• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Tara)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 16:53:00 följande:
    Sorry, men du vet inte vad du pratar om. Jag skulle vilja se dig kontrollera ett barn med NPF. Du skulle nog bli väldigt överraskad. TRE barn med NPF - då är hon duktig om det funkar någorlunda. 
    Det har alltid funnits människor på NPF-spektrat. Har de blivit hjälpta, nu som förr, till att bli välfungerande människor i samhället genom att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar?
  • Hjelm
    AndreaBD skrev 2024-11-26 16:56:33 följande:
    Riktigt så var det inte om jag minns rätt. Och det handlar inte om att barn bestämmer allt, utan det handlar om att man kommer överens om något som fungerar i en situation som ungdomen har väldigt svårt med. 
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
  • Anonym (H)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:58:20 följande:
    Det har alltid funnits människor på NPF-spektrat. Har de blivit hjälpta, nu som förr, till att bli välfungerande människor i samhället genom att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar?
    Att vården, föräldrar och barnet själv gemensamt kommer fram till vad som funkar bäst är inte att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar.
  • Anonym (Tara)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 16:50:48 följande:
    Hon kräver det inte, det är något vi kommit överens om tillsammans. Hon vet att det inte är hon som bestämmer och att hon ska leva upp till sin del av dealen.
    Du förstår verkligen inte själv att det har blivit ett krav? Hennes sätt att "leva upp" till dealen är ju något så grundläggande som att kliva upp. Det gör hon så länge hon får kladdkaka till frukost. Kommer du med smörgås en dag så ligger hon kvar, och då kan du inte säga annat om det än att hon håller sin del av dealen eftersom det ni är överens om är att hon bara går upp om hon får äta vad hon vill.
  • Anonym (Janie)
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    Du har missförstått. Hon kommer alltid upp, men ofta var det med mycket tjat och sen ett explosivt humör om hon inte ätit frukost, vilket sen ofta ledde till sammanbrott och att hon inte lyckas ta sig till skolan.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 17:12:17 följande:
    Du förstår verkligen inte själv att det har blivit ett krav? Hennes sätt att "leva upp" till dealen är ju något så grundläggande som att kliva upp. Det gör hon så länge hon får kladdkaka till frukost. Kommer du med smörgås en dag så ligger hon kvar, och då kan du inte säga annat om det än att hon håller sin del av dealen eftersom det ni är överens om är att hon bara går upp om hon får äta vad hon vill.
    Nej, det är inte alls så.
  • Anonym (Hy)

Tänderna lär väl ta stryk om detta pågår en längre period.

• Anonym (npfare)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 17:10:41 följande:
    Att vården, föräldrar och barnet själv gemensamt kommer fram till vad som funkar bäst är inte att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar.

Nä hujedamig som TS verkar struntat i det stackars barnet och inte alls haft kontakt med vården. Haha. Folk visar sig alltid från bra sidor på FL

• Anonym (H)
    Anonym (Hy) skrev 2024-11-26 17:23:08 följande:

Tänderna lär väl ta stryk om detta pågår en längre period.

Du tänker på frukten hon äter på förmiddagen?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Socanmäld pga frukost