etc men min hjärna försöker få det till att hon var mer "speciell" och ser viljan att skaffa barn som ett mått på hur speciell en relation är.
    Tänker du aldrig att ja, hon var väldigt speciell för honom DÅ. Precis som du troligen är speciell för honom idag.  De hade väl varit ett seriöst par under väldigt lång tid om jag minns rätt? Då är det ganska naturligt att gemensamt barn är nästa steg, särskilt då de båda verkligen ville det. 

När det gäller er är er relation rätt ny och dessutom inte alls stabil. Mycket bråk och svartsjuka från ditt håll i alla fall och ni har även brutit upp en gång då det verkligen inte fungerade mellan er.

Du säger att det känns bättre nu och det verkar det på nåt sätt göra eftersom han väljer att fortsätta med dig. Men att du egentligen inte har ändrat dina tankar det minsta (som det verkar på alla dina trådar) vet han inget om. Bara en tidsfråga tills det sker och då hamnar ni på samma plats igen. Det är troligen det han oroar sig över och därför vill skydda sin son för mer drama.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Fly) skrev 2024-12-12 17:37:18 följande:

Ja nu har han bjudit in mig till familjen i mellandagarna så får hoppas han inte hittar nån han blir kär i innan dess. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-12-13 08:36:19 följande:
    Tänker du aldrig att ja, hon var väldigt speciell för honom DÅ. Precis som du troligen är speciell för honom idag.  De hade väl varit ett seriöst par under väldigt lång tid om jag minns rätt? Då är det ganska naturligt att gemensamt barn är nästa steg, särskilt då de båda verkligen ville det. 

När det gäller er är er relation rätt ny och dessutom inte alls stabil. Mycket bråk och svartsjuka från ditt håll i alla fall och ni har även brutit upp en gång då det verkligen inte fungerade mellan er.

Du säger att det känns bättre nu och det verkar det på nåt sätt göra eftersom han väljer att fortsätta med dig. Men att du egentligen inte har ändrat dina tankar det minsta (som det verkar på alla dina trådar) vet han inget om. Bara en tidsfråga tills det sker och då hamnar ni på samma plats igen. Det är troligen det han oroar sig över och därför vill skydda sin son för mer drama.
    Jo absolut måste de haft något speciellt. Jag har också haft relationer förut. Biten jag ibte förstår är hur han gick från att nästan göra slut med henne till att satsa på barn och hela köret. Han fick t.o.m nästan övertala henne att skaffa barn då hon var tveksam, trots att hon var 38 år. En sjuk grej är att de aldrig någonsin bott ihop heller trots lång relation. 

Tack och lov bråkar vi inte längre och har inte gjort en enda gång sedan vi började om igen . Men ja, mina tankar är problematiska. De upptar inte längre hela min tillvaro som sist men det finns  saker att jobba på. Även om jag inte gör dem till hans problem längre och vet hur jag ska agera så är det ju inte kul att bära på.

Det jag tror han oroar sig för på riktigt är huruvida han kommer våga satsa på att skaffa fler barn, en fråga som han haft blandade känslor kring redan innan jag kom in i bilden. 
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-13 08:49:48 följande:
    Jo absolut måste de haft något speciellt. Jag har också haft relationer förut. Biten jag ibte förstår är hur han gick från att nästan göra slut med henne till att satsa på barn och hela köret. Han fick t.o.m nästan övertala henne att skaffa barn då hon var tveksam, trots att hon var 38 år. En sjuk grej är att de aldrig någonsin bott ihop heller trots lång relation. 

Tack och lov bråkar vi inte längre och har inte gjort en enda gång sedan vi började om igen . Men ja, mina tankar är problematiska. De upptar inte längre hela min tillvaro som sist men det finns  saker att jobba på. Även om jag inte gör dem till hans problem längre och vet hur jag ska agera så är det ju inte kul att bära på.

Det jag tror han oroar sig för på riktigt är huruvida han kommer våga satsa på att skaffa fler barn, en fråga som han haft blandade känslor kring redan innan jag kom in i bilden. 

Jag bor inte tillsammans (iallafall inte på heltid) med min särbo som jag väntar mitt andra gemensamma barn med. Det funkar bättre så här bland annat på grund av hans jobb men andra anledningar också. När det här barnet är fött kommer han däremot behöva vara hos mig på heltid ett tag iallafall eftersom jag ska göra kejsarsnitt.  Så man måste inte alltid bo tillsammans. 

Annars så tänker jag att du kanske borde prata med någon om det här. Visst skulle du kanske kunna träffa nån utan barn men då kanske det skulle vara annat du störde dig på med hans ex. Jag har själv gjort misstaget att bråka med min kille om hans ex och saker som har hänt förut , till slut kände jag att det är så otroligt onödigt och att det bara förstör. Det bästa är väl att inte tänka på det så mycket men om du har svårt med det borde du kanske som sagt prata med någon. 

Svar på tråden Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)