• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:40:15 följande:
    Ork som varar hur länge?.? Sockerbomb. Det är ju förmodligen det folk menar som är emot donuten. Men ts vill ju inte prova att ge vanlig frukost på sängen. Alternativt pannkakor eller pannkakstårta. Yoggi. Pizzsbullar. Finns massor med bättre alternativ än en donut
    Ja det är bättre att inte ha någon ork alls...Att ge mat utanför sängen är en motivator för att gå upp såklart. Tur att jag är vuxen själv och får bestämma vad jag vill motivera mig själv med när jag måste gå upp ur sängen. Att ingen utomstående får spamma om min kost...
  • Anonym (Tara)

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

• Anonym (npfare)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

Ja vad hjälpsamt av dig att spy ur dig galla i denna tråd. Det fanns. Men det är alltid oväsentligt vad sanningen är.
  • Anonym (J)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 16:10:57 följande:
    Ja det är bättre att inte ha någon ork alls...Att ge mat utanför sängen är en motivator för att gå upp såklart. Tur att jag är vuxen själv och får bestämma vad jag vill motivera mig själv med när jag måste gå upp ur sängen. Att ingen utomstående får spamma om min kost...

Mm men man kanske behöver få upp blodsockret för att orka gå upp.

Om man har så låg motivation  så man kräver en kanelbulle för o gå upp så måste det ju bero på nåt.

Skolan? ja okej . Varför är skolan jobbig, är hon mobbad, svårt att koncentrera sig, trött i huvudet? Hitta grundproblemet  

• Anonym (J)

men jag antar att ts har kontakt med skolans kurator osv 

• Anonym (J)
    Hjelm skrev 2024-11-26 15:57:38 följande:

Ja, självklart reagerar man på att någon ger sitt barn godis till frukost.
    Hur soc kommer att reagera på det om du berättar din syn på saken är dock en annan sak.
    Men det är många barn som inte gillar att gå upp på morgonen men de flesta föräldrar löser det ändå utan att muta dem dem socker.

Precis 
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 15:45:26 följande:
    Jag menade egentligen inte ens om erfarenhet med NPF här utan tänkte främst att här har vi en mamma som är orolig för att hon har fått en soc-anmälan över "ingenting". Och jag tyckte att man borde vara mer uppmuntrande, inte ifrågesätta och kritisera allt hon skriver. Hon behöver ju hjälp av oss här, inte att man sänker henne ytterligare. DET var min poäng. 
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
  • Anonym (J)

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

• Anonym (XX&)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan? Tror du inte att Ts är äldre än 20 år för det första.

För det andra har dagens unga människor uppfostrats av dagens äldre människor, så det borde vara där roten till det onda ligger om det finns något problem. 
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:24:27 följande:

Mm men man kanske behöver få upp blodsockret för att orka gå upp.

Om man har så låg motivation  så man kräver en kanelbulle för o gå upp så måste det ju bero på nåt.

Skolan? ja okej . Varför är skolan jobbig, är hon mobbad, svårt att koncentrera sig, trött i huvudet? Hitta grundproblemet  

Så varför kan man inte arbeta med ett komplext problem från flera håll? Knappast något du behöver bli involverad i.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost