• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (N)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:50:12 följande:
    Vi har kämpat sen hon var liten med att få henne att äta frukost, det är inget nytt. Hon äter bra resten av dagen, så jag ser inga problem med att hon äter det här just nu. Hon mår bra och har inga näringsbrister.

Utdragna måltider ger bara frustration, hon kommer inte äta bättre för det. Då kopplas maten bara till något jobbigt.
    Vi jobbar aktivt hela tiden med måltiderna sen han var 8, det går i vågor så jag vet att det inte är en snabb och enkel lösning så jag försökte ge lite råd men fortsätt med munkarna och förklara läget för soc när de ringer, om allt annat är ok så lär det inte bli någon utdragen utredning 
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 12:50:19 följande:
    Du behöver inte försvara dig mot alla dessa påståenden som inte ens är vettiga. Alla kommer inte att förstå hur det är att vara förälder till en tonåring med NPF. Du vet bättre hur din dotter fungerar. 

Snacka om att försöka låta lite bättre än andra. Du vet väl inte vad alla är för folk bakom skärmarna. Vad de har för erfarenheter? Vissa har kanske npf själva och då borde väl de ha ännu mer kunskap än föräldrarna (?). Andra kanske också har barn med npf.

• Anonym (J)

Andra kanske har utbildning. osv. Inget du kan uttala dig om.

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:50:12 följande:
    Vi har kämpat sen hon var liten med att få henne att äta frukost, det är inget nytt. Hon äter bra resten av dagen, så jag ser inga problem med att hon äter det här just nu. Hon mår bra och har inga näringsbrister.

Utdragna måltider ger bara frustration, hon kommer inte äta bättre för det. Då kopplas maten bara till något jobbigt.
    Men hur kan du med all säkerhet veta hur hon äter när du inte ser? Med tanke på hur lite hon väger
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:38:00 följande:

Ärligt talat så lyssnar jag mer på dietisten som hon gått hos sen tvåårsåldern än massa okunniga tyckare på fl. Tråden handlade om vad jag kan vänta mig iom anmälan, inte vad ni tycker om hennes kost.

Skapa inte tråden då?
  • Anonym (J)

Som svar på din fråga. Har du inget att dölja så behöver du väl inte oroa dig. Soc är till för att hjälpa. De agerar för någon är orolig för barnet.

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 13:34:16 följande:
    Har provat sånt, hon äter det inte. Och ja, hon behöver kaloribomber.
    Jag är också kräsen så in i bomben. Pizzabulle? Det hade funkat för mig
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:19:43 följande:

Snacka om att försöka låta lite bättre än andra. Du vet väl inte vad alla är för folk bakom skärmarna. Vad de har för erfarenheter? Vissa har kanske npf själva och då borde väl de ha ännu mer kunskap än föräldrarna (?). Andra kanske också har barn med npf.

Jag har i alla fall barn med NPF, och har jobbat med barn med NPF. Och det du säger hjälper inte mamman. 
  • Anonym (npfare)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 14:33:03 följande:
    Jag har i alla fall barn med NPF, och har jobbat med barn med NPF. Och det du säger hjälper inte mamman. 
    Håller med här. Om detta är vad någon kan få i till frukost har denne fått prova mycket annat.

Personligen ser jag verkligen inte något problem. Hellre detta än att barnet inte klarar av dagen, som om det vore bra... Många äter dessa saker på eftermiddagen om de måste lägga på sig så det gör ingen skillnad på när förutom för barnet som iaf får ork på förmiddagen.
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 14:33:03 följande:
    Ja, men det kan sndra med ha, eller egna erfarenheter.

Jag har inte bara ifrågasatt utan givit tips också. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost