• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (J)

Vilket ts var emot, tex ge frukost på sängen. För att se Om fralla funkar då. 

• Anonym (J)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 14:36:43 följande:
    Håller med här. Om detta är vad någon kan få i till frukost har denne fått prova mycket annat.

Personligen ser jag verkligen inte något problem. Hellre detta än att barnet inte klarar av dagen, som om det vore bra... Många äter dessa saker på eftermiddagen om de måste lägga på sig så det gör ingen skillnad på när förutom för barnet som iaf får ork på förmiddagen.
    Ork som varar hur länge?.? Sockerbomb. Det är ju förmodligen det folk menar som är emot donuten. Men ts vill ju inte prova att ge vanlig frukost på sängen. Alternativt pannkakor eller pannkakstårta. Yoggi. Pizzsbullar. Finns massor med bättre alternativ än en donut
  • Anonym (J)

Så det handlar ju inte (iallafall i mitt fall) om att klanka ner men jag tycker det är väldigt konstigt att inte ens vilja prova ge frukost med fralla i sängen För o se om det är orken det handlar om eller vad det är. 

• Anonym (J)

Sen kan jag tycka att om man är SÅ trött så man inte ens orkar gå ur sängen, ska man verkligen till skolan då? Om barnet väger så lite så kanske det drar ner orken? 

Det är ju bara ren oro här. Inget kritiserande 

• Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:41:47 följande:

Sen kan jag tycka att om man är SÅ trött så man inte ens orkar gå ur sängen, ska man verkligen till skolan då? Om barnet väger så lite så kanske det drar ner orken? 

Det är ju bara ren oro här. Inget kritiserande 

Som sagt, det här har vi kämpat med sen hon var liten. Vi har redan provat ofantligt mycket.

Hon är skoltrött, inte trött-trött. Däremot så mår hon mycket bättre och blir mer positiv när blodsockret höjs. Hon orkar lämna sängen, annars hade ju inte kladdkakan fungerat heller. Det tar däremot bort tjatet att få upp henne när hon vet att något gott väntar. Hon är inte sjuk.
  • Anonym (KaramEllen)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:22:00 följande:
    Skapa inte tråden då?
    Nu var det ju så att TS frågade vad som händer efter att en orosanmälan gjorts. Hen bad inte om råd angående kosten eftersom de redan följer de råd de fått av vården. 
  • Anonym (KaramEllen)

Jag beklagar alla konstiga svar du har fått! 

Soc kommer kanske att höra av sig. I ditt läge hade jag sett till att redan innan dess ha letat upp journalanteckningar från dietisten som du kan läsa upp på så vis förklara att den här frukosten är i enlighet med råd därifrån.

Jag gissar att ni redan tidigare jobbat med matdagbok, så ha sån till hands också, gärna inklusive dietistens kommentar. 

Ge Soc kontaktuppgifter till dietisten ocv andra vårdgivare som kan intyga att ni länge samarbetat med vården angående dotterns kost. 

Min erfarenhet är att ditt ord som förälder inte är värt någonting i Soc ögon, så du behöver ha andra som backar dig. 

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 15:04:20 följande:
    Som sagt, det här har vi kämpat med sen hon var liten. Vi har redan provat ofantligt mycket.

Hon är skoltrött, inte trött-trött. Däremot så mår hon mycket bättre och blir mer positiv när blodsockret höjs. Hon orkar lämna sängen, annars hade ju inte kladdkakan fungerat heller. Det tar däremot bort tjatet att få upp henne när hon vet att något gott väntar. Hon är inte sjuk.
    Ja okej, men då hänger jag med. Vissa saker verkade bara lite märkliga innan
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:38:19 följande:
    Ja, men det kan sndra med ha, eller egna erfarenheter.

Jag har inte bara ifrågasatt utan givit tips också. 
    Jag menade egentligen inte ens om erfarenhet med NPF här utan tänkte främst att här har vi en mamma som är orolig för att hon har fått en soc-anmälan över "ingenting". Och jag tyckte att man borde vara mer uppmuntrande, inte ifrågesätta och kritisera allt hon skriver. Hon behöver ju hjälp av oss här, inte att man sänker henne ytterligare. DET var min poäng. 
  • Hjelm

Ja, självklart reagerar man på att någon ger sitt barn godis till frukost.
    Hur soc kommer att reagera på det om du berättar din syn på saken är dock en annan sak.
    Men det är många barn som inte gillar att gå upp på morgonen men de flesta föräldrar löser det ändå utan att muta dem dem socker.

Svar på tråden Socanmäld pga frukost