• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:31:10 följande:
    Det kan du inte veta och kolla på hur lite barnet äter. 
    Jag vet ju hur hon äter hemma. Hon äter inte lite när det är saker hon gillar och hon är bra på att få i sig sånt hon inte är överförtjust i också. Det är bara frukosten som är svår.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:32:09 följande:

Låter mer som att du förnekar att hon har problem.

Vi har haft läkar- och dietistkontakt hela hennes liv, hon är frisk. De kan inte svara på varför hon är så smal, säger bara att hon antagligen har väldigt hög ämnesomsättning.
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:28:49 följande:
    Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
    Tycker du inte att det är oförskämd att anklaga andra för att ljuga? Hur skulle du kunna veta? 
  • Anonym (Hej TS)

Låter som du kom på en lösning som fungerar för er och undvikit att hon hamnar efter i skolan. Bara för att vissa saker är lite extrema till frukost nu betyder det ju inte att hon för alltid kommer äta detta. Jag tycker det låter väldigt värt att hon kommer iväg i tid, utan bråk och på gott humör. Tänk vad det gör för resten av hennes dag och vad det kan ha för inverkan på hennes inställning till skolan och utbildning nu när du löst detta. 

Synd bara att hon pratade i skolan om det, kanske dags att lära henne att man inte behöver dela med sig av allt till alla? 

• AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:34:56 följande:
    Jag vet ju hur hon äter hemma. Hon äter inte lite när det är saker hon gillar och hon är bra på att få i sig sånt hon inte är överförtjust i också. Det är bara frukosten som är svår.
    Du behöver inte försvara dig mot alla dessa påståenden som inte ens är vettiga. Alla kommer inte att förstå hur det är att vara förälder till en tonåring med NPF. Du vet bättre hur din dotter fungerar. 
  • Anonym (Em)

Har själv en tonåring som står i kö för npf-utredning så jag forstår dig! Ibland får man helt enkelt göra det som funkar. Men just socker är ju väldigt dåligt vid de diagnoserna. Märker skolan av sockerrus?

• Anonym (Socker)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:04:02 följande:
    Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
    Nej. Blodsockret får inte en "skjuts" det får en raket uppskjutning. 
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:31:34 följande:
    Vad har det med saken att göra? Hon är inte sockerberoende heller för den delen.
    Du frågade vad hon ville välja till frukost och hon valde sockerstinn mat. Jo, det är verkligen tecken på sockerberoende
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:03:44 följande:
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
    Om du kan smyga in linser och bönor då kan du se till att hon äter hälsosam frukost. 
  • Anonym (Hm)

Du kanske kan prova kladdkaka på dadlar istället för rent socker? Goda muslibars doppade i lite mörk choklad (70%) eller matiga muffins med morot eller skinka och ost? Måste allt vara kaloribomber?? Kolla efter såna recept som Är sockerfria och du ska se att det finns mängder. Bara att ställa sig i köket. 

Svar på tråden Socanmäld pga frukost