• Anonym (Fly)

Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)

Anonym (Tess) skrev 2024-12-10 15:46:21 följande:
    Jag mår absolut inte bra av olika anledningar men hur menar du med att jag är fixerad vid min kille och hans barn?  När jag ännu inte fått träffa barnet och bli inkluderad som förut är det väl helt naturligt att oroa sig om när det sker? Klart man tänker på framtiden särskilt när det gått snett en gång innan.

Tankarna på exet är däremot 100% onödig och okonstruktiv fixering, ja. Känslorna är inte lika överväldigande som i början men dyker upp då och då.

Du kommer känna samma om du blir gravid. Du kommer känna att du tjatat dig till ett barn mot hans vilja.  Du kommer känna att han redan gått igenom allt magiskt med henne och att det inte är speciellt med ultraljud mm med dig. Du kommer bli sur när han måste lämna dig och bebisen för att prata med exet om det andra barnet, fira det andra barnet med exet eller hitta p saker med sitt första barn. Troligtvis kommer han vilja ge sitt barn mer egentid när barnet kommer för att kompensera och då känner du dig övergiven. 
    Du kommer aldrig uppleva kärnfamiljen. Någonsin. 

Men det värsta kommer nog vara att du fått tjata dig till en bebis. Med exet var det hans initiativ för att han ville ha barn med henne. Han gjorde ju hellre slut med dig innan än att få barn med dig. 

Statistiken för att ni ska hålla ihop är rätt mörk. Så fråga dig själv hur din svartsjuka kommer påverka dig senare. Hur kommer du må när det tar slut och nya styvmamman kör din bebis i vagnen eller firar varannan jul med ditt barn?

• Anonym (Fly)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-12 17:07:27 följande:
    Har inte träffat hans barn pga att barnfrågan inte är löst. Inget som löser sig från en månad till en annan. Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte hade träffat mig om han 100% bestämt sig för att aldrig ha barn. 

Han är kluven i frågan av olika anledningar och innan man landat i något är det ju oansvarigt att låta hans barn fästa sig vid mig på nytt, eller hur? Det handlar inte om att vi som par är dysfunktionella eller toxiska

Du läser in en massa tankar och känslor i hans beteende. Allt tolkar du efter hur du önskar. Tänk om han gör samma sak? Exempelvis om du blir gravid nu. Han kommer med all sannolikhet säga:
    ?Men det fattar du väl att vi inte kan behålla en bebis när du inte ens träffat mitt barn? Jag trodde att du fattade och var okej med att göra abort eftersom jag varit tydlig med att jag inte är redo för barn med dig. Jag är ju inte ens trygg med att låta dig träffa mitt barn ochr ljusår ifrån att ens bli sambo!? 

Ni är ju inte ens förälskade utan han tycker du är besvärlig om du hör av dig för ofta. Jag har varit gift med min make i 10 år och redan dag ett så hade vi daglig kontakt. Är man kär så vill man ha kontakt! Ofta! 

Jag tror tyvärr att din kille håller dig som reserv tills han träffar någon han blir kär i. Allt tyder på det. Bli du gravid så kommer han insistera på abort. Och ta förgivet att du fattat det hela tiden,

Svar på tråden Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)