• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:28:02 följande:
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
    Men det är väl förståeligt att hon ändå kan vara orolig? 
  • Anonym (B)

Har verkligen all förståelse jag med. Mamma till två npf-barn. Autister. 

Ingen har ätit en frukost i hela sitt liv. Ändå har skolan gått jättebra. Så den som säger att barn måste äta det ena eller andra för att dom ska kunna sköta skolan snackar skit. Iaf när det gäller oss. 

löjligt att anmäla för en sån sak. 

usch vad trött jag blir. 

• Anonym (S)

Vet du vad ts. Du verkar ju ha bestämt dig för att din mutor med kladdkakor och socker är det bästa för att få iväg din docker till skolan. Hon tyckter att skolan är tråkig men socker gör att hon går dit. Jag hävdar fortfarande att det är fel väg att gå. Men lycka till! 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 11:33:28 följande:
    Som sagt, vi har både läkar- och dietistkontakt och har haft hela hennes liv. Hon mår bra, är frisk och stark.
    Och hur kan man se en så kraftig undervikt som frisk och stark? Detta går inte ihop. Det är ju inte så att det kan vara medicinskt ofarligt bara för att hon inte medvetet väger såhär lite. Sedan är det helt osannolikt att en lärare skulle ha synpunkter på hur man försöker få sitt barn att öka i vikt för någon som är kraftigt underviktig. Och hur kan du vara orolig för socialtjänstens inblandning i detta? Tror du på fullaste allvar att soc bryr sig om du ger ditt barn 100 chokladpraliner till frukost för att få en person med allvarlig undervikt att äta? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 11:48:20 följande:
    Det är så typiskt - folk utgår från att man inte är kapabel att ta kontakt med vården. Sedan har de orealistiska förväntningar på vad vården kan göra. Som att bara man söker vård, så vips så fixar vården så att barnet klarar av att både äta nyttig näringsrik mat på rätt tider och få situationen i skolan att fungera.
    Inlägget handlar inte om att få barnet att äta nyttigt utan att få barnet att gå till åtminstone underviktig och inte allvarlig undervikt. Om mamman ger barnet chips, godis, glass, kladdkaka och sötade flingor konstant tror jag få skulle ha synpunkter på detta för att det är farligt med kraftig undervikt oavsett vad undervikten beror på. Ens organ skiter i om man ser sig som tjock eller smal eller om man medvetet eller omedvetet väger för lite. Det jag ifrågasätter är att detta skulle vara en fysiskt stark tjej. Men om någon har källor på att man kan ha kraftig undervikt och att det samtidigt inte är påfrestande för kroppen så får folk gärna hänvisa till detta. 
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:15:12 följande:
    Och hur kan man se en så kraftig undervikt som frisk och stark? Detta går inte ihop. Det är ju inte så att det kan vara medicinskt ofarligt bara för att hon inte medvetet väger såhär lite. Sedan är det helt osannolikt att en lärare skulle ha synpunkter på hur man försöker få sitt barn att öka i vikt för någon som är kraftigt underviktig. Och hur kan du vara orolig för socialtjänstens inblandning i detta? Tror du på fullaste allvar att soc bryr sig om du ger ditt barn 100 chokladpraliner till frukost för att få en person med allvarlig undervikt att äta? 
    Hon idrottar på ganska hög nivå och har alltid varit väldigt stark. Läkarna säger att hon väl helt enkelt har den kroppstypen, för det finns inget fysiskt fel de kan hitta.

Du överdriver, hon väger några kilo under gränsen för att klassas som normalviktig, även om det är nedre gränsen då. Hon är smal, men ser inte mager ut. Man ser inga revben eller dyl.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 12:19:16 följande:
    Hon idrottar på ganska hög nivå och har alltid varit väldigt stark. Läkarna säger att hon väl helt enkelt har den kroppstypen, för det finns inget fysiskt fel de kan hitta.

Du överdriver, hon väger några kilo under gränsen för att klassas som normalviktig, även om det är nedre gränsen då. Hon är smal, men ser inte mager ut. Man ser inga revben eller dyl.
    I sådan fall väger hon ju inte knappt 30 kilo. Knappt 30 kilo är ju att hon väger under 30 och är 150. Så om du vill ha råd så kanske det är bra att vara sanningsenlig
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:47:10 följande:
    I sådan fall väger hon ju inte knappt 30 kilo. Knappt 30 kilo är ju att hon väger under 30 och är 150. Så om du vill ha råd så kanske det är bra att vara sanningsenlig
    Jag säger sanningen, hon väger 28 kg, gränsen för normalvikt för henne går vid 34,4 kg. Vad har det med saken att göra? Hon ÄR frisk och stark, även om det inte går ihop för dig.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-27 13:17:05 följande:
    Jag säger sanningen, hon väger 28 kg, gränsen för normalvikt för henne går vid 34,4 kg. Vad har det med saken att göra? Hon ÄR frisk och stark, även om det inte går ihop för dig.
    Och då har man ett BMI på 13. Börjar ifrågasätta sanningshalten här nu. Läser man på nätet om sådär kraftig undervikt så är det inläggning som gäller och fara för liv och hälsa. Men hon kanske inte är 150? 
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:47:10 följande:
    Tänker du på bmi-gränserna för vuxna? Det är andra gränser för barn och unga.

www.raknare.net/halsa/bmi-barn

Och ja, hon är tveklöst underviktig enligt dem också, men det har ju ingen förnekat. Har man en smal liten bröstkorg kan det hända att man har tillräckligt med hull för att dölja revbenen, fastän vågen visar riktigt låga siffror. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost