• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 11:55:58 följande:
    TS följer råd från dotterns dietist. Är det samma sak som att ge upp, tycker du? 

Dietistens råd låter inte så hälsosamma.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:09:20 följande:

Dietistens råd låter inte så hälsosamma.
    Och alternativet är vad? Att hon inte äter alls och inte kommer till skolan?
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:51:19 följande:
    Men det går inte att jämföra det med vanlig skoltrötthet. Hon har ett syskon med ångest, det är något helt annat.
    Skoltröttheten beror väl på den npf hon har eller? Även om hon är skoltrött ska hon väl vilja gå upp på morgonen? eller är hon bara sådan på vardagarna och inte helgerna? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:12:34 följande:
    Prova ge henne en fralla i sängen EN gång? Så ni slipper sötsakerna 
  • Anonym (Skoj?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 09:48:57 följande:
    Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

Skoj-tråd?
    Blodsockret går riktigt ordentligt uppååt vid sådana intag. Även O'boy och höga sockerhalter i vissa flingor m.m.
  • Anonym (.)

Något gott som är mer hälsosamt? Som sagt, finns mycket gott som inte är rena sockerbomberna. T.ex. sockerfria produkter som ändå smakar väldigt gott.
    Hon har väl inte provat ALLA tänkbara frukostar och ratat alla, eller vad?

Gillar hon banan t.ex.? Det måste ju vara bättre/mer näringsriktigt än kladdkaka och munkar liksom.....?

• Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 11:58:36 följande:
    Bry dig inte så mycket om dessa negativa kommentarer, de förstår inte. Har man barn med NPF så blir man så ofta tvungen att prioritera, och att välja halv-bra alternativ för att det ska fungera allt. Om det funkar, och hon ändå är underviktig så tycker jag inte heller att det är någon fara. Farligare vore om hon inte äter. Och överhuvudtaget behöver det inte vara en dålig vana senare. Det kan vara en fas just nu. 

Men jag ställde en fråga om hon kunde ge henne frukost i sängen , en riktig sådan, för att kanske komma förbi sötsakerna. Då säger ts att hon inte vill göra det för frukost på sängen får man bara vid vissa speciella tillfällen. 

Är inte det konstigt? 

• Anonym (J)
    Frukost på sängen!!!!
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:58:16 följande:
    Runt 150. Hon har alltid varit väldigt smal och genomgått alla tänkbara tester för att ta reda på varför, tom
    undersökt nåt med generna, men de har inte hittat något.
    Är du säkert på att hon verkligen äter annars då? Bulimi i smyg? Kolla tänderna  
Svar på tråden Socanmäld pga frukost