• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (J)

Sånt döljs ju. Det hette väl att vi åt på skolan med men det gjorde vi då inte, vi gick till bowlinghallen och köpte godis i skolan. Det visste ingen 

• Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:18:20 följande:

Men jag ställde en fråga om hon kunde ge henne frukost i sängen , en riktig sådan, för att kanske komma förbi sötsakerna. Då säger ts att hon inte vill göra det för frukost på sängen får man bara vid vissa speciella tillfällen. 

Är inte det konstigt? 

Hon har som sagt inte uttryckt någon önskan att äta i sängen och jag misstänker starkt att det inte skulle hjälpa ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:09:20 följande:

Dietistens råd låter inte så hälsosamma.
    Är du dietist?
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:18:14 följande:

Något gott som är mer hälsosamt? Som sagt, finns mycket gott som inte är rena sockerbomberna. T.ex. sockerfria produkter som ändå smakar väldigt gott.
    Hon har väl inte provat ALLA tänkbara frukostar och ratat alla, eller vad?

Gillar hon banan t.ex.? Det måste ju vara bättre/mer näringsriktigt än kladdkaka och munkar liksom.....?

Vi har provat massor av olika saker och vi har mycket som är sockerfritt. En banan får inte upp henne ur sängen nej.

Hon behöver alla extra kalorier hon kan få.
  • Anonym (Janie)

Hon har inga ätstörningar och äter bra mat resten av dagen.

• Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:26:37 följande:

Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:21:12 följande:
    Hon har som sagt inte uttryckt någon önskan att äta i sängen och jag misstänker starkt att det inte skulle hjälpa ändå.
    Men prova? En gång? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:26:37 följande:

Det kan du inte veta och kolla på hur lite barnet äter. 
  • Anonym (J)

Låter mer som att du förnekar att hon har problem.

• Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:28:49 följande:
    Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
    Som vad?
Svar på tråden Socanmäld pga frukost