• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:29:28 följande:

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

Du blev inte daltad med enligt alla dina tidigare svar här och i andra trådar. Snarare skriker det vanvård.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:28:02 följande:
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
    Men det är ändå viktigt att klanka ner på henne...jahapp
  • Anonym (123)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

För 40 år sedan fick jag oboy och sockrade flingor eller sirapslimpa till frukost varje dag. Mamma försökte ge mig nyttigare saker men det resulterade bara i att jag inte åt någonting. Aldrig haft en storlek större än S på kläder.
  • Anonym (Tara)
    Anonym (123) skrev 2024-11-26 16:36:57 följande:
    För 40 år sedan fick jag oboy och sockrade flingor eller sirapslimpa till frukost varje dag. Mamma försökte ge mig nyttigare saker men det resulterade bara i att jag inte åt någonting. Aldrig haft en storlek större än S på kläder.
    Men krävde du att få en viss mat till frukost, annars vägrade du komma upp ur sängen?

Det är ju det det handlar om. Att barn tillåts bli familjens överhuvud.
  • Anonym (Tara)
    Anonym (XX&) skrev 2024-11-26 16:33:20 följande:
    För 20 år sedan? Tror du inte att Ts är äldre än 20 år för det första.

För det andra har dagens unga människor uppfostrats av dagens äldre människor, så det borde vara där roten till det onda ligger om det finns något problem. 
    Haha, SJÄLVKLART tror jag att TS är äldre än 20 år. Det är ju inte hennes ålder som åsyftas, utan synen på föräldraskap och barnuppfostran för 20 år sedan jämfört med idag. Herregud.
  • Anonym (XX&)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:46:29 följande:
    Haha, SJÄLVKLART tror jag att TS är äldre än 20 år. Det är ju inte hennes ålder som åsyftas, utan synen på föräldraskap och barnuppfostran för 20 år sedan jämfört med idag. Herregud.
    20 år är inte så länge att det gör någon större skillnad. Men du är fortfarande ung, så det känns kanske så. 

Vi talar alltså om 2004/2005? Ja ojojoj vad länge sedan. 

Jag tror det du åsyftar snarare är 70-80-tal. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:29:28 följande:

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

Inte samma sak alls, hon är vuxen , hon har inte problem för att hon inte lärt sig som barn.  Om man hanterar tre barn med NPF dagligen - det kräver en del. 
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:44:12 följande:
    Men krävde du att få en viss mat till frukost, annars vägrade du komma upp ur sängen?

Hon kräver det inte, det är något vi kommit överens om tillsammans. Hon vet att det inte är hon som bestämmer och att hon ska leva upp till sin del av dealen.
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

Sorry, men du vet inte vad du pratar om. Jag skulle vilja se dig kontrollera ett barn med NPF. Du skulle nog bli väldigt överraskad. TRE barn med NPF - då är hon duktig om det funkar någorlunda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:44:12 följande:

Riktigt så var det inte om jag minns rätt. Och det handlar inte om att barn bestämmer allt, utan det handlar om att man kommer överens om något som fungerar i en situation som ungdomen har väldigt svårt med. 

Jag har jobbat i 12 år i ett behandlingshem för ungdomar med NPF. Och det är precis såna där "deals" som gjordes då. Hade man då sagt att ungen får minsann göra så som vi säger, så hade vi inte lyckats med ett enda barn där. Så, jag tror inte bara att du har fel i den punkten, utan jag vet. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost